/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch motor flækket !
Fra : Puch1
Vist : 1746 gange
140 point
Dato : 20-03-06 16:08

Hvad gør jeg. ! Jeg har læst på en hjemmeside at man skal bruge flydene metal til en Monza cylinder når man har taget plumben(så der ikke er så mange ridser) da man ikke kan svejse i aluminium. Så nu hvor motorblokken også er af aluminium tænkte jeg på om man kan bruge flydene metal til ligesom at "svejse" den sammen igen.
Svar venligts hurtigt, men nogle seriøse svar. !

Hvis der er nogle der ligger inde med en 3 gears monza/grand prix motor så skriv lige til mig på min mail
jo.kofoed@jubii.dk

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 20-03-06 16:17

At fylde flydende metal eller plastik-padding i et bette hul, hvor der ikke rigtig er træk eller tryk plejer at gå. Men at lime en revnet motorblok eller cylinder går ikke. Det kan ikke holde.

Faktisk kan du svejse i aluminium. Det hedder TIG svejsning. Men jeg er bange for at der er for lidt godt i sådan en blok. Desuden vil det slå sig når du svejser, såehhh ny maskine du!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-06 16:18

læs gods - ikke godt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-06 16:21

http://kandu.dk/userhist.aspx?uid=245115 luk og sluk dine spørgsmål pænt efter dig, når folk har svaret dig, det er mest høfligt. Og især hvis du forventer hurtige svar!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-06 18:35

Hvis motorblokken er flækket, er der ikke så meget at gøre.
Men hvis det kun er cylinderen, så køb en ny, evnt. uden plumb.
Og hvis det kun er nogle ridser hvor plomben har siddet, skal du ikke tænke mere på det, de betyder nærmest ikke noget, men du kan jo file/slibe dem helt væk, og skal det være pro. kan man polere så indsugningen er blank.
Men selvfølgelig må cylinderen ikke være revnet ind, så stempelet kan sætte sig fast.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 21-03-06 10:32

ja jeg har en motor du kan købe !!! hvis interessen er der i nu :D

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-03-06 15:24

Køb en nye blok her http://www.west-import.dk/
den koster 950,-

evt. køb en på EBay (Den tyske side)
se http://search.ebay.de/search/search.dll?cgiurl=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.de%2Fws%2F&fkr=1&from=R8&satitle=puch+motor&category0=

MV.
Peter B Jensen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-03-06 22:25

Man kan faktisk støbe en helt ny motorblok af plastic-padding. Lav en gips afstøbning af den gamle motorblok og fyld formen op med plastic-padding - så får du den fineste motorblok. Brug lidt ekstra hærder, så holderden bedre.

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 24-03-06 23:20

Hejsa...

En hver smedevirksomhed, der har en TIG svejser med vekselstrøm, kan svejse din blok.
Så skil den ad og fin den nærmeste smed.

Gossip

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-03-06 17:37

Jeg har engang "limet" en Puch cylinder sammen med plasic padding. Det holdt i flere år efter, og var det ikke fordi, jeg selv havde prøvet, ville jeg ikke tro at man kunne gøre det.
Der findes noget special 2 komponent lim til Alu.,men ved dog ikke lige hvor man finder det.
Det burde kunne holde, afhængi af hvordan bruddet er.
Der gælder 3 vigtige regler når man skal lime metal:
Det skal være rent.
det skal være rent
det skal være rent.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 19:12

Og det skal være endnu mere rent. Kom endelig ikke mere hærder i en brugsanvisningen angiver. Epoxy ( Araldit mv.) er nok den bedste lim og der skal mængden af hærder være lige præcis for at få det stærkeste produkt.
jeg hælder nu til at svejsning er bedre , forudsat den er udført korrekt af en dygtig svejser.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-06 21:34

Man kan ikke svejse, da blokken er lavet af aluminium tilsat ZINK, det tilsættes for at få bedre støbninger, og ved svejsning sprutter og smelter aluminiumen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-06 23:16

Hej palle

Det er bare et spørsmål om at bruge det rigtige svejseudstyr.
Det er for professionelle at svejse i de forskellige letmetallegeringer. Så vidt jeg ved skal det foregå med argongas og Wolfram elektrode. Og så kræver det meget håndelag.

