/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vores bil er stjålet!
Fra : Axelise
Vist : 2104 gange
50 point
Dato : 21-03-06 09:16

Sikken en lortedag i går!
Jeg vågner op kl. 6 om morgenen med den vildeste maveinfluenza og ligger og kaster op i 10 timer. Da min mand står op, opdager han, at vores bil er stjålet. Og vi har ingen kasko, så det er bare rent ad h til!
En dejlig lille Golf GTI fra 96, som min bror har købt i Tyskland for nogle år siden, og som vi fik lov at købe for 25.000 sidste år. Fin og velholdt, alle har sagt at den var mindst 40.000 værd.
Men det var svært at finde et forsikringsselskab, der ville forsikre den, og kasko'en droppede vi, da den ville koste os 10.000 om året, hvilket er mere end 1/3 af bilens værdi (eller ihvertfald i forhold til, hvad vi har givet for den).
Så nu står vi med håret i postkassen. Bilen var lige blevet repareret for et par småting og var fuldstændig køreklar til sommer. Jeg kan ikke undvære en bil, da jeg har en stor hund, som har gigt og HD, så jeg hat brug for noget at transportere ham i. Og vi har bare ingen penge og får ingen i erstatning.
Jo, vi må have været dumme og naive...men på den vej hvor vi bor, står der masser af lækre biler: Nye Audi'er, Alfa Romeo, nye Volvoer... Vores bil var så absolut den mindst prangende af alle, så jeg fatter ikke, hvorfor der er nogen der har villet stjæle den.
Politiet siger, at den nok allerede er kørt til Østeuropa, da der bliver lavet megen organiseret tyveri af netop VW, som bliver sendt ud af landet.
Eller også er det nogle rødder, der skal ud og køre hurtigt, og så er der måske en chance for at vi ser bilen igen. Men i hvilken stand???!
Det er så pissetarveligt at stjæle fra andre mennesker, og vi føler os så dybt krænkede. Vi prøver at trøste os selv med, at det dog havde været værre, hvis én af os var blevet alvorligt syg og havde mistet førligheden eller lignende. Penge er jo kun penge...men det er hårdt at miste dem, når man ikke har for mange af dem.
Lige nu er jeg bare så vred og så ked af det, så jeg håber at tyven eller tyvene kører galt og bliver totalt smadrede og invaliderede. Styg tanke, I know!
Hvor går man hen, hvis man gerne vil finde et "lig" af en bil, som kan køre 1 år eller 2, og som ikke koster noget af betydning?
Indtil sidste år havde jeg en gammel Mitsubishi Colt, som kørte så fint, og som ingen gad at stjæle.
Vi skal ihvertfald aldrig mere have en VW GTI igen, - det er åbenbart én af de biler, der hyppigst bliver stjålet. Er det mon fordi det er en hurtig bil? Eller hvad? Der står der masser af mindst ligeså hurtige biler her på gaden af andre mærker og i dyrere modeller.
Der var centrallås og ratlås på vores, men det var åbenbart ikke nogen hindring. Hvad skal man dog gøre for at gardere sig mod biltyve en anden gang?
Gid fanden havde folk der stjæler!!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-03-06 09:18

Nåh nej, - bilen var skam ikke engang fra 96. Den var 16 år gammel, så den må være fra 90.
Der er vel næppe nogen østeuropæiske bander der gider at stjæle en 16 år gammel bil for at sende den til udlandet, hva'?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-06 09:29

ærgeligt !!!!

og nu sidder der nogen på et forsikrings selskab og tænker: ingen kasko - så kan de lære det.
bortset fra det - det er ikke de dyre iøjenfaldende biler der bliver stjålet sådan bare lige

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-06 09:54

Det kan jo ikke betale sig at tegne kasko på biler i den prisklasse.....men det man kunne gøre var at sætte de 10.000 på en opsparing hvert år, så ville sandsynligheden for at vinde være stor.

Men sur røv for jer...og ja, det er da nogle egoistiske røvhuller, der stjæler

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 21-03-06 10:17

Nye biler er svære at stjæle pga. startspærre, derfor er det ofte ældre biler, der bliver tyvenes bytte. Når I køber en anden bil vil det være en god ide at få eftermonteret en startspærre.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 21-03-06 10:31

Rigtig oplevelse I havde i går. Håber din mave er ved at være i orden.
Brugte biler kan bl.a. ses http://www.biltorvet.dk/biler.asp?adwords=true

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-06 11:02

Golf GTI..... et oplagt tyveriemne. Er meget efterspurgt i pigmenterede kredse fra Storkøbenhavn.

