/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ang fartbøde i tyskland
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 7678 gange
100 point
Dato : 20-03-06 14:32

En bekendt blev taget i weekenden for at køre 120 hvor man må køre 70,af et fast monteret anlæg,kan han retsforfølges for det i dk..

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-03-06 14:36

Ja, det tror jeg.

Jeg/vi har f.eks. selv fået fartbøder (87 km/t, hvor kun 80 var tilladt!!) sendt gennem en tysk sagfører, fra HOLLAND!

frieda
bosiddende i Tyskland

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-03-06 14:44

Som du kan læse i denne artikkel:
http://www.dr.dk/trafikradio/index.asp?function=sporg&action=vis&id=444

Har de Tyske myndigheder ikke bemyndigelse til at få udleveret dit kørekort. Samtidig "gider" de ikke bøvle med at få dig til at betale en fartbøde.

Principielt skal de først oversætte brevet m.m.

Som du kan se i artiklen har Tyskland ikke en aftale med Danmark på dette område, så det brev Frieda har fået, er sikkert en som gerne ville tjene en ekstra skilling ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-06 15:30

Citat
Man kan ikke gennemtrumfe et bødeforlæg uden for Tyskland (medmindre der findes en særlig aftale med det andet land, og det gør der ikke med Danmark)

fra thulins link:

http://www.dr.dk/trafikradio/index.asp?function=sporg&action=vis&id=444

Det undrer mig meget, at den tyske politikommisær virkelig skulle have udtalt sig sådan, for hvis det passer, er det åbenbart kun hastighedsovertrædelser der ikke kan "gennemtrumfes" uden for Tyskland, for det kan bøder for andre færdselsforseelser så sandelig

Og ligeledes kan man hvis man har kvajet sig i trafikken dernede og enten kørt for stærkt eller lavet andre overtrædelser inden for reglerne om udstedelse af køreforbud, også få køreforbud på linie med tyskerne selv.

Men rigtigt er det, at de ikke kan fradømme nogen et udenlandsk kørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-06 15:33

Og forresten:

Citat
Principielt skal de først oversætte brevet m.m.

Så bøvles der ikke med at oversætte brevet.....det bliver skam sendt til din hjemadresse .....på Tysk

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-03-06 15:46

Sender de et brev til dig på tysk, kan man ganske eneklt smide det ud.

"Jeg forstår ikke tysk"

Jeg tror heller ikke på at de har ressourcerne til at køre en sag, hvis man nægter at svare på et brev.
Får man en bøde hjem på tysk, så betaler 9 ud af 10 formentlig, så er det sikkert også fint nok for det Tyske politi.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-03-06 15:55

Selvfølgelig kan man ignorere det, men så må han (for jeg er fordomsfuld nok til at regne med, at der drejer sig on en mand) nok hellere passe meget godt på ikke at komme i nogle vanskeligheder i Tyskland; for ellers vanker der.

NB: Jeg kører selv gerne stærkt; men 120, hvor der kun må køres 70!!!!!!!!!

NB,NB: Vores hollandske bøde kom som nævnt gennem en tysk sagfører, da vi er bosiddende i Tyskland, og derfor på formfuldendt tysk og ikke nederlandsk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-03-06 17:32

Bare for at prædike lidt moral her... Hvis fyren kan få sig selv til at køre så stærkt, så synes jeg sørme også han skulle tage sin straf med oprejst pande... Det er muligt, han kan slippe udenom - ligesom med parkeringsbøder i udlandet, men helt ærligt.... Han fortjener den sgu

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-03-06 17:33

Desværre tror jeg ikke, der sker en pind, når han ikke er blevet taget af en betjent... Som regel bruger det tyske politi ikke ressourcer på at opspore ejeren af udenlandske nummerplader...

Vaxen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-03-06 17:51

En fartbøde i Tyskland bliver der formodentligt ikke gjort noget ved i Danmark.

http://www.folketinget.dk/Samling/20001/spor_sv/S3334.htm
Citat
Ved hastighedsovertrædelser konstateret i forbindelse med den automatiske hastighedskontrol foretages der dog i praksis ikke nogen retsforfølgning, hvis overtrædelsen er begået i et køretøj, som er registreret i et ikke-nordisk land.

Baggrunden herfor er, at det i henhold til de gældende retshjælpskonventioner med ikke-nordiske lande vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende, og formentligt i praksis kun sjældent muligt indenfor en rimelig tidshorisont, at gennemføre sagerne. Dansk politi modtager tilsvarende heller ikke sager fra ikke-nordiske lande mod danskere, som er blevet taget i en automatisk hastighedskontrol.

Med de nordiske politimyndigheder er der derimod indgået en samarbejdsaftale, som sikrer, at retsforfølgningen kan foregå smidigt og inden for acceptable tidsfrister.«

Andre alvorlige færdselsforseelser kan der blive tale om retsforfølgelse i Danmark.

http://www.eurodrivers.nu/default.asp?show=page&lang=1&id=10667
http://familieadvokat.dk/Breve-900/b900-723.html
http://kortlink.dk/ret-raad/2hrg

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : johnnylars

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-06 11:10

Hej Alex.

Din bekendte kommer ikke til at høre noget fra Tyskland.
Praksis er det samme som i DK.
Hvis du tager en udenlænding med fotofartfælde for at køre for stærkt er det for dyrt og tidskrævende at gøre noget ved det.
Udenlændinge skal tages på fast gerning af en betjent.

Med venlig hilsen

Johnny Larsen

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 13-04-06 11:24

Tak for svaret johnnylars.