/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
batteriet ved at falde sammen?
Fra : boots
Vist : 1188 gange
100 point
Dato : 22-03-06 00:24

Sad lige og rodede med mcén her efter midnat i fred og ro. Så meget ro, at jeg kunne høre en sydende lyd. Det kom fra batteriet, der blev afmonteret. Der kom stadig en boblende/sydende lyd fra det. Det er efterfyldt med destilleret vand og nyopladet for et par uger siden. Er det i færd med at falde sammen?? Det har virket udmærker de gange mc´en er blevet strartet???

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 22-03-06 06:04

Hej,

Det er helt normalt med syden, specielt under opladning og lige efter, eller hvis batteriet belastes

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-03-06 06:47

Som dinmc påpeger er det ikke et tegn på at dit batteri er defekt eller er ved et "falde sammen". Jeg har i mange år kørt på gamle engelske motorcykler...hvad dette har medført af gode og dårlige erfaringer, glæder og sorger ....og min erfaring er at et såkaldt "gelébatteri" er ABSOLUT en fordel på specielt disse mc'er.
Nu ved jeg jo ikke hvilken mc du kører på, men det kunne da ikke skade at prøve med et sådant batteri når du engang skal udskifte dit gamle "syrebatteri"

Ellers GOD SÆSON

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : boots

Dato : 22-03-06 07:35

Hej Palle og andre.
Jeg kører på en Norton Es2 fra 1958, og den har ikke engang syre på batteriet, da det langsomt aflader, når den står stille. Det går fint uden. Det er kun P-lyset der mangler, når batteriet ikke er tilsluttet.. Så det er ikke her problemet er, men med min Kawa Vulkan VN 1500. Også her til morgen, da batteriet (Varta) havde stået på bordet hele natten, sydede det lystigt. Men det betyder åbenbart ikke noget??? Var lidt betænkelig ved at lade det blive siddende på cyklen i aftes, hvis det kunne lave ravage. Er det almindeligt at batterier syder, når de ikke er belastet?? Har aldrig hørt det før.
Flemming

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-06 08:06

Nej, generelt betyder det blot at dit batteri "arbejder" når det syder. Det er jo, som du givetvis allerede ved, en kemisk reaktion som foregår når man henholdsvis lader og aflader batteriet. Molokylerne som bevæger sig i enten den ene eller anden retning mellem pladerne fremkalder denne syden og boblen. "Affaldsproduktet" fra denne proces er brint som er ret brændfarlig.

Hvis en celle er "klappet sammen" ses det ofte ved at den er "lysere" end de andre.

Til din orientering, når nu du er Nortonejer, kan jeg da lige oplyse dig om denne hjemmeside hvis du altså ikke kender den...eller allerede er medlem :
www.norton-mc.dk

Jeg havde lige min første tur i lørdags på min Commando..SKØNT...men KOOOOLDT!

/Palle

Godkendelse af svar
Fra : boots

Dato : 27-03-06 22:34

Tak for svaret pallenoc.