Statussymboler: Golf GTI, alufælge, spoiler og guldkæde

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men du kan forsøge at kontakte jeres lokale taxiselskaber og lade dem efterlyse den. Sæt en passende dusør på efterlysningen... 1000 - 5000 kr. så får samtlige vogne besked om at kigge efter den. Klart, at hvis du bor i Nørre Bøvlingbjerg, hvor den lokale vognmand har 3 vogne, så er der ikke meget hjælp at hente.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-03-06 11:46

Kan man virkelig det, Klumme? Altså efterlyse den hos det lokale taxaselskab?
Vi bor på Frederiksberg tæt på grænsen til Nørrebro, så der er tit suspekte typer, der går ned ad gaden og tjekker biler og ejendomme. Her er også mange indbrud i området, men vi har gået fri fordi vi har en stor 50 kg amerikansk bulldog, som sidder og kigger ud af vinduet. He he!
Jeg ved sgu ikke hvad vi skal gøre.
Lige nu er jeg helt blæst i hovedet af mavesmerter og skuffelse og lommesmerter...
Kan ikke overskue at skulle købe ny bil, men vi bliver nødt til det. Snart endda.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-06 12:06

Du kan selvfølgelig ikke få dem til det uden en gulerod i form af dusør, og det er heller ikke noget de skal. Men en dusør lokker jo, og chaufførerne kommer jo alle steder i byen.

Ring du bare til dem allesammen. Dit lokale selskab er vel "Taxamustafa" lool (Taximotor) og derudover ville jeg ringe til Købanhavns taxa - Codanbilen - Amager Øbro bilen. Der er osse omegnsselskaber, men dem kan du finde på nettet.

Good luck

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-03-06 12:11

Blir nødt til at fortælle dig, at den sikkert bliver brugt som stump leverandør til en lovligt erhvervet Golf GTI, De er jo ikke dumme og derfor er det nok tvivlsomt om det gir' pote

Men prøv.......Det kunne jo være, at de bare lige skulle ha' en køretur, og derefter har smidt den et eller andet sted.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 12:14

Åh nej, sikke noget møg

Nogen har bare ingen samvittighed.

Og jo, det er en meget eftertragtet bil, af flere årsager.

Rimelig anonym, let at stjæle (tager en biltyv under ½ minut at åbne sådan en Golf og køre med den)
Her i midtjylland er 8-9 ud af 10 biler der stjæles også en Golf, næsten uanset hvor gamle de er)

Og hvor den lige er havnet henne, ja det er ikke til at vide.
Måske i udlandet, måske i en eller anden garage hvor den lynhurtigt skilles ad for at bruge motor o.s.v.

Eller den er bare brugt til transport og bliver smidt på en eller anden parkeringsplads i byen.

Efterlys den f.eks. på

http://www.crimecode.com/soegalle.asp?soegalle&siden=0&hitslut=0

Jeg håber bilen dukker op igen, jeg kan ikke helt forestille mig hvordan det føles for jer, da jeg aldrig selv har prøvet at få stjålet en bil, men afmagt, desperation, o.s.v. vil jeg tro rammer meget godt.

Og god bedring til dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-03-06 15:35

giv os farve og reg.nr. så er vi da et par stykker ekstra, der kigger efter den.
For et par år siden genfandt vi vores 1.8er i Mimersgade (stjålet i Brh), så tag en tur i det område, måske er I heldige.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-03-06 22:46

ÆV Axelise hvor er det dog ærgerligt for Jer

Jeg håber for Jer at det er nogle branderter der har savnet en hjemkørselsmulighed og derfor har taget bilen og siden smidt den et eller andet sted - hvor den bliver fundet i samme tilstand som da den blev 'lånt'.

