/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Kan hverken smage eller lugte
Fra : kipumi
Vist : 10972 gange
200 point
Dato : 24-03-06 20:50

Forløb: Et par uger, der føltes som en ganske almindelig forkølelse, den gik bare ikke væk. Efter et par uger mere, hvor jeg heler ikke kunne smage eller lugte, ikke engang stærk peberrod og lignende, endnu et lægebesøg, hvor jeg fik at vide, at det måtte være allergi. Der var intet at se nogen steder. Jeg fik noget til at dæmpe generne med. Det har heller ikke hjulpet. Endnu et læge besøg, heller ikke med resultat. hvad gør jeg nu.
Symptomer: Jeg føler der sidder noget i halsen, og har især om aftenen en tør hoste.Jeg er småforkølet. Ingen kløe ved øjne. Jeg kan intet smage eller lugte og jeg er sindsyg træt. Bare en halv time rundt med min hund, så er jeg helt ødelagt. Jeg går normalt ikke til læge, uden der er noget helt galt, men jeg er også blevet lidt bekymret for, hvad det så kan være. Er der nogle af jer, der kender til at man kan have en allergisk forkølelse og miste smags/lugtesans, have tør hoste og de andre symptomer, og hvis, hvad kan jeg så bede min læge om, at gøre for mig. Det har nu stået på i snart 7 uger, og jeg kan ikke slæbe mig afsted. Noget er der jo galt. Jeg har ledt på internettet og der står da også om allergisk forkølelse, men intet om HOSTE. Den bekymrer mig så lidt. Jeg er 60. Ikke ryger, må jeglige nævne., håber på et dejligt svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-06 21:07

Jeg syntes nu også det lyder som allergi. Vi har meget allergi i min familie, så alt du nævner der kender vi godt til.

At du ikke kan lugte/smage er typisk når slimhinderne er opsvulmede. Hosten kan godt lyde som astma, så derfor gå til lægen igen, og bed om at blive testet både for astma og allergi, de to ting følges ofte ad, du kan få forebyggende medicin til astmaen så du kan blive helt symptomfri, både for hoste og træthed. Du kan købe allergipiller i håndkøb, men jeg syntes det er bedst at du få et præparat som lægen kan anbefale dig.

Du skriver at der intet var at se?? hvis du mener pollen i luften, så har der været hasselpollen helt fra januar måned, men det kan være så mange andre ting du er allergisk overfor, så det bedste for dig, vil være at få en priktest hos lægen

God bedring

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-06 22:40

Det er en rimelig udbredt komplikation til forkølelser og influenza, at smags- og lugtesans kan forsvinde.........og desværre er der så nogern der ikke får den tilbage igen

Citat
Når lugtesansen forringes eller forsvinder opleves også en forringelse af
smagsoplevelsen. Det skyldes, at langt de fleste smagsoplevelser i
virkeligheden er lugteindtryk. Vi kan således kun med smagssansen smage
surt, sødt, salt og bittert.
Man skelner mellem to former for ophævet lugtesans. Den ene form skyldes
nedsatte pladsforhold i næsen og den anden sygdomme i selve lugteorganet
eller i hjernen.

Den første type kan f.eks. skyldes polypper eller hævelse af slimhinden i
næsen, f.eks. som følge af øvre luftvejsinfektioner (herunder
bihulebetændelse) eller allergi. Prognosen for denne form er relativt god.

Den anden type kan skyldes blodmangel (vitamin B), kraniebrud, forgiftninger
samt følger af giftvirkning efter visse infektioner, herunder influenza.
Prognosen for denne form er relativt dårlig.
Man kan forsøge at behandle med allergi-næsespray i 2-3 måneder (lokalt
binyrebarkhormon). Mere effektivt er behandling med binyrebarkhormon som
tablet eller indsprøjtning. Tabletbehandling eller indsprøjtning er dog ikke
tilrådeligt, hvis man har haft mavekatar/mavesår eller har sukkersyge.
Man har ikke meget at tabe ved at behandle, i relation til det at miste en
sans som er vigtig for livskvaliteten.

Med venlig hilsen
Mikkel Holmelund
Øre-næse-halslæge

mvh dova

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 24-03-06 22:41

Hej Kipumi

Det lyder som en værre omgang.
Bed din praktiserende læge om en henvisning ( så går det hurtiger ) til øre- næse - hals lægen.
Han kan eventuelt lave en priktest, for at se om der er noget du er allergisk overfor ( den er ikke slem)
Rigtig god bedring
Hilsen Rita

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-06 00:38

Der kører en virus rundt lige nu, som er temmelig skrap...slå lige koldt vand i blodet og vent på foråret...det kommer på mandag..rolig nu, du skal nok blive frisk igen og smage og lugte...jeg har prøvet det engang..og det kommer som regel tilbage...lad være at male fanden på væggen.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 25-03-06 12:15

Tak for svaret mangorossa.

Jeg troede (næsten) på dig, da du skrev, at det snart er forår, og jeg bare skulle lige vente lidt, så gik det over. Jeg vil nu konsulterer en halslæge og håbe på at det også hjælper lidt.
God weekend

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-03-06 15:11

Kimpumi..det kommer nu foråret...på onsdag bliver vejret rigtig dejligt

Kan du stadig ikke smage eller lugte noget?