/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny bærbar - hvilken???
Fra : Sannie
Vist : 614 gange
300 point
Dato : 23-03-06 08:14

Jeg har en bærbar og en stationær PC. Begge trænger til udskiftning, og jeg overvejer at "nøjes" med at købe én bærbar, så jeg ikke skal ha´ 2 maskiner med "alt muligt" men kan samle "det hele" i én og samme maskine.

Jeg har overvejet en Acer, men jeg er lidt usikker på, om det vil være det rigtige valg.

Jeg har tidligere haft Pentium, men nu er der noget der hedder "Intel Celeron".

Er det anderledes eller "bare bedre"?

Den skal kunne klare en masse download af grafik, og hukommelsen skal være rigelig, så der er god kapacitet til video og spil.

dvdbrænder er osse et must.

Den må gerne være "letvægter".

Er der et godt bud på, hvad jeg kan vælge, for at få en maskine, der ikke er forældet "i morgen"?

Jeg har max 8000,- at gøre godt med, og jeg vil gerne ha´ XP pro.

Hvisjeg finder 2000.- ekstra i mit lommeuld, er der så et andet rigtig godt bud/forslag?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 310 point
Dato : 23-03-06 08:31

Find noget inspiration her: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=1

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 08:33

Jeg ville vælge: Asus-IBM-fijitzu siemens istedet for Acer, acer har for mange nittere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 08:45

Til en bærbar skal du vælge Intel Centrino processor der har lavere strømforbrug og mindre varmeudvikling og i øvrigt meget høj kvalitet.

Der er ingen bærbare af de der normalt udbydes i butikkerne der er helt fri for nittere og det skyldes uden tvivl at det er ganske få fabrikker der laver dem alle sammen.
Acer er hverken bedre eller ringere end nogen af andre der nævnes.
Engang var IBM noget af det bedste, men de deltager i priskonkurrencen og leverer derfor ikke længere bedre produkter med mindre du køber en af de rigtigt dyre, og i den dyre ende vil jeg anbefale Siemens frem for IBM.

Aldi har solgt en del Medion med Centrino og det er utroligt hvad man får for pengene i de maskiner og tager man antallet af solgte i betragtning er fejlprocenten tilsyneladende den samme.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 08:52

peet49

WOW et fedt link.

TUSIND TAK.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 08:53

Bjarne->Du glemmer AMD`s Turion, når du nu nævner Intel`s Centrino. Jeg ved ikke hvor, du har din viden fra. Jeg samler min erfaring fra firmaet, vi har sammen med mange af mine kollegaer en dårlig erfaring med Acer. Fijitzu Siemens har vi også gode erfaringer med.
Nu sælger vi ikke så mange, men det bliver dog til omkring 2-300 om året.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 08:59

Tak BjarneD.

Super med et objektivt input.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 09:00

Kvalitetskravene til den underliggende teknologi er højere på Centrino.
Du skal tage firmasolbrillerne af peet49!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 09:04

Jeg smutter af tråden, inden det bliver til et kult spørgsmål om Intel/AMD, du kan nok se Bjarne, jeg er af en hel anden opfattelse- God fornøjelse.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 09:06
Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 09:42

Kære begge to.

Jeg kan sagtens bruge begge jeres input, så gå nu ikke for langt væk peet49.

Det er helt rart med flere meninger - især hvis jeg får flere spørgsmål hen ad vejen - og dét gør jeg jo nok!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 10:30

Fornuftigt Sannnie

Saml så mange informationer som muligt for du skal af med mange penge for noget der alt for hurtigt kan blive forældet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 10:44

Uanset hvad Bjarne mener er AMD`s Turion fuldt på højde med Centrino, de er begge 64bit, jeg har en HP med Turion, og en Siemens med Centrino, jeg er glad for begge, men min HP løber fra min Siemens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 11:18

Peet49, min mening erda underordnet-
http://www.pcworld.dk/art/5819

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 11:33

BjarneD_> Jeg har set mange af de udtalelser forskellige steder fra(både for og imod begge typer), men det ændrer ikke noget ved min personlige erfaring med dem. Jeg vil ikke fremhæve den ene for den anden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 11:36

Den største (ungdommelige) fejl ved objektiv vurdering er at tro på sin egen personlige erfaring.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 11:41

Ungdommelig - tak for roserne, jeg er næsten 60 år.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 12:52

Uanset alder, så kan en "næsten 60´årig" sagtens være mere ungdommelig, end én klÅWe-Åwe på 27.

*GGG*

Jeg er osse fra `49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 12:56

Det er en god årgang.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 13:31

God årgang?????

Den bedste!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 14:28

Det er sandelig ikke ros peet49, en mand i din alder burde være kommet over det der med at ville lære alt via egne erfaringer (derfor ungdommelig).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 14:30

Ps! Hvis du er fra -49 har jeg eet år til gode.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 15:08

Bjarne-> Hvordan skal jeg drive en forretning, hvis jeg ikke kan gøre mig mine erfaringer. Jeg har været selvstændig siden 1969, og har da høstet lidt erfaring. Teori er godt, men det praktiske er bedre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-06 15:23

Nu er vi vist ude på et sidespor, men en af mine væsentligste opgaver har været at kigge leverandørerne (Teknik/IT) efter i kortene og har altid kunne købe den ekspertice jeg ikke selv har og derfor anskuer jeg tingene meget anderledes.

