/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvordan gør jeg? ( Billede)
Fra : AnniRKK
Vist : 961 gange
50 point
Dato : 16-03-06 10:03

Efter at have prøvet nogle gange (læs: Så mange gange der skulle til før end jeg havde lyst til at smide PC'ern ud af vinduet) at lave et billede om til .gif fil.. Og få den korekte str på det har jeg givet op.

Ved godt at jeg bare gemmer billedet som en gif. Men hvordan formindsker man det så det kun fylder de gængse 5 KB som kandu vil have et billede skal fylde????

Og så lige den her:
Dit billede må højst være 60x75 pixels

ØHHHHHH Hvor gør jeg så det?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 10:08

hvis du mener til kandu profil - så kan du gemme som jpg og derved mindske størrelsen betydeligt.

Den nemme løsning er at bruge et program hvor du kan aflæse størrelsen og derpå rezise så det passer - eller - prøv at hive det ind i paint og gør det mindre der ( billede - stræk og vrid)

har du et program der egner sig til hvad du vil gøre - have - eller er paint nok ????

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 16-03-06 10:13

Har kun paint.. LOL Er jo trods alt kun en PC til husbehov..

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 16-03-06 10:14

Hej, hent IrfanView og brug dette glimrende program til at resize med:

http://www.irfanview.com/

Du går ind i Image->Resize og angiver størrelse i pixels og gemmer derefter med Save As og vælger GIF eller JPG.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 16-03-06 10:22

Hvor sikret er det program??

Jeg tænker trojanske heste og så videre..

oO(Ved godt jeg lyder paranoid.. Men har haft dårlige erfaringer med at hente ting fra nettet )Oo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 10:38

paint er udemærket når alt kommer til at -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 10:42

ps... et lille men meget effektivt program du kan downloade uden problemer er:

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

Kommentar
Fra : clou

Dato : 16-03-06 10:48

Hvis du går ind på www.pensionistedb.dk kan du også hente Photofiltre endda en dansk sprog version ganske gratis, samtidig ligger der en hel del vejledninger (let forståelige).

Good Luck

Clou

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 16-03-06 10:58

PIXresicer er også et udmærket program som jeg har brugt til
både mit Sommerhus som logo og til Majestix i min profil.
Det kan downloades her
http://bluefive.pair.com/updates.htm
Seipe

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 16-03-06 11:13

AniRKK: IrfanView er sikkert nok så bare rolig du får ingen problemer med det.

En anden smart ting ved IrfanView er at du kan bruge det til at vise alle dine billeder med og kan bladre nemt og hurtigt imellem dem (tryk Enter for fullscreen og skift så mellem billederne med mus eller piletasterne). Der findes også en Thumbnail funktion der hurtigt giver dig det fulde overblik over alle dine billeder og mulighed for at vise disse som slideshow mm.

Et program man ikke kan leve uden!

- Lars

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-03-06 11:15

alle de programmer der henvises til er helt sikre
ville selv vælge Photofiltre som er et udmærket program til billedbehandling (og -manipulering)
og så er det helt gratis. Der ligger også dansk undervisningsmateriale på siden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 16:31

har man opgivet ?????????????

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 16-03-06 17:32

Nej nej har ikke opgivet..

Skulle lige ud, så derfor har jeg ikek svaret..

Jeg har prøvet lidt af hvert nu såe jeg vurdere lige hvad jeg så skal.. Men miritdk kig i din PM eller hvad den hedder..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-06 17:44

Har selv PhotoFiltre og jeg har lige prøvet efter, om programmet kan det, du har brug for...

Men jeg synes IKKE, det kan gøre jpeg-filen lille, når man bruger "gem som..." Det valg får man simpelthen ikke..
Måske er der et klogt hovede, miritdk eller hcma eller clou, der kan kikke på, hvordan man gør filen mindre så den kommer ned uder de 5kb..?
Der er jo ingen grund til at downloade noget, der ikke kan det, du har brug for... Selv om photoFiltre er er rigtig godt lille gratis program -endda også på dansk.

InfanViev er mægtig god til at vise en masse billeder, men jeg synes det er svært at få den til at skære en bestemt størrelse firkant ud af billedet... Og den kan HELLER ikke gøre jpeg-filen mindre når man bruger "save as.." ---Lars, hvordan får du din InfanView til det?
Det er jo ikke nok, at billedet bliver 200x200p, -det skal også være under 5KB

PIXresizer har jeg ikke... Jeg prøver lige at downloade... Jeg vender tilbage...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-06 18:06

Nåh, det viste sig, at jeg HAVDE downloadet Pixresizer engang... Jeg har bare ikke brugt den...

