/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kastring an dalmatiner?
Fra : solling
Vist : 1075 gange
210 point
Dato : 20-03-06 23:01

Jeg er den lykkelige af Viggo, en dejlig dalmatiner på ca 7 måneder. mit problem er at han hmm ja .."jumper" alle vores gæster, dyner, hovedpuder .. ja sågar vores stakkels geder!!!
jeg har næsten vænnet han af med at jumpe på mig.... men det kræver et meget hårdt blik og et højt NEJ!!! det største problem er alle vores stakkels gæster og diverse inventar der bliver jumoet sønder og sammen. jeg er helt klar over at det drejer sig om dominans fra hundens side og har defor også sagt klart nej når den gør det på mig..... og prøver også at vejlede gæstter til hvordanc de skal sætte sig i respekt med kropssprog, toneleje osv men det er jo svært at sige til gederne og inventaret!!! han er en meget aktiv hund som ellers passer perfekt til os, da vi bor på landet langt nede af en markvej, med hverken trafikerede veje eller naboer, så han kan løbe frit rundt hele dagen og er med på lange rideture, gå ture osv videre uden snor, så han får absolut motion og udfordinger nok. han har været utrolig lærenem og lystre os meget fint, kommer når vi kalder, også når vi er ude i naturen og der kommer andre dyr osv + sitter, lægger sig osv.
Når vi er på arbejde kan han selv komme ud og ind af hundelem og er meget ude ved vores andre dyr (geder, heste og katte) og vi prøver altid at lægge ting ud til ham (bustercube + foder ? legetøj) så han har massere at få dagen til at gå med. han er som regle alene hjemme 4 dage om ugen i ca 6-7 timer. I starten var der ingen problemer med at lade ham være alene hjemme. vi startede meget langsomt op, fra en ½ time og så der op af...... han ødelagde aldrig noget, men nu er han begyndt at bide i møblerne og har ødelagt nogle stole og nogle puder. jeg kan ikke forstå hvis han keder sig da jeg jo syntes at vi har optimale forhold, men jeg spekulere på om det kan være fordi at han er ved at skifte tænder?????????? jeg er bare bange for at når han først er begyndt at ødelægge ting, om det så er muligt at få ham vænnet af med det igen. han gør det jo aldrig når vi er hjemme, så det er lidt svært at gribe ham på fersk gerning?
mine problemer er altså:
mht "jumperiet" skal jeg få ham kastreret, hvilket jeg ellers har været meget imod, eller er det noget han vil vokse fra?
hvad kan der være galt siden at han er begyndt at bide i tingene?

på forhånd tusind tak for hjælpen
viggo skold-hansens mor

PS han fiser noget så frygteligt. er der nogen der kan hjælpe mig med det. han får "fromm family" foder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-06 00:02

Det nemmeste først:

Citat
han fiser noget så frygteligt

Giv ham noget andet foder. prøv dig frem med hvad han ikke udvikler så meget ildelugtende luft ved.

Så "jumperiet":

der er intet belæg for at tro, at det stopper ved at kastrere ham.
det er som du selv sige dominans, og det er noget nogen hunde gør, uanset om det er hanner, hunner eller neutraliserede.
Det er noget med, at hunden ikke kender sin plads i hierakiet og derfor skal I hvergang han gør det, være på dupperne med en irettesættelse......også når han gør det over for gæster, for da det er jer der skal være føreren, er det også jer og ikke gæsterne der skal "vise ham sin plads".

og så til begyndende trang til at ødelægge ting:

Jeg tror det hænger sammen med, at han nu er ved at blive voksen, og når han udviser de andre tegn på dominans, tror jeg det er noget han gør, for at vise sin utilfredshed med, at "hans flok" ikke er til stede, og altså ikke fordi han keder sig, er utryg eller ved at skifte tænder.

