/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Slik til slagtesvin Sukkergris
Fra : lillespir
Vist : 824 gange
250 point
Dato : 21-03-06 21:53

Er slik og brød sundere for os mennesker når det er grisen der har ædt det først?
Eller vil vi om nogle år se synlige overvægtige grise med diverse livsstilssygdomme?
Hvis vi ikke er opmærksomme, kommer der nok mere og mere slik på grisenes menukort.

Vil vi tillade de ødelægger vores kød på denne måde ?

Jeg vil gerne høre din mening om dette.

En tankevækkende hilsen
Rita

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-06 01:35

Nej du vil ikke komme til at se overfede grise i fremtiden, overvægtig måske, det er en betegnelse der bruges, når grisen er blevet større end den ideelle slagtevægt som er ca. 90-95kg. grisenes kostplan er nøje afstemt med energi, protein og fedt, for at grisene kan vokse op med den rette fordeling af kød og flæsk, og udnytte foderet mest mulig til vækst og med mindst mulig næring i afføringen. Der ville ingen overvægtige personer være, hvis vores kost blev lige nøje afvejet!
Det med slik til grise har jeg ikke hørt om, men er sikker på at slikkets næringsværdi bliver trukket fra i foderplanen, vil du give et link til hvor du har det med slikket fra?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-06 01:43

Slik og brød er ikke sundere, fordi det er omdannet til kød og flæsk, brød er da sund for dig som det er, spis lige brød til sukker (kulhydrater) kan vi ikke undvære men får nok i maden og behøver absolut ikke spise slik, hvis slik indgår i en grise kostplan vil maden blive reguleret så der er mindre sukker i resten af maden

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 22-03-06 18:37

Hej o.v.n.
Når jeg høre sætningen fodret med brød, kommer jeg til at tænke på da jeg som barn gik til bageren efter daggammelt brød,så fik jeg udleveret en ½ melsæk med fanskbrød, rugbrød,winerbrød, samt en æske med flødekager der var sat oveni sækken hvilket vi ikke gav mange basseøre for.
Jeg tvivler meget på at det er ovnfrisk brød der bliver serveret for grisene

Linket er her:
http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Nyhedscenter/Bladet_ds-nyt/ds_nyt_10_2005/DB-tjek/Index.htm?ID=9643

Citatet er hentet fra linket:
De gode resultater er opnået således:
Pasning, opfølgning og systematik har høj prioritet i dagligdagen. Under fodring observeres der, om der er afvigelser, og der holdes her øje med sygdomstegn og med eventuelle efternølere.

Intern smittebeskyttelse begynder altid ved de små grise og slutter ved de store.

De veterinære omkostninger er fem kr. mindre pr. produceret gris end gennemsnittet for top fem.

Øvrige omkostninger ligger 2,50 kr. under gennemsnittet for top fem.

Foderenhedsprisen ligger på 74 øre pr. FE mod 95 øre som gennemsnit af top fem. Det skyldes, at der anvendes alternative fodermidler som slik, brød og flødeboller. Der fodres også med valle. Grisene får desuden grøntpiller samt mineralblanding.

Foderforbruget er 2,64 FE pr. kg. tilvækst mod 2,74 FE i top fem.

Kun 20 procent af foderet er korn. Ved at benytte de alternative fodermidler spares der 25 kr. i foderomkostninger pr. produceret gris.
citat slut.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-06 19:12

Hej Rita. Man har tidligere brugt restprodukter fra slikproduktion til svinefoder. Det er et udmærket foder idet det har et højt indhold af kulhydrater. Svin har ligesom mennesker behov for kulhydrater og svin i en produktion har ikke behov for deres tænder, al deres foder kan og bliver søbet, så om de skulle få huller i tænderne før de når slagtevægten, er ligegyldigt. De skal selvf. også have proteiner, fedt og mineraler men det sørger avleren for at de får. Samtlige næringsstoffer omdannes i svinet til kød og kvaliteten af dette kød er uafhængig af hvilken form kulhydraterne har haft. Så du skal ikke være bange for at spise svinekød, uanset om svinet har fået sine kulhydrater via slik eller kunstigt fremstillede foderpiller. Svinet ligner mennesket meget, så jeg tror at de også elsker slik. Faktisk VED jeg at de gør.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 125 point
Dato : 23-03-06 02:07

Du behøver ikke være nervøs for kødkvaliten, grise kostplaner er kontrolerede, det fremgår også på Danske Slagteriers side, det er prisen der gør slik interessant som foder og her er det til smågrise ikke til slagtesvin, om energien kommer fra sukker (slik) eller korn er ligegyldig, sålænge balancen mellem de forskellige næringsstoffer er afvejet. Der bliver gennemført mange forsøg med forskellige "foderstoffer" for at få billig foder, og du kan godt regne med at kødkvaliteten ikke bliver ringere af den grund.

Godkendelse af svar
Fra : lillespir

Dato : 06-04-06 16:43

Tak for svaret o.v.n..

Jeg er ikke helt enig med dig i at kvaliteten af kødet ikke bliver forringet,
Når jeg ser tilbage på da jeg selv parterede gris for ca 25 år siden
var kødet ikke så slasket som det er i dag, så noget skade tror jeg det bringer vores kød.

Du ønskes en god påske.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-04-06 16:51

Så kunne du da lige så godt have accepteret min kommentar. Jeg skriver det samme blot lidt tidligere og lidt mere ærligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-04-06 01:09

Selv tak lillespir, at kødet synes mere slasket, skyldes måske at det har ligget parteret i køledisk (du skriver at du selv partere engang, det vil sige det gør du ikke nu?) der er også mange andre faktorer der kan spille ind, for eksempel vokser grise meget hurtigere nu end dengang og foder sammensætningen er også vidt forskellig, og det er ikke slik jeg tænker på, en gang for længe siden voksede grise på skummetmælk og korn, mælken er erstattet af soyaskrå og andet billig protein, køb økologisk kød God påske herfra også