/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
beregning af Kw
Fra : janpersson
Vist : 11597 gange
100 point
Dato : 23-03-06 16:25

Hvordan beregner man hvor mange Kw der bliver brugt hvis man har en 400V motor 30A ved fuldlast?

jeg er godt klarover at hvei man har en 230V maskine der bruger 10.5A ved fuldlast så er regnestykket 230 X 10,5 =2,415 Kw

venligst
jan Persson

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-06 16:39

Pel = kvadratrod3 x Un x If x Cosfi (Cosfi har du ikke oplyst)

Pel = 1,732 x 400 x 30 x 0,9 = 18706 W

Kommentar
Fra : janpersson

Dato : 23-03-06 20:34

Hmmm Jeg er ikke så klog ) hvad er Cosfi?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 21:00

Kunne vi få det på lidt dansk?
Bruger man kvadratroden af 3 fordi man går ud fra at den er tre faset??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-06 21:52

Ja, man bruger man kvadratroden af 3 fordi den er tre faset (400Volt)
cosf= vinklen mellem fasestrøm og fasespænding

Altså: Ved jævnstrøm er effekt lig med produktet af spænding og strømstyrke (volt x ampere), ved vekselstrøm samme værdi, multipliceret med effektfaktoren, dvs. cosinus til fasevinklen mellem strøm og spænding

I en 3 faset motor vil der ske en faseforskydning melem strøm og spænding, fordi der indgår spoler og magneter. Denne faseforskydning sker ikke ved ren omske forbrug, som varmelegmer og glødetråde, så der ikke skal ganges med cosinus, men det skal der ved motorer, hvor denne faseforskydning kan måles, men er typisk 0,8
VH Palle Hansen
NB: Ved store fabrikker som forbruger meget, og har mange motorer, lystofbelysning mm. forlanger man fasekompenseringsanordninger, da forsyningsledningerne eller bliver unødig belastet, med størrer spildeffekt til følge.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 22:02

Det var dansk. er man så sikker på at denne motor har 3 faser tilsluttet?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-06 23:09

Ja, alene af den grund at alle 400 Volt motorer er 3 fasede.
Mellem fase og fase er der 400Volt
230 volt er jo en fasede (Mellem en fase og 0)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-03-06 00:07

tak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-06 08:46

Ikke ubetinget sandt Palle. Man kan også få enfasede motorer beregnet for tilkobling mellem to faser. Altså to ledninger ind i maskinen - 400V.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-03-06 20:37

cos(fi) står på mærkepladen på din motor( Det skal den gøre)
Falcham

Godkendelse af svar
Fra : janpersson

Dato : 27-03-06 15:44

Tak for svaret pallebhansen.