Et lille eksempel som ikke har noget med computere at gøre:
Jeg fik en tømrer til at forny mit tag og da jeg som ivrig gør det selv mand fulgte med i arbejdet undrede jeg mig over nogle detaljer og læste producentens vejledning før jeg påtalte det.
Tømreren fortalte mig, at nu var det jo sådan at han i så og så mange år havde lavet den slags så..... osv. osv.
Jeg fortalte, at min ganske vist ringere erfaring kombineret med min evne til at læse en vejledning gjorde mig usikker osv. osv... Vi kom ikke længere og da det så blev vinter og fygesneen stod ind som jeg havde forudset var den erfarne tømrer meget rød i hovedet og nu venter vi så på forår så han kan gøre som det stod skrevet.
Man skal altså ikke altid stole på sin erfaring, men trække på andres også. You see!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 15:25

Ord som "burde" og skulle" og skamme" og "fy" er hadeord.

Dette er ikke en brevkasse om skyld og ikke skyld, dette er en ganske seriøs (eller rettere - forsøg på) tråd om, hvad jeg praktisk kan gøre, for at være tilstrækkeligt vågen, når jeg skal investere en masse penge i et nyt arbejdsredskab.

Hvæsning af haneklør og rejsning af hanekamme opretter jeg gerne en ny tråd til, hvis I så bare vil lade denne tråd blive fri får hanekaglerier.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-03-06 15:30

Ups

"får" = "for"

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-03-06 15:39

Sannia->> Du har selvfølgelig ret - linket jeg gav, giver mange oplysninger om labtop`s

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-03-06 16:37

Som jeg altid vil foreslå så er det helt klart en Zepto. Jeg har selv en og har købt flere af dem og de er super gode. Firmaet er dansk og der er skyhøj service.

www.zepto.dk
www.pcdireckt.dk (der er de faktisk lige en smule billigere)

Begge steder er det muligt at selv konfigurere sin bærbare.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-03-06 16:46
Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 24-03-06 00:25

I morgen smutter jeg i Aldi og køber dette vidunder - tror jeg nok.

Medion Multimedia entertainment notebook
100 GB harddisk, 1024 MB DDR-RAM
AMD PowerNow 1,8 GHz
Li-ion-batteri

Hvis jeg ikke får for mange advarsler, tør jeg godt hoppe ud i det.

Jeg har i dén forbindelse kun ét (eller 2) spørgsmål - her og nu inden sengetid:

Hvor meget varmer og støjer den under arbejdet?
Hvor længe rækker batteriet uden strøm?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-03-06 16:24

Som det er sket før bakker jeg Fijala op i valget af
ZEPTO = dansk kvalitet og service - men desværre ikke helt så prisbilligt som flere andre mærker.

Flere omtaler Centrino som en processor, hvilket ikke er helt korrekt. Centrino er en teknologi - eller standard nærmere, som processorerne skal opfylde. Der er både Celeron og Pentium M processorer i Centrino standarden. Ellers er det ganske korrekt, at det bl.a. handler om strømforbrug m.m.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-06 17:24

myg

Du har fuldstændig ret mht centrino at det er en teknologi, men i daglig tale bliver den jo omtalt som en processor. Så hvis det er nemmere for folk at forstå så lad det være det. Vi ved hvad vi mener.

Zepto er for mig det ultimative valg af bærbar. Den sidste jeg har købt til min søn, er en 6515WD med Intel® P-M 1,86GHz Sonoma og 1,5 GB ram. Den er bare så hurtig og lækker at det er til at græde over. Det eneste jeg så lige vil sige er at den nok ikke lige er den mest strømbesparende, men det er svært at få et fart monster med et ordentlig grafikkort der er strømbesparende.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-03-06 19:07

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=5218

Zepto 6515WD har modtaget en Silver Award og Produkt of the Year 2005 hos Hardwaretest.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 25-03-06 08:11

Tak alle sammen.

Mit valg faldt på Aldi-modellen.
Jeg købte den igår, og den ladede op hele dagen, mens jeg ikke var hjemme.

Jeg "rodede" med den i går aftes, og den kunne klare næsten 4 timer på en opladning - vel at mærke med en masse grafik-downloads.

Den trådløse Vodafone-forbindelse fungerer upåklageligt, og maskinen er helt støjsvag.

Herligt.

Nu skal jeg bare ha´ fundet mit kodeord, så jeg kan opsætte mit mailprogram.

Tak alle sammen.
Jeg ville gerne give jer alle point - som tak for jeres deltagelse, men jeg vælger at trække lod i hatten - eller give den første besvarelse point.

Det hele har været en god hjælp.

Knus til jer alle

Sannie

Godkendelse af svar
Fra : Sannie

Dato : 25-03-06 08:19

Tak for svaret peet49.

Det var (og er) et super link, der var med til at give mig svar på en masse spørgsmål.

Tak til dig - og osse tak til jer andre.

Det er dejligt at kunne søge hjælp på denne måde.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-03-06 08:35

Selv tak, og held og lykke med den nye.