Den kan gemme billedet i komprimeret form, hvis det er nødvendigt...
Jeg ser lige, at billedet bare skal være 60X75p --så kan det jo være, at det bliver lille nok af sig selv..

Så altså: hvis dit billede allerede HAR den facon, du har brug for, så kan du formindske det i Pixresizer. Og hvis filen ikke bliver lille nok, så kan du også klemme den sammen med Pixresizer.
Men Pixresizer duer vistnok ikke til at beskære billedet, hvis du f.eks. har for meget baggrund.
Pixresizer er osse på engelsk... Håber ikke, det gør noget..?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 19:10

det er IKKE nødvendigt at downloade noget hvis det blot skal laves til jpg eller gif det klarer paint udemærket

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-06 21:12

Paint kan lave billedet til jpg, men hvordan ændrer du størrelse?? --vel og mærke så målene bliver 60x75p... Og gemmer så filstørrelsen bliver under 5KB?

Det kan da godt være, at jeg er forvænt med min Ulead PhotoImpact10, --den kan det hele så let...
Men den koster jo altså osse...

Hvad er det for et billede, du skal have lavet lille, Anni? Hvor stort er det INDEN du begyndte at rumstere med det, og er det et fotografi eller hvad?

Måske kan jeg lave det for dig... Men det bliver nok ikke før lørdag eller mandag...

Det var da bare sjovere, hvis du selv kunne..

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 16-03-06 21:34

I Irfan View gør jeg sådan:

Gå ind i menuen Billede - Skift str/Resample...
Klik i Sæt ny størrelse, og husk checktegn i Bevar aspect ratio.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 21:37

birgitta - i paint findes der en mulighed for at vride og strække både større og mindre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-06 13:51

Ja, miritdk, men du har ikke mulighed for at gøre en fil mindre ved at gemme i ringere kvalitet...

Altså, hvis dit billede bliver formindsket til 60x75 i paint, og filen ALLIGEVEL fylder over 5KB, så kan det jo stadig ikke bruges...

Nu ved jeg ikke, hvilken type billede at Anni tænker på at bruge. Men tit står man jo med et billede, som man først vil have beskåret for at få ligegyldig baggrund væk. Og først derefter går man i gang med at formindske billedet. Og til sidst kan man så få brug for at gemme i jpeg mere eller mindre komprimeret.
Altså skulle programmet helst kunne tre ting: 1) Beskære, 2) formindske og 3) komprimere jpeg.
(-Det er hele 3 ting... )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-06 14:44

birgitta - det kan paint jo alle tre - formindskningen dog ikke så godt som med andre programmer - jeg tror der er andre ting der spiller ind hos anni

bmp der laves til jpg kommer til at fylde mindre - gif til jpg betydeligt mindre også osv ... og vil anni have et brugerikon er det rimelig nemt at få det lavet på den ene eller anden måde. (man behøver ikke overholde de givne eksempler i kandus vejledning 100% - men det er da nok bedst i visse tilfælde

ok - jeg har andre programmer til mine ting - men er så glad for paint - måske derfor jeg farer i blækpatronerne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-06 21:07

Nå, men det kan jo være, at Anni sidder og knokler med paint lige nu...
Såvidt jeg kan se, så KAN den de to af tingene, det er bare på en bøvlet måde i forhold til, hvad jeg er vant til.
Men jeg kan stadig ikke se, hvordan du vil formindske en FIL mindre uden at gøre billedet mindre..

I Ulead og i Pixresizer får man et valg, når man gemmer i jpeg-format. Man kan komprimere til en vis procentdel...
Kan Paint også det?

Og når jeg beskærer billedet, så er det altid fra højre af?? Hvad hvis jeg vil have venstre side af billedet skåret væk?
---Anni, jeg håber ikke, at det gør noget, at jeg lige prøver at lære noget her osse??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-06 23:04

Birgitta - prøv at lege lidt mere med paint så går det op for dig hvad den kan

ps... jeg bruger adskillige billedredigerings programmer selv - men det er ikke altid nødvendigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-06 15:27

Hvad gør du, hvis du vil have skåret venstre side af billedet væk, miritdk?

