/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mug og fluer
Fra : jepser30
Vist : 2776 gange
28 point
Dato : 23-03-06 09:39

I min potterplanter dannes der mug på overfladen af jorden, og i andre kommer der fluer i jorden. Hvad kan man gøre ved det?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-03-06 10:17

Hvor meget gødning bruger du ?

Der er ikke andet at gøre end at "potte om" - ny jord af ordentlig kvalitet - gerne pottemuld.

Accepteret svar
Fra : michaelsp

Modtaget 24 point
Dato : 23-03-06 10:19

Muggen ved jeg ikke, hvad du skal gøre ved, men fluerne kan du ofte fjerne, ved at give potten en god gang spray af sprit blandet med vand i forhold 2:1. Jo mere sprit jo bedre, men det skal både kunne opbevares samt sprayes og synke lidt ned i potten uden at fordufte.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-03-06 10:35

Dine potteplanter er simpelthen for fugtige/varme i jorden, måske grundet overvanding, eller fordi jorden er så kompakt at den holder for længe på fugten.

Det er derfor der dannes mug (svamp) deri, og fluerne elsker også sådan et fugtigtvarmt miljø.

Men prøv at lade dem tørre ud, pot dem derefter om og pas på med overvanding og at "stampe" jorden alt for fast.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-06 14:33

De små fluer er kommet med fra blomstergartneriet. Lad dem forsvinde i en gang gennemtræk, når de er udviklet. Muggen skyldes for høj overfladefugtighed kombineret med, at mange blomstergartnere bruger brugt champignonmuld til potning. Skrab overfladen og drys et lag alm. havejord på - tørt.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 24-03-06 10:35

Tak for svaret michaelsp.