/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
instalations højtalerkabel
Fra : yakov
Vist : 1067 gange
50 point
Dato : 23-03-06 13:24

hey.. jeg er ved at lave en "slyngelstue" hvor jeg gerne vil sætte mit anlæg op... men det er i en gammel stald så jeg vil gerne have noget rigtigt installations kabel (helst skærmet) pga. mus? men jeg kan ikke finde det nogle steder. jeg skal bruge noget der hedder 4x2.5mm2 og normalt installations kabel er der for meget støj i. nogen der har nogle erfaringer med det eller har stødt på hvor man kan købe sådan noget vil jeg gerne høre fra jer..

mvh jakob Bækhøj

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 14:25

Nu er jeg ikke helt klar over kvalitet du forlanger, men hvad med trådløs lydoverførsel, det fås i flere kvaliteter,

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 14:27

Det betinger selvfølgelig at anlægget står i samme rum, ellers må du trække alm. kabler i f.eks 10 mm.
kobberrør eller lignende

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-03-06 14:34

Hvad med at bruge PAP (eller hedder det PKAJ) kabel. Det findes i 4X2,5 mm² og er "skærmet" med metalkappe (sikret mod mus).

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-06 14:43

Højttalerkabel er nærmest at betegne som tweak's.

At "rigtig" kabel giver en marginal forbedring, fremfor lysnet ledning og almindeligt kabel er korrekt. Men i en "slyngelstue" vil jeg påstå at almindeligt gnaversikret kabel yder fuld ud det der skal til.

At tale om støjindstråling i højttalerkabel, har jeg aldrig hørt om eller oplevet.

Hvad hedder setup'pet? Speakers? Amps?

Kommentar
Fra : yakov

Dato : 23-03-06 15:34

jeg har:
Crown XS 900
amptec v1.0 ?
4x das 12" toppe
2x RCF 12" bunde
og to af toppene skal hænge i loftet så trådløs kan jeg ikk da det er fra forstærker racket og op til højtalerne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-06 15:56

Nu er det jo ikke ligefrem referenceanlæg til at lytte Vivaldi på, men nærmest at betegne som PA eller diskotek.

Brug du trygt gnaversikret installationskabel. På det setup hører du ikke forskel.

PS: Er Das'erne coax'er?

Ikke for at blande mig, men var 15" eller 18" i bunden ikke federe. DAS'es 18" er i hverttilfælde vildt fed!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-06 15:58

.......eller EV's horn med 4x18" i !!?!?!?!?!?!? Har du hørt den? Nærmere end 5 meter og man bliver direkte dårligt, med smerter og kvalme.

LOOOOOL

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-06 16:02

Hvis vi over i det tekniske så tror jeg ikke på støjindstråling, men hvis du vil skærme det, så brug skærmet elkabel og kør den ene minus pol fra en af højtalerne igennem skærmen (metalkappen) så er den skærmet ligesom en Tv antenneledning.
Hvis det ikke er støjindstråling, men støj opstået som en form for tab af visse frekvenser i ledningen så er det for dårligt metal (kobber) der sidder i kablet. Det er jo derfor at entuasiaster bruber guldbelagte forbindelser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-06 16:32

Skærmet kabel ikke egnet i denne sammenhæng. Amps'ene er alt for strømstærke til det er klogt. Og støjindstråling er ikke noget problem i denne sammenhæng.

Forskellen imellem lyden i et installationskabel og et højttalerkabel er marginal. Antagelig vil kunne anes en forskel i perspektiv, diskant og detaljerne i musikken. Meeeen ved anvendelse af proffesionelle speakers, måske endda med et rimelig rigeligt kabeltræk tror jeg forskellen vil være svært at høre.

Men kablet bør ikke være stiv kabel. Det tror jeg ikke lyder godt. Der er en mening med at højttalerkabler er mange-corede.

Iøvrigt er betal-bare højttalerkabler også med kobber!!!!! Bare til OR

Hvad med at snakke med den lokale kølemand. Han har bløde kobberrør til køleanlæg. Dem kan du forme med hænderne, men hør om du kan låne en rørbukker, så du ikke knækker røret. Findes i vistnok 25 og 50 meterruller, men han kan klippe det af du skal have. Træk f. eks et par 1/2" CU rør rundt og før kablerne deri. Så kan du bruge standard højttalerkabel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-06 16:43

For at sikre mod gnaverangteb kan du enten trække ledningerne i jernrør eller bruge installationskabel med stålarmering. sidstnævnte er med et stålbånd, som er snoet omkring kablet. det almindelige i dag er med plastkappen udenpå stålet så de næsten ser ud som almindelige installationskabler. Du kan få det i 2,5 mm2 hos enhver elgrosist eller ved din lokale elektrikker. Byggemarkedet har det næppe.

Du får ikke støj i højtalerne fra kablet med mindre du fører de to ledere til samme højtaler med afstand imellem og der er et kraftigt magnetisk støjfelt.
Der er kolosal meget overtro om højtalerledning. Det eneste der betyder noget er at ledningens modstand ikke må være for stor i forhold til forstærkerens udgangsimpedans, hvis man vil have en optimal dæmpning af membranens egensvingning. Det er dog næppe noget du kan høre hvis det er til rabaldermusik, med mange overtoner. En god forstærker har udgangsimpedans på nogle få tiendedele Ohm. Ikke at forveksle med impedansen af de højtalere der må tilsluttes.

Annuller spørgsmålet
Fra : yakov

Dato : 16-12-06 15:26

.