/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vende dør
Fra : Vatos
Vist : 8153 gange
50 point
Dato : 23-03-06 15:14

Hej

Jeg har en dør som skal vendes således at hænglserne sidder i modsatte side.

Jeg har ikke umiddelbart lyst til at rive karmen ned og få den vendt rigtigt.

Kan man flytte hængslerne forholdvis nemt?

Beskrivelser og billeder velkomne.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-06 15:46

>Jeg tror faktisk det er LANGT det nemmeste at afmontere karmen og vende den frem for at skulle afmontere hængslerne og stemme dem i den modsatte side...og du skal hen og flytte låseblikket og lave "lus" til at putte dem i hvor de gamle hængsler sad

Mvh Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 16:05

Spørgsmålet ikke helt forstået. Hvis du vender karmen så åbner døren jo ind i det modsatte rum, men det gør måske ikke noget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-06 16:14

Hvis du kan leve med, at døren åbner til det andet rum, vil det være langt lettere at vende HELE døren, inklusive karmen. Jeg kan se på spørgsmålet, at du ikke har den helt store erfaring i snedkeri, og så vil det være et helvede for dig at stemme ny åbning til låsekasse (og lukke det gamle hul) - udover det med hængslerne. Jeg vil næsten sige: Hvis det er en standard-dør fra byggemarkedet, så køb én på tilbud med det hele (og som vender rigtigt). Dørbladet kommer også til at se farligt ud efter den store snedkeroperation og vil koste en halv formue i malerarbejde.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-06 17:36

Hvis døren skal åbne ind i samme rum skal du have nye hængsler monteret, det er rimelig let hvis du kan bruge en overfræser, stemmejern kan også bruges men det er svært at få pænt, så skal du have dækket de gamle hængsel udfræsninger både på karm og dør, hulet til låse kasen kan bruges igen hvis døren er ens farvet på begge side, du skal stemme ud til lukkeblikket (eller overfræse) og dække det gamle hul.
Alt kan lade sig gøre, men er du ikke til det praktiske så køb en ny karm og dør.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-03-06 17:59

På mange døre kan du trække ud slåen på låsen og vride den rundt, så slipper du at skrue ud låsen.
alimak

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 25-03-06 19:42

Døren skal gå ind i samme rum og jeg er ikke interesseret i at købe ny dør og karm.

Jeg har både overfræser og stemmejern, men er ikke erfaren med nogle af dem.

Jeg er dog ikke bange for at lave det selv. Jeg har lavet masser af ting i huset, så det går nok.

Er der nogle gode råd og tip ved brug af enten overfræser og stemmejern??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-03-06 20:16

Det pæneste arbejde bliver med overfræser, men er du ikke øvet så prøv på noget andet træ først, tegn f.eks hængslet op og øv dig i at fræse, du skal starte med fræseren tændt før du rører træet, du kan også øve dig i at bruge det stop der følger med så du ikke komme for langt ind. Du finder hurtigt ud af at du skal fræse et langt stykke frit udefra og så nærme dig stregen mere og mere, fræs ikke mere end 3/4 fræsejernsbredde af gangen.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 29-03-06 13:11

Tak for svaret stig54.