/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gul plade-bil
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 918 gange
25 point
Dato : 19-03-06 00:11

Jeg er ved at finde ud af, hvilken bil jeg skal købe, men hvilke biler kan indrettes som gul plade-bil, hvis de i forvejen ikke er dette?
Det er meget vigtigt, at modellen kan være indregistreret inden juli 1998

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 00:53

Køb hellere en gulpladebil fra starten.
Det er meget nemmere, og gulpladebiler er som regel noget billigere at købe end personbiler på hvide plader.

Det er meget svært at svare på, hvilke biler der lige kan laves om til gule plader, da der er en masse regler til bilens størrelse og mål, der skal være opfyldt.

og nogen kan man slet ikke, og det har været på tale, at muligheden skulle helt afskaffes med at ændre bilers status fra personbil til varebil.

En af dem der dog kan uden de store problemer, er en Golf.

Der kræves så bare, at bagsæderne pilles ud, og at der monteres en plade i bunden af varerummet, og monteres et gitter bag førerpladsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sesam

Dato : 19-03-06 10:13

Hvis det er en bil som ikke er gulplade bil i forvejen er der nogle regler om højden i lastrummet..

Puha er ikke sikker, men det skal være omkring 120-130cm til loftet,, føre en bil kan laves om til gulpladebil..

Men er sikker på du kan køre en på et synsværksted, evt aplus, eller noget og tage en snak med dem om dette..

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 19-03-06 12:19

Hej Sesam
Det er ikke helt rigtig hvores nabo fik sin lille micra 1,2 lavet om til gulpladebil han fjernede bagsæder m.m og kom gitter mellem føresæde og bag han skulle bruge det til sin hund.
Hilsen Robert

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 25 point
Dato : 19-03-06 12:42

En af de vigtigste regler for hvor vidt en bil kan laves om til gulpladebil, er at længden af varerummet skal være længere end længden af førerkabinen, og førerkabinens længde bliver målt helt ude fra snuden af bilen og ind til adskillelsen mellem kabine og varerum.

Det er der ikke ret mange biler der kan overholde.

Få modeller kører på en dispensation, hvis de vel at mærke har kørt som gulpladebiler fra ny og det derfor står i typegodkendelsen.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 19-03-06 13:58

Tak for svaret dova.
Jeg troede dog, der var nogle specielle biler, der kunne udover Golf'en
Jeg tænker nemlig på at købe bil, men jeg vil gerne have en billig ejerafgift

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 14:17

Jamen det er da også billigere i vægtafgift med en gulpladebil.

men det er billigst at finde en der allerede er på gule plader.

Det er fordi, en gulpladebil er billigere at købe, da der ikke er betalt nær så meget statsafgift på da den var ny, som der er på en hvideplade bil.

mvh dova