/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Speedfight vs SR50 Ditech
Fra : ZeroXP
Vist : 826 gange
110 point
Dato : 24-03-06 18:02

Hej alle

Jeg står overfor et lille problem med at vælge. For at gøre en lang historie kort, så lyder den sådan:

En forhandler tilbyder mig en Peugeot Speddfight fra '98 til 7.000 inkl. klargøring og indregistrering.
Kan privat købe en Aprillia SR50 Ditech fra '01 til 8.000.

Begge har kørt lidt under de 8.000 km.
Det der trækker i peugeot'en er jo at jeg her får brugt garanti med, smat den jo bliver efterset før jeg køber den.
Ditech'en er jo en rigtig fed maskine, med dens indsprøjtningsmotor, og så er den lidt mere "voksen" end speedfight'en.

Speedfighten tager lige 2 sek at få op at trække når der gives gas, men tror umilbart at den blot skal køres til igen. Ditech'en har en spøjs "rasle" lyd når den er i tomgang, men sælgeren siger at det skyldes begrænsningen i udstødningen er fjernet.

de løber begge omkring de 70 - 75 stykker

Nogen der har nogle gode råd til hvad man bør vælge, og/eller erfaringer med begge??

med venlig Hilsen - ZeroXP

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-06 21:02

SR50 Ditech er helt klart en federe maskine, 3år nyere, og har også været mere kostbar ved nyindkøb.
Eneste problem er at den er noget dyr i reservedele, feks. brændstofpumpen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 24-03-06 22:20

det er lige præcis det jeg også havde i mente, det med reservedelene. Men ja det er en federe maskine, men det som trækker op ved den anden er sgu det med at der jo er brugtgaranti på, smat plader.

Den trækker da også klart bedre, ditech'en, men det med den der "raslen" fra udstødningen ved jeg sq ikke helt rigtig med....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-06 00:27

"raslen" fra udstødningen, tja, det skulle jo helst ikke være lejerne der rasler.
Men du kan jo køre hen og lade en anden mekaniker lytte.
brugtgaranti, ja det kan man sige, men faktisk er der samme garanti selv om man køber af en privat. Og efterset, ja kan den bremse og lyse.
Men der er da også andre til salg, desuden er der jo ikke så langt op til en helt ny Gilera Stalker, som fåes til 13000 kr, det er med en utrolig slidstærk motor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 25-03-06 00:47

Er også planen... Kender en synsmand, som lige kan kigge på den. MEn vil helst ikke tage chancen, hvis nu der er noget alvorligt galt.
Har aldrig hørt om at brugt garantien gælder ved privat køb, og det er der vist heller ikk mange andre der har, tror jeg. Men hvor har då da læst det henne???
Havde jeg 13000 plus lidt løst, så havde jeg da også købr noget nyere, ingen tvivl om det. Men skal bare have noget jeg kan køre på til sommer, som dog heller ikke falder sammen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-06 12:59

Det er da rigtigt at du er lidt bedre stillet, ved køb hos forhandler, men faktisk gælder købeloven også mellem private( hvis sælger siger at det kun er udstødningen, der larmer)
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html
http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=17#10
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 25-03-06 19:10

Det må jeg sige... der lærte jeg noget nyt. Tak for det.

Men tror lidt jeg vil spare de 1500, og så købe peugoet'en. Havde man dog bare de penge man gerne ville have, så var det blevet en peugeot jetfoce c-tec... *drømme drømme*

Godkendelse af svar
Fra : ZeroXP

Dato : 27-03-06 00:21

Tak for svaret pallebhansen.

det var til hjælp med at lære et par nye ting. Tror dog det bliver Peugeot'en, og så skal den bare shines lidt op.