/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræning af græsplæne.
Fra : Holst-Hansen
Vist : 10596 gange
500 point
Dato : 24-03-06 10:43

Jeg fræsede min græsplæne op sidste efterår, og nu skal jeg til at anlægge en ny, men derforinden skal jeg have den drænet. Den er 16m i bredden og 35m i længden og den skråner ned af den ligger for enden af en bakke som derfor giver en meget fugtig plæne i sommer halvåret. Mit spørgsmål er bare hvilken diminsion skal dræn slangerne have og hvor langt skal de i jorden og hvor tæt ligger man dem, jeg har en rensebrønd hvor de skal kobles i. Jegåber der er nogle der kan hjælpe, det skal lige siges vores jord er meget fed.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 24-03-06 11:44

Drænrør ligger i standardmål.

Der skal graves render ned i ca 80 cm. dybde og 40 cm bredde.

I renderne skal læges grus i nøddestørrelse som rørene lægges i, da drænrørenes små opsamlingshuller ellers stopper til med det samme. ovenpå rørene skal der igen grus før man dækker renderne igen.

Du må ikke koble dræn i et almindeligt kloaksystems rensebrønd så vidt jeg husker.

Drænene samles normalvis i en speciel drænbrønd eller en faskine.

En faskine er et stort dybt hul der graves, hvori der putte større sten, her ledes rørene ind ,hvor på vandet samles og derfra siver ned i jorden.

Hvis de 16 meter er på tværs af skråningen, burde det være nok med et drænrør fra det højeste sted og ned til det laveste, men jeg vil altså foreslå, at du får fat i en fagmænd der kan kigge nærmere på lokaliteten og fortælle hvor det skal lægges.

Og jeg mener, at du skal have fat i kommunens tekniske forvaltning når det drejer sig om nyetablering af dræn.

En anden ting:
Mange har haft held med at plante nogen særligt vandsugende træer som dræn, for det er et noget omfattende og dyrt projekt at gå i gang med decideret dræning.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-06 13:38

Dova har faktisk givet et godt svar, men...

Du bliver nød til at kontakte din kommune pga brønden. Jeg tror ikke en faskine vil være løsningen på dit problem, når jorden er så leret, kan den ikke aflede vandet

Alternativt kan du plante birketræer, da de suger mange liter vand i døgnet

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 01-04-06 16:34

Tak for svaret dova. Jeg "godkendte det først nu p.g.a ferie.. "