/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pause i arbejdstid!!
Fra : soyeljefe
Vist : 1058 gange
100 point
Dato : 19-03-06 16:51

Skal lige høre om der er en der kender loven for arbejdstid og pauser. Min situation er sådan, at arbejder jeg under 4 timer er jeg ikke berettiget til pause, men arbejder jeg 4-13 timer er jeg kun berettiget til een pause på 30 minutter, dvs. (og det kan ske), at hvis jeg har en 11-13 timers vagt og får pause efter to timer, så har jeg 9-11 timer tilbage....UDEN pause...kan det virkelig være lovligt?

Hvis I/du har et link til en bekendtgørelse der forklarer loven, kunne jeg godt tænke mig at få det (så jeg lige selv kan checke det til bunds)

På forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 16:55

Ring og spør i arbejdstilsynet. Det er lige en sag for dem.Det kan du også gøre anonymt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 17:19

Det er så forskelligt, alt efter hvilket arbejde det er, hvilken overenskomst (fagforening) det hører under o.s.v.

Så et fuldgyldigt svar, får du kun ved at henvende dig til din fagforening, der bedre vil være i stand til at råde dig.

Både m.h.t hvilke pauser du har ret til, og så m.h.t. det store antal arbejdstimer du oplyser du har (tænker her på overtidsbetaling m.m.)

mvh dova

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 19-03-06 19:30

Pauser

Dato: 29-09-2005

Pauser

Medarbejderen har krav på ½ times pause, når den daglige arbejdstid overstiger 5 timer.

Den daglige tid til pauser kan ikke overstige 1 time, dog 1½ time på dage hvor arbejdstiden slutter senere end kl. 17.45.

Medarbejdere, der ikke er til rådighed for virksomheden i pausen, har ikke ret til løn under denne.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-03-06 16:40

Der må da være en tillidsmand der du akn snakke med om " problemet"