/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
kan ikke tilsluttes netværk
Fra : 20083103
Vist : 567 gange
500 point
Dato : 16-03-06 22:54

Hello - her et akut problem!

Jeg har et trådløst netværk - router - internettet virker på den stationære - men på husets 2 øvrige computere kan netværk ikke tilsluttes. Det har virket - men døde lige så stille - virkede en gang imellem - og nu ingenting. Der har ellers været god signalkvalitet på den bærbare, uden at vi kunne komme på nettet. Jeg skulle gerne have løst problemet i aften. Hvem kan hjælpe?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 16-03-06 23:40

Hej,

Du kan prøve at trykke på 'reset' på routeren og se om du derefter kan komme på. Såfremt du har haft kryptering sat til skal du sætte dette og andre ændringer du har lavet op igen.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 16-03-06 23:42

Jeg går ud fra at den stationære er sat direkte på din router og ikke kører trådløst?

- Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-03-06 00:00

Hej, en anden ting:

Grunden til at du ikke kan komme på nettet med de bærbare ind imellem er sikkert at du har en internet-forbindelse der kun understøtter 2 ip-adresser via DHCP. Da den stationære optager den ene kan du kun komme på nettet med den ene af de bærbare ad gangen. Derfor vil det se ud som om det kun kan lade sig gøre en gang imellem på begge de bærbare alt efter hvilken en der kommer først på nettet. Så selv om du har fuld signalkvalitet kan PCen ikke få tildelt en ip-adresse pga begrænsningen af DHCP ip-adresser.

Du kan købe ekstra DHCP-adresser hos din internet-udbyder.

Jeg ved godt at dette ikke er løsningen på dit problem men det kan forklare hvorfor det har set ud som om det virkede en gang imellem.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-06 18:48

Sikke noget sludder Lars lawitt!!!
Når han har en router på bredbåndsmodemet, vil den kun bruge den ene IP-adresse, hvis der er flere. Det er routeren der bruger adressen, og vil så selv tildele de enheder der er tilsluttet, en lokal IP-adresse til hver, hvis den lokalt køre DHCP.

Alt det sludder med en ekstra IP adresse, når der er tilsluttet en router, kan du godt glemme alt om, ellers må jeg betragte dig som useriøs i disse spørgsmål.

20083103 gå ind i routerens opsætning, og check om alt står som du har sat den. Er der tændt for den trådløse del i opsætningen.
Modtager du dit eget netværk, eller er der andre i området.????

Giv dit trådløse netværk et navn (et SSID) og lad så dine PC'er der bruger trådløs, kun koble sig til netværk med dette SSID / navn.

Hvis du får fat i naboens net, og han har beskyttet det, så hænger du der i ingen ting.

Kommentar
Fra : 20083103

Dato : 17-03-06 20:38

Hej igen!
Lars´s svar synes jeg ikke var helt i orden. FOr det første ryger alle mine indstillinger, hvis jeg trykker på reset. For det andet skyldes problemerne heller ikke IP-adresserne.
Og alle PC` ere virket på samme tidspunkt.

Fakta er, at der er udmærket signalkvalitet. Den der står tættest på hovedcomputeren kan de fleste gange godt finde mit lokale netværk - den kan bare ikke sluttes til. Der dukker ikke andre netværk op. Til vores netværk herhjemme hører også en printer, som kun kører på netværket.

Er der andet af gøre end at prøve at genindtaste krypteringerne/adgangskoder, m.m. Det er jeg lidt ked af, idet det var en prof der sat netværket op - der var rigtig meget bøvl med opsætningen her i julen. Desuden er der ingen, der har rørt disse indstillinger. Hvad kan der være sket?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-06 23:13

Nu har du ikke skrevet noget om hvilken mærke din router er. Det kan have betydning idet de er forskellig i den måde dens menu er sat op.

Det første du skal, er at få den sidste nye opdatering af firmware til routeren. Gem den så du altid kan lægge den ind efter behov.
Gem også den opstilling som du har sat routeren op med, og angiv filenavnet med en dato, så du altid har styr på hvilken fil der virker.
Så har du altid mulighed for, når du har reset routeren, at genindlæse firmware og opsætning. Det vil spare dig for mange ærgelser.

Hvis dit trådløse netværk er det eneste inden for en radius af 100 meter, så vil du kunne udelukke en forstyrelse fra den side.
Så er spørgsmålet; har du siden det virkede, fået andet udstyr, som kan gribe forstyrende ind?
Her tænker jeg på udstyr som også benytter 2,4 GHz båndet. - Her tales om mikroovne, almindelige trådløse telefoner, bluetooth og anden form for video overvågning o.s.v.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-06 23:20

Forskellige forstyrelser på netværket kan delvist spores med en enhed som i linket.
http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?375
Jeg har selv lige bestilt den, som supplement til mit eget netværksudstyr.

Det net hvor vi køre med trådløse netværker, er jo et skraldekassebånd, som er frit og licensfrit, og hvor alt muligt udstyr kan boltre sig, og hermed give forstyrelser over for hinanden.
Det er faktisk 27 MHz båndet for Walkie-Talkie om igen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-06 23:24

Hvis linket ikke fungere, hvilket jeg heller ikke kan hver gang, så se:
http://www.trendnet.dk/home/wireless.asp
og ruld ned til nederst på siden; TN-TEW-T1 2.4 GHz Wi-Fi Detector

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-06 23:28

******
Link med asp filer vil åbenbart ikke rigtig virke her.
http://www.trendnet.dk og gå så ind under produkter, og klik på billedet wireless, så skulle den gerne komme frem nederst.

Kommentar
Fra : 20083103

Dato : 17-03-06 23:44

Nej, vi har ikke anskaffet noget, som kunne være forstyrrende. Der er ikke andet for end at prøve at finde koderne og krypteringerne, osv. Det virker alligevel mystisk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-06 00:01

Du kan, hvis du ikke har andre netværker i nærheden, prøve at slå krypteringen og andre filtre fra, for at se om forbindelsen så kommer igen, således at du kan få konstanteret at der stadig er hul igennem. Herefter kan du et for et slå MAC filtret til igen, og se om det stadig fungere. Sådan bliver du ved step for step, indtil du finder årsagen til din svigtende forbindelse.