/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffel æggekage
Fra : bublebee
Vist : 2038 gange
50 point
Dato : 22-03-06 13:28

Nogen der har en rigtig god opskrift på dette. Lavede det da jeg gik i skole, men kan ikke finde opskriften :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 13:37

Der er f.eks denne http://www.karensunivers.dk/Kogebogen/Panderetter/tortilla.htm

men ellers kommer der rigtig rigtig mange frem ved en søgning på google, øv nu er det lige før, jeg bliver sulten igen

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-06 14:31

Har ikke en rigtig opskrift, men jeg gør således:

Sørger for at der er kolde kartofler fra igår, der ikke er udkogte, dem skærer jeg i tern.
Rister lidt bacontern (kan bedst lide dem når de er ristede, de kan også bruges rå.
Porrerskiver er også gode deri.

Hældes i et smurt ildfast fad (kan også laves på pande).

Pisker 4 æg med 4 spsk mælk og friskkværnet peber.
Putter nogle gange kryderurter i, purløg fx.

Jeg hælder Ikke salt i, da det godt kan blive "vandet".
Hæld æggemassen over.

200 grader til den er bagt (afhængig af formen) min plejer at skulle have 45 minutter, hvis den kommer i kold ovn.

Lav lidt salat imensog lun et godt stykke brød.
Når der serveres kværner jeg lidt salt henover.
Mums og god appetit.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 22-03-06 14:33

Et lille bidrag herfra: http://www.food4u.dk/opskrift/?id=73 - (smager sk...) godt !

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-03-06 14:59

Hva er lidt godt brød :)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-03-06 15:47

Godt brød?
Tja det kan jeg da godt se er en svær en

Det er jo lidt individuelt.
Jeg plejer at lave langtidshævede grove brødtil fryseren.
Langtidshævningen giver en god smag til brødet.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-03-06 17:16

Her er min egen hjemmedigtede kartoffelæggekage, som plejer at gøre succes:

Skær ca. 2 kartofler i papirstynde skiver. Hak 1 løg fint. Svits begge dele på en pande i olivenolie og drys godt med salt og peber over.
Når alle kartoffelskiver er ristet gyldne, skal de vendes med en spatel eller gaffel. Når de er vendt og har stegt videre et stykke tid, hælder jeg ca. 4 sammenpiskede æg udover og skruer ned for varmen. Ovenpå æggekagen lægger jeg skiver af tomat og skiver af ost, eksempelvis Emmenthaler eller Cheddar. Læg låg på stegepanden og steg videre til æggemassen er helt stivnet.
Drys med finthakket basilikum, persille eller purløg.

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 25-05-06 11:04

her er en opskrift på en spansk kartoffel-æggekage..

Ingredienser: 2½ + 3 spsk. olivenolie
1 kg store kartofler
2 tsk. salt
1½ dl finthakket løg
4 æg
evt. flere æg eller mælk

Varm 2½ dl olie op i en pande. Skræl kartoflerne og skær dem i skiver. Strø 1 tsk. salt på dem og steg dem 8-10 minutter i olien. Vend dem under stegningen. Tilsæt løgene og fortsæt stegningen ca. 10 minutter til, indtil kartoflerne er møre og gulbrune. Kom det hele op i en sigte, så evt. overflødigt fedtstof kan løbe af. Pisk æggene sammen og tilsæt 1 tsk. salt. Bland kartoflerne og løg i æggemassen. Varm 3 spsk. olie op på panden. Hæld æggemassen på og fordel kartoflerne. Steg æggemassen, til den er fast og gylden i bunden. Læg et låg over panden. Vend æggekagen ud på det og lad den forsigtigt glide tilbage på panden igen. Bag æggekagen til den også er gylden på den anden side. I de forskellige regioner i Spanien tilsættes ofte - efter tradition - en eller anden form for pølse i skiver sammen med kartoflerne.

Mummssss....

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:22

Tak for svaret jeb3.