Så Jeg tror, at meget vil løse sig, når han lærer sin plads at kende.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-03-06 03:44

For nu at angribe dine problemer på samme måde som dova, vil jeg sige: Hvis hunden fiser/prutter er det p.g.a. forkert ernæring. Du giver simpelthen din hund forkert foder. Du tror at du fodrer hunden korrekt, det gør du måske også, men du, din mand eller dine børn er ALT for søde ven den ind i mellem. Den får for mange små mellemmåltider. Det kan være alt fra småbidder ved bordet til snacks i løbet af dagen. Denne adfærd fra din familie er sikkert også årsag til alle de andre problemer. Hunden er KUN 7 måneder. Derfor er den mest sandsynlige årsag til alle andre problemer, at den er blevet skilt fra sin flok før den var opdraget. I har ikke hverken evne eller lyst til at opdrage HAN-HUNDEN. Og nu har I problemet. Jeg går ikke ind for at slå dyr, men i dette tilfælde vil jeg sige at der er tale om en hvalp. Enhver ulvefader eller moder ville irettesætte hvalpen med et bid eller en rusketur når den gjorde noget galt. Jeres hund gør noget galt og er stadig en hvalp. Hvis I ikke retter på den nu, ved at bide den eller ruske den og dermed fortælle den at den gør noget forkert, så lærer den det aldrig, og så vil den blive ved med at tro at det er DEN der bestemmer. Med andre ord: opdrag den. Og husk også at opdrage jeres børn. Det er MEGET vigtigere. I kan altid få aflivet hunden.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 21-03-06 06:23

til arne
det var dog en yderst mærklig kommentar.......aflive hunden...øhhh. det varvist ikke det der var tale om. hunden er absolut ikke blevet taget fra sin mor for tidlig, den var 11 uger, så det er der vist ikke tale om. hunden bliver opdraget og får absolut INGEN godbider ved bordet!!!! det er strengt forbudt i min familien og det er både børn og resten af familen der prakticere dette, af godbidder får den gulerødder og godbidder lavet af lam, som dalmatinere godt kan tåle, så jeg mener absolut ikke at jeg fylder min hund med snacks. "i har hverken lyst eller evne til at opdage den!!!!!!" hvor ved du det fra...... ja undskyld men hvad f..... bilder du dig ind!jeg syntes da mit indlæg her viser at vi elsker den hun og gerne vil opdrage på den, dette er vel et forum hvor man skriver ind hvis man har et problem, og det skal man så klandres for at man sørger en løsning på??
det er meget svært at ruske hunden når den laver ulykkerne når man ikke er hjemme! som sagt er det ellers en meget god og lydig hund. og den skal absolut ikke aflives!!!!!

dova tak for dit svar

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-03-06 09:10

Hej solling
dova har svaret på det meste, og jeg er enig i at med hensyn til jumperiet, skal han simpelthen have at vide at det vil du ikke have, og fiseriet--skift foder.
Med hensyn til ødelæggelserne er jeg dog ikke enig.
Selv om du mener, at du har gjort alt for at han ikke skal kede sig, er det bare ikke nok.
En hund i den alder, kan sjældent beskæftige sig selv i al den tid den er i vigør, uanset legetøj, heste, geder og katte.
Her er, hvad jeg har brugt mange gange, for at komme dette problem til livs:
Find nogle godbidder som hunden er helt vild med, lad en hjælper holde hunden og gå lidt væk-læg godbidden så hunden kan se den-giv kommandoen "søge" og slip hunden--den farer naturligvis hen og tager godbidden og efter få gange kender den kommandoen.
Så begynder du at lægge dem så hunden ikke kan se dem (f.eks. bag et bordben) og på den måde lærer hunden at bruge næsen til at finde dem med.
Når den har lært dette kan du lukke hunden ind i et andet rum medens du gemmer flere en 1 godbid rund omkring.
Lær den at disse godbidder også kan være placeret udendørs.
Når du er kommet så langt (varer en dag eller 2) kan du gemme en håndfuld godbidder inden du forlader hjemmet-give kommandoen "søge" og så er hunden beskæftiget når du forlader den.
Ideen er, at ingen form for motion kan gøre hunden så træt, som at bruge næsen til konsentreret søgning.
Altså--søge--blive træt--sove--vågne--søge igen o.s.v.

