/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spindelsvæv......
Fra : kETCHIKAN
Vist : 983 gange
100 point
Dato : 22-03-06 16:33

Hejsa

Skal i gang med at gøre rent i en kælder som ikke har været benyttet i et par år. Det vrimler med edderkopper og der er mange spindelsvæv.

Spørgsmål?

Hvad skal man bruge, støvsuger, håndklæder, våde klude......det var lige mine bud.

Det skal gøres ordentligt, så for ikke at spilde min tid, er der nogle proffer der har et forslag?

På forhånd tak....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 16:37

Jeg ville bruge en støvsuger, og først tømme den, når krybet med sikkerhed er dødt

Kommentar
Fra : kETCHIKAN

Dato : 22-03-06 16:45

Takker for svaret, men det handler mere om det spindelsvæv og der er mega meget, edderkopperne er intet problem, de ryger med.....

Kommentar
Fra : Pete_man

Dato : 22-03-06 16:50

Jeg ville bruge våde klude!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-06 16:55

brug én af de kulørte støvekoste af form som en rævehale og hav støvsugeren parat ved siden af. Når rævehalen har suget sig fuld af gråligt spindelvæv, har den samtidig tabt sin statiske elektricitet. Så er det man støvsuger den, og nu kan den igen slubre spindelvæv og nullermænd i sig. Våde klude vil tvære de grå gardiner ud over kældervægge og lofter, og så har man for alvor brug for at gøre rent("prøv i et usynligt hjørne").
god arbejdslyst!
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-06 16:57

Fjern så meget spindelvæv som muligt med en tør børste/kost, eller evt med støvsugeren påmonteret en børste.

Og først når spindelvævet er nogenlunde fjernet, kan du vaske efter.

Spindelvæv der har siddet så længe er fuldt af støv, og hvis du begynder at tvære i dem med en våd klud, kommer væggen til at ligne noget der er klistret ind i mudder.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 17:09

Jeg vil give dova ret. Husk åndedrætsværn under tørarbejdet. Når alt er støvsuget væk kan du vaske ordentligt af med sæbevand (Brun sæbe eller Sæbespåner). Hvis du bruger meget vand så sæt en tørrer op så kælderen ikke får lov til at stå våd ret længe. Meget værre end edderkopper og spind er nemlig svampe der jo trives hvis der er vådt. Sørger du for efterfølgende at holde kælderen tør, er det også meget nemmere a slippe for kryb og svamp i fremtiden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-06 17:38

Ja, jeg ville nok slubre ALT med støvsugeren. Det der med at stå og hvirvle støv med en kost eller en børste, det ville jeg ikke rigtig have mod på. Næ, ind i slubredyret med al skidtet.
Først en grovslubring med det bare støvsugerrør, og bagefter en omgang med en børste på støvsugeren.
--Så finder du ud af, hvordan alting ser ud under det løse skidt, og om det er noget, der kan vaskes på. Men jo mere, du kan tage med støvsugeren, jo mindre behøver du at pjaske med vand. Hvis der revner og løst puds, så giv dem en omgang med det samme, så du finder ud af, hvor meget der er brug for maling og reparation.

Rigtig god arbejdslyst..

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 22-03-06 17:48

vær glad for at der findes edderkopper,de tager alt andet kryb,og er til gavn i naturen.Fjern spinnelvævet og lad lille Peter leve

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 22-03-06 17:51

SPINDELVÆV

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 17:55

kissan -> Man må IKKE rette folks stavefejl her på Kandu. Jeg har i tidens løb gjort det adskillige gange og har hver gang fået TÆV for det. Næsten alle inkl. skolelærerne er i dag enige om at stavning er TOTALT uden betydning. Du og jeg er ikke enige i dette, men hvis du vil undgå at blive skældt ud, så lad folk stave forkert. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-06 18:17

Nårh, man må nu gerne rette sine egne stavefejl...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 18:24

Jeg er meget enig med kissan. Jeg har selv flere Petere rendende. Men der er forskel på Petere. De der laver spinelvæv alle steder fjerner jeg, men mine jagtedderkopper får lov at leve. Og jeg er glad for dem. En gang imellem ser jeg dem eller skyggen af dem når de render hen over gulvet, men jeg ved at de æder en masse andet kryb og det er godt.

M.h.t. stavefejl: Ingen kommentarer. Stav som I vil, blot man kan forstå hvad I mener.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 22-03-06 18:30

De der spind kan svæve ret meget, så er det ikke bare et nyt, godt ord til det danske sprog

Hilsen Ripley, hvis nye hus stadigvæk er fyldt med overlevende edderkopper, hvor de så end har gemt sig henne, så jeg følger grundigt med i tråden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 18:45

Bladet "Natur og Museum" har indenfor de seneste år udgivet 4 numre om Edderkopper. Disse kan lånes på biblioteket eller bestilles på www.naturhistoriskmuseum.dk -

http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=304 48 kr + fors.

http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=305 40 kr. + fors.

http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=306 35 kr. + fors.

http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=307 40 kr. + fors.

