/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
17" TFT < 1280x1024
Fra : Hvalrossen
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 24-03-06 21:29

Hej allesammen,

Jeg har i længere tid haft en 17-tommers fladskærm med en opløsning på 1280x1024. Men alt står så småt at jeg skal knibe øjnene sammen for at kunne læse det. Jeg har prøvet at sætte opløsningen ned, men det giver et kornet billede eftersom fladskærmen strækker billedet. Jeg har også prøvet at sætte størrelserne i Windows op, men det giver også et dårligt billede.

Derfor vil jeg gerne have en ny fladskærm med en mindre opløsning. Jeg har kigget på EDB-Priser.dk, men jeg kan ikke finde en fladskærm med en opløsning på mindre end 1280x1024. Er der nogen her der kan hjælpe med at finde en? Den skal minimum være 17 tommer.

På forhånd tak,

Hvalrossen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-03-06 22:16

Køb en 19" - så passer opløsningen. Jeg bruger en Samsung, og den er god.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-06 23:25

Prøv at højre klikke på skærmen, klik på egenskaber, vælg fanebladet Udseende nederst kan du vælge større skrifttyper, prøv og se om det ikke hjælper

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-06 01:18

Hvorfor kører du ikke med 1024 x 768 det vil da løse dit problem og f.eks er de fleste hjemmesider man kommer på optimeret til den opløsning.
Jeg har selv to stk. 19" og dem kører jeg da også 1024 x 768 på.

Du ved nok godt hvordan du stiller opløsningen, men ellers højreklik et sted på skærmen og vælg egenskaber - vælg så fanebladet indstillinger og her kan du stille din skærmopløsning.

//bentjuul

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-06 03:01

jeg giver dig ret , der er mange som bruger så stor opløsning på en lille skærm, at tekster og billeder bliver svære at læse.

Når man opgiver opløsningen på en skærm eller et videokort er det altid underforstået at det er er den højeste opløsning de kan anvende. Men derfor kan de normalt godt vise nindre opløsninger.

Man får ikke noget ud af at en skærm ville kunne vise andre opløsninger end videokortet kan levere. Og man får heller ikke noget ud af at et kort kan præstere opløsninger, som skærmen ikke kan vise.

I praksis kan man således kun bruge opløsninger som både skærm og videokort begge kan klare.

Selv om skærm og kort er angivet til høje opløsninger er det normalt at de også fungerer fint ved lavere opløsning.
Næsten alle moderne skærme af gode fabrikater finder selv ud af at indstille sig så billedet passer på skærmen uanset om man skifter indstilling på videokortet. På lidt ældre eller mindre smarte skærme skal billedet dog efterjusteres i højde/ bredde for at passe når man skifter opløsning.

Der findes skærme og kort som selv om de kan vise lave opløsninger så giver dårlige billeder, idet de er optimeret til en bestemt opløsning. Det gælder især visse fladskærme.

Min nye 19" Samsung fladskærm viser i 600 x800 nogle flotte store billeder, som er lette at læse.

Den kan naturligvis også vise højere opløsning. Samsung kan bestemt anbefales til fladskærme, og de er kun en bagatel dyrere end de biligste mærker.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-03-06 12:12

Prøv kontrolpanel/skærm/generelt/DPI-indstillinger

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-03-06 12:13

Glemte- brugerdefineret indstillinger

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-06 12:22

1280X1024 er den native opløsning til både 17" og 19" fladskærme Altså den opløsning skærmen er bygget til! Alle andre opløsninger bliver interpoleret af skærmen og kan give problemer med kornede og forvrængede billeder! Den native opløsning passer bedst til 19" skærme da det ikke bliver for småt i forhold til 17" skærmen, sådan er det deværre bare! Fordelen er så at man ikke behøver købe det ultimative grafikkort til spil, da man ikke har brug for at køre i højere opløsning end 1280X1024

Godkendelse af svar
Fra : Hvalrossen

Dato : 26-03-06 05:14

Tak for jeres svar allesammen, specielt tedd. Jeg anskaffer mig en skærm på 20 tommer der kører 1280x1024, så teksten skulle være til at læse.