Og så behøver du ikke at aflive den
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : solling

Dato : 21-03-06 13:06

hej og tak for svaret. LAD MIG MED DET SAMME FÅ PÅ PLADS AT DET HAR ALDRIG OG KOMMER HELLER IKKE PÅ TALE AT AFLIVE HUNDEN!!!! jeg ved ikke hvordan det er kommet ind i billedet... jeg har en hund som jeg elsker over alt på jorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg lavet søge-lege med den og lægger hver dag godbidder ud i hele haven inden jeg kører på arbejde så det er prøvet oven i det har den sin buster cube som jeg ved at den kan bruge meget lang tid på at lege med.
jeg er meget i tvivl om, om jeg skal skælde hunden ud når den "jumper" på puden den har i sin kurv....... må den ikke "jumpe" på noget overhovedet???
Hunden spiser meget gede og hestelort når den løber og leger udenfor. jeg spekulere om det kan være det der gør at den "fiser". jeg vil i hvertfald prøve at skifte fodret og se om det virker.

flere gode forslag til sjovt "hunde tidsfordriv" modtages gerne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-06 14:34

Hejsa, solling.
Det lyder som en dejlig dreng, du har. En rigtig energisk jagthund.

Og det er nok det, der er problemet: Han savner et job.
I går næppe på jagt med ham, og har sikkert heller ingen planer om det.
Men så er det vigtigt at han har andet meningsfyldt arbejde hver dag.
Han skal føle, at han har en vigtig rolle i flokken, -så er han heller ikke i tvivl om, hvor han hører til i forhold til mennesker generelt.

De aller-allerfleste adfærdsproblemer hos hunde bliver mindre hvis man begynder at træne lydighed intensivt, altså hver dag. Vel og mærke med leg og ros, når han er så ung.
I jeres tilfælde vil hunden dels finde ud af, hvem der er leder, og dels vil han opleve opmærksomhed og ros fra sin leder. Det vil give ham større tilfredshed.
Netop fordi jeres omgivelser er så ideelle, så kan det godt være, at han får for lidt POSITIV opmærksomhed.

Silke får lov til at gumpe på sine egne ting, men hun er ikke dominant. Den hanhund, jeg havde før var væsentlig mere dominant, men det var stadig kun hans egne ting, han gumpede på.
Andet fik han simpelthen ikke lov til.

Men det er et spørgsmål om, hvad DU foretrækker. Hvis ikke du vil have, at han gumper på noget som helst, så fortæller du ham det. Hver gang du ser det.

NÅR han laver noget, han ikke må, -feks. når I har gæster, -så prøv på at huske, at det er MEGET nemmere at få ham til at gøre noget --end det er at få ham til at holde op med noget...
Så hvis han gumper el.lign. så i stedet for at sige "NEJ" og "FØJ", så prøv at sige "kom" og "sit" eller "dæk" eller noget andet. OG så husk belønningen bagefter når han gør hvad der bliver sagt.

Det er ikke gæsterne, men JER, der skal stoppe hans adfærd.

Ang. kastration... Det tror du vist alligevel ikke rigtig på selv, så drop det p.t.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-03-06 14:47

Måske kan du prøve at gå til lydihed træning
så kan du også tale med dem som også kommer der
hel og lykke
Lillian

Kommentar
Fra : solling

Dato : 04-04-06 20:12

HMM nej jeg har nu også altid været i mod den løsning....men hvilke ændinger sker der egentlig med hunden hvis man gør det..... det eneste jeg har hørt er at de skulle blive frygteligt dovne ?

