/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Afstand til fjernsyn
Fra : Palmen
Vist : 7608 gange
100 point
Dato : 23-03-06 12:15

Min kone og jeg diskuterede, hvor langt det egentlig anbefales, at man sidder fra fjernsynet ?

Vi synes begge at have læst, at det ikke er så sundt for øjnene at sidde tæt på fjernsynet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 12:25

De gamle TV havde en tommelfingerregel, der sagde, at man med knyttet fremstrakt hånd, skal kunne dække hele skærmen,.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-03-06 12:27

Det er en skrøne at man får firkantede øjne af at sidde for tæt på. Der blev lavet en undersøgelse om emnet, og resultatet var, at man sagtens kunne sidde tæt på skærmen. (Prøver lige om jeg kan finde et link)

ampere

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-03-06 12:54

Det er en god idé at have en fornuftig afstand til sit fjernsyn, men ikke så meget fordi det er skadeligt

Fjernsynet skal bare stå så langt væk at det er behageligt for øjnene at kigge på det. Altså man skal kunne opfange alt hvad der sker på skærmen i sit synsfelt.

Billedet opfanges også som mere roligt og mindre grovkornet hvis man har en vis afstand.

Hvad afstanden skal være er så et godt spørgsmål.. det er jo bare at prøve sig frem og finde den afstand der er mest behagelig for jer begge

Vh fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-06 13:39

Tidligere anbefalede man, at skærmens diagonalmål i centimeter, skulle regnes om til den afstand i meter som man burde sidde væk.

Eks: Et 28 tommer TV måler diagonalt i cm ca 70 cm (28x2,5cm), hvilket så ville sige 7 meter væk.
Et 14 tommer TV måler diagonalt ca 35 cm = 3½ meter o.s.v.

Men i følge nyere undersøgelser, er der ikke noget der indikerer, at det skulle være skadeligt at sidde tættere på.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-03-06 16:13

Præcis som dova skriver, det er en skrøne der har overlevet fra de gamle fjernsyn hvor man TROEDE at billedrøret sendte skadelige stråler ud

Det er for mange år siden tilbagevist at der skulle være noget skadeligt der 'skød efter' een mens man kiggede TV.

Noget andet er at det selvfølgelig skal være behageligt for øjnene

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 24-03-06 14:45

Det kan også være at følgende er en skrøne, men efter LCD- og plasmaskærmenes indpasning i samfundet, har jeg flere gange hørt at "man ganger skærmens diagonalmål i tommer med 10 og får dermed siddeafstanden i cm." - Ergo: en 32" skærm = 3,2 mtr. siddeafstand ... ?

Bigfool

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-06 14:50

Så skl jeg sidde hos naboen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-06 14:51

bigfool->1 tomme er 2.5cm