/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
LT vs. Fuld
Fra : bar1
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 17-03-06 11:40

Davs.
I mit firma er der stor diskussion om, vi skal opgradere fra LT til en fuld version.
Jeg kender ikke alle fordele og ulemper, så jeg ville gerne vide hvad der er forskel på de 2. Kunne nemlig godt tænke mig at prøve kræfter m. en fuld version.
Hvis I kunne tænke jer at skrive alle de fordele ned herinde I kan komme i tanke om, ville det være en stor hjælp. (Både store som små.)
På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-06 12:13

Hej !

Nu skriver du ikke hvad du arbejder med, men jeg skal forsøge at forklare de væsentlige forskelle.

I den store er der mulighed for at arbejde med 3-dimensionale elementer og ikke tråd-modeller som i LT.
Du har heller ikke mulighed for at indsætte biledfiler som baggrund for dine tegninger i LT.

Desuden er der i den store mulighed for at anvende "intelligente" tillægsmoduler. Med intelligent mener jeg, at modulet optegninger f.eks. en boltsamling (synlige/skjulte linjer m.m.), hvor du kun har udpeget dimension, længde og indsætningspunkt. Føns-Bossard har engang haft dette modul.
Desuden er der i den store jo mulighed for at lave sine egne "programmer". I LT kan du lave programmer på baggrund af scripts, der i grunden kun gør det som til selv kan skrive på kommandolinjen. Et par eksempler kunne være: Opret lag og indsæt blok på laget, opret lag og start kommando (line, pline, circle osv). Disse har jeg selv lave og "gemt" i en knap-menu (toolbar).

Hvad I skal vælge er svært at sige. Hvis I kender andre i branchen, som har tillægsmoduler I kunne have brug for, må I vurdere i hvert enkelt tilfælde.

Du kan jo prøve at investere i en studieversion af autocad. Se http://www.uhrskov.com/shop/default.asp?SetLng=1 under software.

Her kan du vælge mellem Autocad + Inventor + Mechanical Desktop eller Autocad + Architectural Desktop.

Men har du ikke behov for 3D, tillægsprogrammer, grafikbilleder så bliv hos LT. Alternativt kunne i jo nøjes med at opgradere en enkelt LT til den store version.

/meiland

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 17-03-06 12:25

Jeg vil give meiland fuldstændig ret.

- Hvilken type virksomhed er i (Byggeri, Ordreproducerende, Projektorienteret, PI diagrammer...?)
- Hvor mange brugere arbejder med CAD
- Hvor stor en del af jeres arbejde går med at tegne udfærdige tegningsdokumentation.

Grundlæggende er der ikke den store forskel på en ren AutoCAD og en AutoCAD LT.
Så hvis I bare skal rette en tegning i ny og næ, er der ingen grund til at opgradere.

/Michael Christoffersen

Godkendelse af svar
Fra : bar1

Dato : 20-03-06 07:04

Tak for svaret meiland.