/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gulvmontering uden fer og not
Fra : tlyngsoe
Vist : 1506 gange
235 point
Dato : 21-03-06 14:40

Jeg har købt et parti egeparket i stave på 300x60 mm som jeg skal montere på et betongulv med gulvvarme. stavene har ikke fer og not og er 10mm tykt.

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg gør det?

Skal der evt. lægges et underlag imellem betonen og stavene?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-03-06 14:47

Du skal have en skumlag (noget helt tynd "skum" som man lægger under trægulve). Når det er et betongulv, må man gå ud fra at det er kælder, eller nederste etage, så skal du have en også have dampspærre under trægulvet.

Istedet for et skumlag, kan man få nogle grønne filtplader som kan benyttes i stedet for, men de bruges normaltvis som lydisolering, hvilket ikke er aktuelt, når det er direkte på betongulv

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-03-06 14:49

Her er lidt info om montering af trægulve
http://www.netparkett.com/index.aspx?type=montering

Søg evt. videre på nettet under "montering trægulve" så kommer der en masse god "fit"

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-03-06 14:51

Har du plads til at lægge strøen på betonet ????

Eller får du problemer med dører osv. hvis du hæver gulvet ?

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 21-03-06 14:59

Nej jeg har ikke kælder under betongulvet. Det er et 10cm betondæg med varmeslanger i

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 21-03-06 15:01

Der er ikke plads til strøer. gulvet skal i niveau med et eksisterende trægulv i stuen, så jeg har ca. 20mm til gulv og evt. underlag.

Skal jeg bare lime stavene fast i underlaget (der er jo ikke fer og not på stavene)? - Og hvilken type lim skal jeg i såfald bruge?

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 21-03-06 15:02

Der er ikke plads til strøer. gulvet skal i niveau med et eksisterende trægulv i stuen, så jeg har ca. 20mm til gulv og evt. underlag.

Skal jeg bare lime stavene fast i underlaget (der er jo ikke fer og not på stavene)? - Og hvilken type lim skal jeg i såfald bruge?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-03-06 16:58

Hvis der ikke er fer og not i stavene, skal du nok lægge dem som fingerparket d.v.s. fuldlime dem på betonen.
Det er godt nok nogle store stave, du skal bruge elastic parketlim og slibe dem efter de er lagt, der skal ikke noget underlag under.
Elasticlimen kan også bruges til membran, der skal så bruges ca. 1 l til 1 m2.

Jes

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 21-03-06 17:21

Jeg ved ikke, hvor du har købt de omtalte stave. Men jeg tror at Råd&Dåd sælger dem og jeg ved, at Bauhaus sælger dem, og har en nedlægnings-vejledning.

Jeg vil foreslå et stødabsorberende underlag, der også virker som fugtspærre. Dette kan fås i Bauhaus. Derefter finder du det billigste 8 - 10mm gulv med fer og not (det skal jo hænge sammen) klick-system eller nogen der skal limes. Det er mindre væsentlig, bare det hænger sammen. Dem lægger du på tværs af huset oven på det kombi-underlag (husk min. 10mm afstand til væg og anden begrænsning). Derefter lægger du dine stave på langs af huset og fuld-limer dem ovenpå det billige gulv. Limen kan fås i Bauhaus med vejledning. Husk også her afstand til begrænsninger. Det er meget vigtigt, for ellers risikerer du, at det buler op, hvis f. eks gulvvarmen lukkes af. Du skal også lige huske, at måle ud, så du får samme bredde på stavene i siderne. Og vær opmærksom på, at stavene skal trykkes efter i limen, når de har ligget/tørret i 15 min. Og pas på ikke at "lakke" dig selv ind i et hjørne, så du ikke kan komme derfra, fordi gulvet ikke må betrædes før limen er hærdet af. Du skal heller ikke grise for meget med limen, men også passe på, at der er lim nok. Og til slut skal det jo slibes jævn/plan og derefter behandles. Det er noget af stykke arbejde du står overfor. Men held og lykke.
Hilsen Avant85

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 21-03-06 17:27

Jeg så ikke pabloj's indlæg , før jeg skrev mit. Men indlægget er ok, uden at skulle give nogen form for karakter. Der mangler bare lidt i højden i forhold til det gamle gulv. Derfor foreslog jeg dette billige undergulv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-06 18:44

Når du har varme i gulvet skal du ikke bruge nogen fugtmembran. Fugt membraner skal altid på den varme side , og med varme kilden nede betonen er gulvbrædderne den kolde side.
Hvis der er en fugttransport er den fra gulvet og op i stuen. Den skal ventileres væk og ikke stanses med en membran, Det vil give kondens, hvis der altså overhovedet er en fugttransport.

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 21-03-06 21:23

Hej Tlyngsoe

Jeg har lagt et trægulv i staver på rå beton i et køkken og det blev rigtigt flot,
du skal huske at prime betonen først så limen holder ordentlig og så er det vigtigt
at gulvvarmen har været slukket nogle dage så limen ikke tørrer for hurtigt,
limen lægges ud med tandspartel på samme måde som når man lægger
gulvklinker.

Held og lykke

mvh sottmann

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 21-03-06 23:35

Giver det nogen problemer at lægge gulvet i sildebens mønster?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 22-03-06 16:58

Nej, overhovedet ikke.
Det er vigtigt at du får dem lagt tæt til hinanden, husk 10 mm luft ude ved kanterne.

Jes