Kommentar
Fra : solling

Dato : 04-04-06 20:14

i øvrigt kan jeg lige tilføje den glædelige nyhed at han er holdt op med at ødelægge ting når han er alene hjemme.... ) juhuu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-06 20:38

Det var da dejligt, at han ikke ødelægger ting mere.
Så måske har det alligevel bare været hvalpestreger.

M.h.t. kastration, kan du læse i linket her

http://www.netdyredoktor.dk/sw15778.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-04-06 20:41

Hvad har du gjort anderledes den sidste tid? Noget må du jo have gjort rigtigt..

Bliv ved med det..

Kommentar
Fra : solling

Dato : 04-04-06 20:53

hmm ja jeg ved det faktisk ikke... syntes ikke rigtig at vi har ændret noget.... men dejligt er det

Kommentar
Fra : geohansen

Dato : 04-04-06 20:55

M.h.t. kastration, vi fik vores dejlige labrador kastareret da han var ca et år. Pga. den ene sten ikke var "faldet ned". Han er bestremt ikke blevet doven eller sløv på nogen måder !!! den eneste forskel er når vi går til hundetæning, kan han også finde ud af noget de dage der er hunhunde der eri løbe tid, det ku han ikke før

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-04-06 23:00

solling

Det med aflivning skal du ikke tage dig en dyt af. Det er bare som sædvanlig arne fuckingpunktum jakobsen - Kandus landsbytosse - der kagler derud af, ligesom han osse i denne hundetråd helt uopfordret begynder at belære jer om børneopdragelse....... Hæklefejl i kysen

Sån' er han når han er skide fuld LOOL og osse nogen gange når han er ædru

Kommentar
Fra : solling

Dato : 04-04-06 23:15

nå jeg syntes godt nok også det var meget mærkeligt....... hold da kæft en mærklig stodder..... jeg var gal i 2 dage efter jeg havde læst det ..... ja lort... han havde skrevet.... nøj hvor blev jeg gal...
så tak for oplysningen....

er han under medicinsk behandling.?.... ellers var det da nok en god ide

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 210 point
Dato : 05-04-06 14:46

Nææ, det med arne skal du ikke tage dig af. Han har skrevet indlæg væsentlig værre end det til dig. Hvis du har noget imod det, så blacklister du ham bare.

Personligt betragter jeg ham som en kuriositet, der viser, at vi her på kandu ikke bliver styret oppefra, men synger med hvert sit næb. --Ligesom Klumme osse har en grovere tone end der ville blive tilladt i andre fora.

Overvej lige, om det er umagen værd at hidse sig op over nogle små sorte tegn på en skærm? Arne er jo hverken din veninde, din mand eller din oldemor, såvidt vi ved.

Hvis tonen generer dig, så blacklist dem, der bruger den tone.
Hvis de poppede op og forstyrrede en af MINE spørgsmål, så ville jeg da fluks blackliste dem, -hvis altså det gik ud over trådens oprindelige formål.

Nå, men det er da fint, hvis problemerne med Viggo går over af sig selv.
Og HVIS I begynder at overveje kastration igen, så prøv først med en antihormonel indsprøjtning. Det er ikke ret dyrt, og den virker som en kastration, men varer kun ca. ½ år. Hvis ikke sådan en sprøjte virker på hans problemer, så gør en kastration nemlig nok heller ikke.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 05-04-06 15:11

det var da rigtig god ide...... men nu venter jeg nu alligevel lige lidt og ser om jumperiet ikke også går over sig selv....det gjorde det nemlig med min vennindes hanhund...
men tak for den gode ide...

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 05-04-06 15:41

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-06 16:51

Tak for accepten af mit svar.

Joo, mange ting går over "af sig selv" hvis du tackler dem rigtigt... Og det ser det jo ud til, at du gør.

Det er jo også forår nu, med mange søde piger i løbetid rundt omkring. Det kan godt gøre hanhundene lidt mere "tændte".