JA - gid Fanden havde folk der ikke kender forskel på 'dit og mit', de aner ikke hvor ondt de gør dem de stjæler fra

Held og lykke med at finde bilen igen - jeg krydser fingre!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-03-06 09:51

Tak for alle trøstende ord! Det varmer rent faktisk med noget medfølelse.
Efter sigende stjæles der ca. 100 biler hver enester dag i Danmark, hvoraf en stor del af dem stjæles i København. Så man kan desværre godt forstå, at Politiet ikke kan gå så højt op i en tyverianmeldelse. De har nok af andre ting at se til.
Min mand og jeg får ikke råd til at købe en bil af så god kvalitet de første par år, - vi købte Gof'en for sølle 25.000 fordi min bror ikke ønskede at tjene penge på os. Min kære bror bliver endnu engang vores redningsmand. Han ved hvor meget en bil betyder for især mig, når jeg har en stor og gammel og gigtplaget hund, - bare tanken om ikke at kunne køre ham i skoven eller til dyrlægen fluks (om nødvendigt) gør mig helt fortvivlet. Så nu har min bror lånt os penge til en lille nysynet Renault Clio, af ældre årgang ganske vist, men den har kun kørt 150.000 km og vi kan få den for 12.000 kr. Hvis Golf'en (mod forventning) skulle dukke op i løbet af nogle uger, har min bror påtaget sig at sælge Clio'en igen, så vi ikke får et økonomisk tab.
Så tingene ordner sig, - jeg har bare så ufattelig svært ved at forstå, hvordan nogle mennesker kan leve med at stjæle fra andre? De må vel selv have det forfærdeligt, hvis nogen stjæler fra dem? Eller sådan tænker en forbryders hjerne måske ikke?
Jeg synes at vi lever i en meget mærkelig tid med så megen afstumpet vold og kriminalitet. Det vi har været udsat for er jo ingenting - absolut ingenting - når man tænker på mennesker, der bliver sparket ned eller voldtaget. Men derfor er vi jo skuffede og kede af det alligevel.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-03-06 00:17

Så skal I købe en "ratbøjle", altså sådan en gul eller rød bjælke, der sættes i og blokerer så rattet ikke kan drejes, så slipper I også for ødelagte dørlåse, hvis I altså husker, at sætte den i, hver gang I forlader bilen (også når I bare er inde i en forretning).

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-03-06 02:43

Når du får den igen så invester i en gps sender, så hvis den bliver stjålet igen så kan du se på nettet hvor bilen er. Jeg bor på Nørrebro så jeg skal nok kikke efter den.
alimak

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-03-06 09:53

Hjkofoed, - der sad netop en ratlås på GTI'en. Men den var ingen hindring for tyven.
Vi har lige været ude og hente den lille Renault Clio 1,4 i går. Den er fin og kører godt, og 12.000 kr er billigt for en velholdt og nysynet model. Jeg mener, at vi nu har fået bevis for, at en ratlås ingen hindring er, hvis tyven virkelig vil have bilen. Så vi må istedet undersøge, hvad en kasko koster på sådan en bil fra 1994. Jeg tvivler dog på at den vil være attraktiv at stjæle. Den er lysegul som en påskekylling så den lyser godt op i gadebilledet. Jeg har haft adskillige udmærkede biler : Audi 100 Avant model m. soltag og elruder, Citroën BX 16 og en Mitsubishi Colt. Ingen af dem har haft ratlås eller kasko og har stået på den samme vej, hvor jeg bor nu. Ingen af dem har været forsøgt stjålet.
Jeg tror simpelthen, at vi desværre alt for sent har fundet ud af, at Golf GTI er en yndlingsbil for en særlig type unge mænd, som ingen skrupler har med at stjæle biler. Det er jo en halvgammel model fra '90, som ikke er nær så hurtig som mange nyere GTI'er, men alligevel er den åbenbart attraktiv. Den havde også alle de rigtige "features": læderrat + gearstang m. læderknop. Gode fælge.
Min mand fortæller mig nu, hvordan han faktisk er blevet forfulgt af en anden bilist i GTI, som lige skulle forfølge ham helt hjem og tjekke, hvor han boede. Det skete åbenbart engang i efteråret. Og han har også oplevet at unge Golf-bilister er kørt op på siden af ham og har tjekket bilen ud.
Men min mand har aldrig kædet det sammen med, at det åbenbart kunne være en risikabel bil for os at have....
Det er endda mig, der kører mest i bilen, men jeg har aldrig lagt mærke til dén slags.

Nå....men vi er ved at lægge episoden bag os. Man må jo videre. Vi håber selvfølgelig inderligt, at bilen dukker op, for så vil vi sælge den. Vi har ikke nervesystem til at have en bil, der er så attraktiv for kriminelle. Og vi vil jo selvfølgelig også gerne have lidt penge tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 30-07-06 17:24

Tak for svaret viviborgen.