/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
forbindelse fra klienter via windows 200~
Fra : Bonlykke
Vist : 286 gange
60 point
Dato : 28-11-02 08:44

Jeg kan ikke pinge fra klientmaskiner i et windows 2000 netværk. (serveren er windows 200 - klienterne win98). Hvorfor kan jeg ikke det?
Det skal måske lige siges at for at få internetforbindelser, må jeg manuelt give mine klienter en gateway, samt en DNS-server adresse.
Hvad/hvor er det galt?
Kim

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 28-11-02 10:20

Kan dine "klienter" pinge din Win2000 server ?
Hvordan er Win98 klienternes opsætning af netværket ? (Proxy, Gateway, IP, DNS osv)

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 28-11-02 12:27

Hej Santa,
Ja - de kan pinge både router og server.
klientopsætning:
Proxy - automatisk
Gateway er manuelt sat til routerens netværks-ipadresse
DNS - er manuelt sat til en DNS-server uden for huset.
IP - automatisk fra DHC
Var det alt?
Kim

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 28-11-02 12:56

Hej Kim

Det ser jo fint nok ud som du har sat det op men så må problemet ligge i routeren

Hvilken router er det ?

Har klienterne fået lov/restriktioner til at bruge nettet ?

ACL lister osv
ACL (Access lister)

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 28-11-02 15:04

Øhhhh - fisk?

Jeg har ikke tildelt maskinerne rettigheder, eller restriktioner. Det er brugerne som jeg definerer rettigheder for....? Routeren er fra TDC - en nokia, men der er problemet ikke, da den ikke udgjorde noget problem da jeg kørte winNT-server.
Min egen teori er at jeg mangler noget i dhcp opsætningen - men jeg aner ikke hvad?
Kim

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-11-02 16:23

Hej Kim,

bruger du en firewall?

har du oprettet en brugerkonto på Win2000 eller aktiveret gæstekontoen?

har du evt. prøvet at installere NetBeui protokollen?

nogle ka' få et netværk imellem Win98 og Win2000/XP til at funke uden NetBeui... jeg er en af dem som ikke har haft succes med at få det til at funke uden NetBeui...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 29-11-02 11:49

Hej Strarup

Netværket - det interne - fungerer sådan set helt fint, ligesom der heller ikke er nogen problemer med at komme på internet fra de enkelte maskiner. Problemet ligger i at jeg skal tilslutte en enkelt maskine til en terminalserver udenfor huset. For at kunne gøre det burde jeg jo kunne pinge den omtalte server. Og det kan jeg simpelthen ikke. Jeg kan pinge internt (router, server osv) men ikke udenfor huset.
Jeg sidder bag en firewall, men den maskine jeg skal pinge er på "min" side af firewall´en.
Jeg kan ikke lige se hvilken forskel netbeui skal kunne gøre? (jeg ved faktisk ikke engang hvad det gør).
Kim

Kommentar
Fra : mthaulow

Dato : 23-12-02 23:40

hej Bonnelykke

Hvis du køre Active Directory kan du godt glemme alle andre protokoller end TCP/IP

Dit problem er sikkert at du køre Active Directory, du har ikke kunne installere dette uden at installere DNS Server på din server, i dit domain.
Og hvis du har dine klienter til at pege på din Internet udbyders DNS. Vil de ikke kunne se dit domain fordi det ikke er kendt af disse DNS Servere

Det der er sket er, at den DNS server, der køre på din server tror at den er DNS root, men dette er ikke tilfældet, da der kun findes 10 DNS root i verden, disse er fordelt 10 forskellige steder rundt i verden, og det eneste de ved, er nogle router til de forskellige landekoder f.eks *.dk / *.se o.s.v.
Så du er nød til at lave lidt config ændring i din DNS server, her er et link til hvordan du gør det
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;300202

Bag efter skal alle dine klienter pege på din DNS Server. Den vil så forwarde alle request den ikke kender til din Internet udbyders DNS.

Jeg håber at dette hjælper.