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 27-03-06 12:40

Hej

pallebhansen har vidst ikke stor erfaring i TIG svejsning af aluminium.

Gossip

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-06 15:13

Å, jeg har da svejset en del i rent alu.
Jeg har svejsekursus trin 1 og 2, desuden har jeg da svejset i hele min læretid på 4,5 år.
Jeg har kun set og hørt om en der med specielle elektroder og brænder, kunne klare alu. med zink i, og det var på messen i Herning i sommers.
Men lad os nu se hvem der har ret.
Gossip, Har du stor erfaring, og hvilken tråd bruger du?
VH Palle Hansen
NB: Desuden koster det mere at få svejset end en brugt Puck-motor koster.

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 01-04-06 08:29

der findes elektroder til at elektrode svejsning i alu , og der findes oxo en højlegeret alutråd så man rent faktisk kan "slaglodde" på alu (vel at mærke på alle slags alu også sprøjtestøbt)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-06-06 07:50

Du må da godt lukke dit spørgsmål.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Puch1

Dato : 19-07-06 16:44

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 13-11-09 12:41

Aluminiumssvejsning:

Gas og Iltsvejsning i aluminium er noget mange anser for at være næsten umuligt. Men nogle dele i sprøjtestøbte aluminium har så højt et zink indhold at der ikke er andet der dur.
Førhend var trådene lavet så deres smeltepunkt var så tæt på aluminiumens, at det kun var for specialister.
Men i dag har vi alminiumstråde der er specielt udviklet til reparation. Og har et smeltepunkt der er mere end 200-300 gr. under aluminiumens smeltepunkt. Det gør det muligt for selv uerfarne svejser at lave reparationer. Men stadigvæk skal der der noget øvelse til.

Tig. Svejsning.
er en proces hvor det er muligt at have fuld kontrol over smeltebadet fra start til slut, fordelene er at man har meget mindre varme i emnet ind ved gas og ilt.
Svejsningen bliver pæn glat og som regel det ikke at det er nødvendigt at slibe svejsningen væk. se bare cykler og motorcykler der er svejsningen ikke slebet. Men til motorblokke og cylinder etc. skal der bruges den rigtige tilsatstråd.

Mig. Svejsning.
Fordelene er at der er den svejseproces hvor der kommer mindst varme i aluminiumen. Og er for det meste brugt i produktionssvejsning. Hvor man kender legeringen der skal svejses.
Ulempen er at de første 10 mm man svejser er svejsningen porøs og ikke optimal.

Kan ikke anbefales.
Der er mange der har købt en flaske argon og en rulle alutråd. Og jeg kender ikke nogen der er særlig benovet over hvordan svejsningerne bliver, både udsende og styrke er i bund.
Det kræver for det første at det er en industrimaskine man har, før der bliver et bruligt resultat.
Der imod de nye mig. svejser man har i dag har meget bedre egenskaber men så snakker vi også maskiner til 80.000 og der over.
Hvem har råd til det, hvis man ikke har en produktion.

Reparation.
Mine erfaringer ang svejsemaskiner. Gas og ilt er brugbart men kræver en del øvelse, Men kan man Svejse med Gas og ilt er der ikke lang vej til at kunne svejse med tig. men for begge metoder kræver en del øvelse. Samtidig er der kun lavet reparationssvejsetråd til gas og ilt samt Tig. svejsning

Hjælp til dem der har udstyret.
Ved gas og iltsvejsning er der nogle triks der kan gøre det nemmer, Når du har tændt din gasbrænder så luk for ilten og svært så emnet til med den sod der kommer fra brænderen, soden forsvinder ved 360 gr. Der efter kommer du flush på det område du skal svejse, når flusen bliver flydene tilsætter du så aluminiumstråden, når du ser din tråd flyde har du den rette temperatur.

Er der flere spørgsmål er i velkommen til at kontakte mig.
Mvh. Allan
tlf. 22 46 31 31
ab@absvejs.dk
www.absvejs.dk

Nogen vil nok kalde det skjult reklame men den tid jeg bruger på det her overstiger det jeg tjener på det her arbejde,
men det er lysten til at hjælpe andre, fordi jeg til dagligt får dele ind som man er begyndt på, uden at man ved hvad man laver.
Ærgeligt for det koster mange gange mere at rede noget som er påbegyndt forkert.