Bestiller man flere ad gangen bliver fors. billigere.

Lån eller køb og bliv noget klogere på Edderkopper.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-03-06 18:56

Hvis man vil undgå så mange edderkoppe/spindelvæv som muligt, så er det en god idé at fjerne ukrudt og anden (tæt) bevoksning helt tæt på huset. Vi er også overrendt af edderkoppe med dertil hørende spindelvæv. (Vi har "naturhave"!!!) Og de trives OGSÅ hvor der er helt tørt. I særdelseshed lige over brændeovnen. Og der skulle jeg nok mene, var temmelig tørt!!

Jeg vil giver Birgitta ret. Tag så meget som muligt med støvsuger/rør. Og så ville jeg nok køre en tur med rævehalen bagefter. Og så ville jeg eller vente til det blev varmere, hvis kælderen så også trænger til at blive vasket. Eller også sætte en varmekilde op. En varmekanon kan tørlægge den igen på en time eller to, hvis den er renset for flydende vand, men sådan en fætter sender elmåleren på himmelflugt. Det er nok bedre at vente til sommer, og så lade naturen tørre det hele med en god gang gennemtræk, hvis der kan laves det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 22-03-06 20:44

Hej arne.
tak for dit svar.og overbevidst om at du er et naturmenneske

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 21:29

Ripley -> Gåt set -- det der svæv hade jaj ik li låt mærk te.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 22-03-06 23:22

Edderkopper er her vel også af en eller anden grund,lige som os,ikke?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 23:48

kissan - Jeg synes at det er meget hyggeligt at tale med dig om edderkopper. Men dette ER altså ikke en "hyggesnakketråd". Det er et alvorligt ment spørgsmål fra kETCHIKAN.

Hvis du har lyst til at snakke om edderkopper eller andet, må du selv åbne en tråd.

Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 23-03-06 00:24

hvilken tråd

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-03-06 00:36

kissan - du går ud i menuen i venstre side og stiller et spørgsmål. Dermed har du åbnet din egen tråd. Jeg skal måske lige forklare ordet "tråd":

En "tråd" startes ved at en person stiller et spørgsmål. Når andre så besvarer eller kommenterer dette spørgsmål, kaldes det en "tråd". Husk altid at stille spørgsmålet i den rigtige kategori og under det rigtige emne, ellers kan dit spørgsmål nemt virke irriterende på andre. Hvis dit spørgsmål altså drejer sig om Biologi/Natur, så er det kun de der interesserer sig for dette emne der kommer ind. Hvis du derimod ønsker at skabe en debat om Kandu.dk så er det i den kategori du skal lægge dit spørgsmål.
Hvis du KUN ønsker at snakke lidt om løst og fast, så er det Smalltalk der er emnet/kategorien.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 23-03-06 00:46

tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-06 13:26

puds næsen kissan, --hvis kETCHIKAN har noget imod at du snakker om edderkopper, så kan han/hun bare blackliste dig.
Hver gang vi "belærer" nye brugere om kandu, så hører det jo strengt taget til i den kategori, der hedder "kandu". Man KAN sjældent holde sig til det emne, der startede tråden.

Du må prøve på at vænne dig til, at her på kandu er der mange forskellige svar og meninger. Så det JEG skriver, er MIN mening, og ikke nødvendigvis nogen andres... Og det gælder så for os alle. -Også for arne. Også for dig selv.

-----Og apropos edderkopper, så forsøger jeg da konsekvent at deportere ALLE med støvslugeren. Hos MIG er de ikke fredet. Og det er da også det mest humane, da støvsugeren jo også fjerner hele deres ernæringsgrundlag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-06 14:27

Sommergennemtræk for at tørre en kælder ud - det er ikke nogen skidegod ide. I hvert fald ikke, hvis det er en kold kælder. Udeluften om sommeren indeholder nemlig ganske meget vand, og når den så rammer de kolde vægge, får man rindende vand i kælderen - ned af alle væggene. Men jeg fast holder forslaget om rævehale først. den suger nemlig støvet fast med statisk elektricitet, og den blir genopladet ved en støvsugning. Hvis den ved en fejl er blevet fedtet, så vask den i en spand lunkent sulfovand, ryst godt af og hæng til tørre. Så kan den igen og igen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-06 19:25

Synes du ikke at du skylder svarerne at lukke spørgsmålet?