Jeg savner også den funktion, som på engelsk hedder "crop". På dansk vistnok "beskær". For jeg kan jo lave en firkantet markering, men derefter kan jeg kun vælge "klip", -og det er jo noget ganske andet..

nåh, jo... Nu bruger jeg "kopier" -starter nyt billede og "sæt ind"... Er DET den nemmeste måde, miritdk?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-06 15:49

Birgitta - beskære i venstre side - op i billede og vælg spejlvend vandret og beskær der

crop findes i form at både den firkant du beskriver og stjernen - peger du og holder fast kan du flytte det du vil - og så lige : under billede har du mulighed for at vælge gennemsigtig og uigennemsigtig .

og hold da så op - har jo ikke sagt paint er det nemmeste program i verden - men absolut brugbart og så behøver man ikke downloade noget som helst til mindre operationer umiddelbart kan paint mere end man lige kan se - arbejder man meget med grafik vil jeg dog ikke anbefale den

og hvordan går det så med anniRKI mon ???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-06 19:14

Ja, nu har JEG i hvert fald snart lært alt om Paint, så det kan være, at hun også kan bruge det, jeg har lært...
Der er bare det tilbage, at hvis hun HAR brugt alt det, du har foreslået, og hendes fil STADIG er for stor, så har hun brug for at gemme i jpeg, -f.eks. 80%. Og DET tror jeg ikke at Paint kan..
Men det er da sandsynligt, at hendes billede bliver lille nok bare ved beskæring og formindskelse via "stræk".. --Nu må vi se, hvad hun siger, når hun dukker op igen. Der vil da være masser af "post" til hende fra detteher spørgsmål.

Hun har jo nok et liv ud over kandu...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-06 19:22

tror nu nok anni finder ud af det med lidt hjælp

paint er egentlig et ret overset program efterhånden - før der dukkede alverdens programmer op til diverse billed - grafik og fotobehandling var der stort set ikke andet

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 18-03-06 21:49

Ved ikke lige om jeg fik det gort helt klart, men det var nu ikke profil billedet der skulle ændres på, det var det der lille billede de fleste har, hvor jeg kunhar en rød ludobrik..

Meeeen jeg vil overlade det til itnørden her i huset nu. Jeg gidder ikke gøre mere ved det, eftersom jeg har prøvet en hel del, både slettet cookies, selv om det på mig virker MEGET usansynligt at det skulle være det der var problemet.

Jeg har prøvet lidt af hvert efterhånden, og ligenu ærger jeg mig en hel del over at jeg ikke fulgte mere med i IT timerne dengang hvor jeg bare savlede over læren.. Hehe

Nå men jeg har da fået DL et par prog. og afprøvet en hel del i paint, og fedtet rundt med PC'ern, fundet ud af at jeg måske snart burde få ryddet lidt op i rodet og så videre..

Jeg ved ikke helt om jeg skal lukke spørgsmålet af endnu, så ind til videre lader jeg det stå til imorgen..

Men tak for jeres tålmodighed/overbærenhed indtil videre...

MVH

Anni der har haft en del at se til IRL..

oO(Theres a life on the other side of the screen)Oo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-06 22:05

ja vel er der så liv på den anden side af skærmen - i to dage har jeg myrdet store grimme kravlekopper der

nu har du nørden til det så går det nok.

Det med at slette cookies - det er bare hvis du downloader og ikke kan gemme i andet end bmp

håber du har hygget dig - det har vi andre

du skal ikke lukke spørgsmålet hvis du ikke har fået svar - og det kan jo komme derhenad

ps.. det der med rod på pc´en - ihhh hvor jeg kender det og ikke om det ordner sig selv

god rest weekend til dig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 15:04

kravlekopper!!??? --sådan nogen har jeg da aldrig haft på den anden side af MIN skærm....
Hvordan myrder man dem?? Er et virusprogram ikke nok???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-04-06 15:06

høh - måtte vente til de fandt ud igen - gør de mærkeligt nok før eller senere - og så k l a s k !!!
(de var levende ggg)... sidste sommer var det minifluer - ret irriterende

hmmm anni - kunne nørden ikke hjælpe dig eller har du opgivet ?????????

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-06 15:15

Anni er stadig en rød ludobrik.......

Anni, vis mig dit billede, så skal jeg nok lave det lille... Vi kanikke ha' at du går og ser sådan ud...

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 12-07-06 06:29

Tak for svaret Birgitta. Og TAK for hjælpen...

Nu er jeg ikke "bare" en rød ludu-brik.. Heheheh

Tak for hjælpen endnu engang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-07-06 14:13

HiHi, tillykke med dit nye look..
Og tak for accepten af mit svar.