/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
MAC adressen = IP?
Fra : W3rzax
Vist : 636 gange
50 point
Dato : 16-03-06 11:39

Tænkte på om en MAC adresse er det samme som en ip i den forståelse at man kan finde hinandens computer hvis man har MAC Adressen....

Det kunne være der var et program til at finde nogen, hvis man har MAC Adressen...

På Forhånd tak

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-06 11:46

En øvet PC bruger kan ændre mac adressen, så det er ingen garanti.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 16-03-06 11:54

Hej, det er den fysiske adresse på dit netkort:

http://www.ostenfeld.dk/net/faq.php

Som peet49 rigtigt skriver er det dog ingen garanti da den kan ændres med diverse utilities.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 16-03-06 12:57

Ved i så hvordan man ændre den? eller nemmere er der nogle programmer som kan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 14:38

Hvis du bliver jagtet - så køb et netkort og brug det i stedet for.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-03-06 19:29

En MAC adresse er IKKE det samme som en IP-adresse.
MAC adresen skrives i HEX-decimale tal og IP adressen i ASCII værdier.
Da HEX kan omsættes til bl.a. ASCII og omvendt er det lige fedt, men dog ikke sikkert at systemerne vil acceptere andet end det fortrukne.
En MAC adresse består af 6 talgrupper af 2 HEX-decimale tal, og IP adressen af 4 talgrupper af op til tre cifre.

MAC adressener den som er indbrændt i en Chip på en netværksenhed, som kan være en router, netkort, USB dongle, netværks-printerserver, trådløst kamera o.s.v.
IP adressen er numret på den kommunikationskanal, som tildeles en netværksenhed, hvad enten den kommer fra din netværksudbyder eller fra en router i et lokalt netværk.

Når en forbindelse etableres, så sender netenheden sin MAC adresse, (et slags personnummer) og bliver den accepteret, så får denne enhed tildelt en IP adresse, som den kommunikere over.

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 16-03-06 19:40

okay! Ville vide hvis jeg så har en MAC Adresse kan jeg så komme ind på hans/hendes computer med hendes MAC Adr. altså ligesom IP?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 20:05

Men det er ikke sikkert at den MAG-adresse vil give sig til kende overfor en forespørgsel udefra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-03-06 20:44

Nej du kan ikke komme ind med en MAC adresse; kun med en IP adresse, da det er ID for den kommunikationskanal, som modparten har til sin netudbyder.

Her skal du så være opmærksom på, at hvis denne IP er statisk, så er den gældende hele tiden, hvor imod hvis den er dynamisk, så kan den sagtens have ændret sig til næste gang.

Endvidere så kan der være en firewall der nægter dig adgang, eller hvor du skal have adgangs godkendelse for at komme igennem.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-03-06 16:38

Hej, du kan finde en utility her der kan ændre din MAC adresse(r):

http://www.gorlani.com/publicprj/macmakeup/macmakeup.asp

Programmet kan være meget brugbart hvis man har noget software såsom IP-telefon der kræver en fast MAC-adresse og man har et almindeligt netkort + trådløst netkort i sin PC. Ved at bruge programmet kan du snyde softwaren til at tro at begge kort har samme MAC-adresse (et ad gangen)

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-06 21:18

Delvist rigtigt lawitt. I virkeligheden har du alligevel ikke ændret din MAC-adresse, da det er en adresse der er indbrændt i en ROM-chip på netkortet, og derfor ikke kan ændres fysisk.
Som du selv gav linket, er det en MACMAKEUP som sløre adressen. - Det virker lige som når man sminker sig, for at man ikke vil vise sine fregner frem.