/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skrivebord i egetræ
Fra : croma
Vist : 3496 gange
60 point
Dato : 18-03-06 21:21

Jeg har arvet et skrivebord i massivt egetræ. Bordet er formentligt behandlet med egetræsvoks. Jeg vil gerne give bordet et mere "moderne" udseende og har tænkt mig noget i retning af sæbebehandlet eg eller hvidpigmenteret eg. Er der nogen som har erfaringer med det?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-06 21:52

ja - slib det - rens det godt og grundigt med enten salmiak eller lign - du kan så netop bejdse det ind i en lys farve - vælge at vokse det med for eks bivoks - en god omgang sæbebehandling - eller bruge den hvidpigmentering (også en slags bejdse jo) - og det vil stå rigtig flot

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-06 22:28

Jeg vil kraftigt anbefale sæbebehandling eller hvid lud der trækker ned i træet og skal efterbehandles med hvid sæbe. Hvidpigmentering er enormt svært at arbejde med da du skal arbejde vådt i vådt og det bliver som du lægger det på, du vil se forkerte penselsstøg f.eks.
Har selv prøvet begge dele.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-06 22:36

ja - ok - må indrømme den pigmentering er svær - så godt du kom med stig54

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 00:42

Egetræ bliver mørkt af ludbehandling.

Pas på ikke at bruge andres erfaringer fra andre træsorter.

Er du sikker på at det er af massivt eg. Det ville være meget usædvanligt. Normalt er der tale om fineret møbelplade

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 17:01

Næh, ikke så usædvanligt, transor. Rigtig gamle møbler (antikke) er tit af massiv eg. Jeg har selv en antik reol med udskæringer. --Men den får altså lov til at forblive gyldenbrun og levende i træet.

Kommentar
Fra : croma

Dato : 19-03-06 18:53

Tak for de gode råd!
Jeg tror at jeg vil bruge en kombination af miritdk og stig54's forslag og rense træværket ned med 3db salmiakopløsning for at fjerne alt fedt og fremhæve træets årer. Dernæst vil jeg bruge en hvidpigmenteret sæbe for at give det lyse look jeg gerne vil opnå. Hvad siger I til det??

Godkendelse af svar
Fra : croma

Dato : 19-03-06 19:19

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 19:19

Inden du køber sæben læser du omhyggeligt på brugsanvisningen om den kan bruges til lyst egetræ. Jeg tvivler meget,da normalt sæbe er stærkt alkalisk og danner mørk farve med garvesyren i egetræ.
Hvis du alligevel vil gøre det , så prøv først på et skjult sted . lad det tørre og bedøm resultatet inden du fortsætter.

Jo jeg tror gerne at der er antikke møbler af masivt egetræ. Men skriveborde under 80 år er det næppe.

Masivt træ har det jo med at slå sig og revne ved skiftende temperatur og luftfugtighed.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 19:34

Ja, transor, det var jo nok en af årsagerne til, at man voksede de gamle massive møbler et par gange om året...
Jeg foretrækker at blive ved med den behandling..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-03-06 19:51

håber du lykkes og bliver glad for dit "nye" skrivebord

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-03-06 22:11

Bare klø på, jeg har gjort det med dørtærskler, det fik jeg også at vide at man ikke kunne, da luden ikke ville trække i det hårde træ, og at de ikke ville kunneåle sliddet uden lak,men det går fint.