/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Bevar naturen - sylt et egern!
Fra : rubion
Vist : 3373 gange
200 point
Dato : 17-03-06 23:23

Sådan lød et gammelt punk-slogan. Men hvordan er det nu lige at opskriften er? Jeg har lige lagt et dødt egern i fryseren (friskt "road kill", og i ganske pæn stand). Jeg kunne godt tænke mig at at flå og bevare skindet. Men hvordan gør man?? Tør dyret op, klipper poterne af, sprætter det op fra røvhul til hage (som en fisk, bare uden at sprætte gennem mere end selve skindet) og flår pelsen af, formoder jeg. Men hvad så??? En tur i vaskemaskinen? Er det nødvendigt med diverse eksotiske kemikalier til garvning, eller kan man bare tørre skindet og måske fjerne det fedt man ikke kan skrabe af, ved at lægge det i blød i nogle hold rensebenzin? Bliver skindet blødt og lækkert, eller bliver det stift som et brædt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-06 23:30

Det kræver altså en helt speciel behandling med salt, kemikalier o.s.v.

Opskriften finder du her

http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=17&a=1281

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-06 00:25

Det er lidt sjovt det du skriver om at SYLTE et Egern. Jeg kan godt huske det. Nu skal du høre:

Du åbner Egernet nede ved røvhullet med en meget skarp kniv. Ikke I røvhullet, men lidt ved siden af. Du kan så faktisk åbne dyret uden at der går hul på dets indvolde. Lad den skarpe kniv åbne hele skindet op langs med bugen til kæben. Så kan du rulle hele indholdet ud. Nede ved hver fod skal du så lige knække fodknoglerne. Oppe ved hovedet skal du også lige brække nakken. Hvis du så igen bruger din MEGET skarpe kniv, kan du også der skære kranie fra hud/skind.

Når skindet på denne måde er adskildt fra kroppen, skal det væltes rundt i salt, pakkes i en tæt plasticpose og opbevares i en fryser indtil den kan overleveres til en Konservator. Hvis du vil have et Egern og ikke KUN et skind, skal du medsende kraniet der så først skal afkoges.

Selve Egernkroppen kan tilberedes som Kanin eller Kylling og smager langt bedre. I sagens natur meget mere som vildt. Prøv selv. Lad være med at invitere til Egern-aften med mindre du har 2 Egern pr. person. Der er ikke meget kød på et Egern, men det smager sgu godt.

P.S. Prøv det samme med Pindsvin. Smager supergodt.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-03-06 11:35

Grydestegt egern med bagt kartoffel, trøffelsovs og ribsgelé. Jeg føler mig sgu godt nok fristet til at prøve! Nu var det desværre (i lige den forbindelse) ikke mig selv der kørte egernet ned, så jeg springer prøvesmagningen over i denne omgang, da jeg ikke ved hvorlænge det har ligget, inden jeg samlede det op. Der ville sikkert nok ikke ske noget ved at spise det, bare det bliver gennemstegt. Men alligevel. Og desværre er der nok ikke store chancer for at komme til at køre hele fire stk egern ned inden for en overskuelig periode. Så det med at invitere en date på egernaften må jeg nok opgive
Hvad nu hvis man skulle være heldig at få ramt en ræv. -Smager de godt? Der skulle da være mad nok til adskillige mennesker i sådan en sag.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 18-03-06 13:13

Nej! Ræv smager af "Rævepis". Jægere spiser aldrig Ræv uanset hvor mange de skyder.

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 19-03-06 17:17

Tak for svaret arne.jakobsen.
Tænkte nok at ræv smagte dårligt, det har jeg indtryk af at de fleste rovdyr gør. Har dog mødt en kinesisk kok i Malaysia, som var helt vild for at nogle folk som skulle på vilsvinejagt, endelig skulle tage en ræv med, hvis de så en. Men i kina spiser de jo også næsten alt. Og hvis man synes at kinesere er for kræsne, så kan en tur til Laos anbefales. Der kan virkelig få smagt ting og krible-krable-sager, hvis man har lyst
Også tak til dig Dova, det var alun man skulle bruge. Egernpelsen ligger nu og suger en blanding af salt og alun: Iflg. hvad der stod på alunbøtten, så skulle det være unødvendigt at opløse kemikalierne i vand. Jeg er godt nok spændt på om jeg nogensinde får et egenskind ud af det, som ikke lugter langt væk af dødt dyr...