/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ørholm Hovedgaard
Fra : HannaMortensen
Vist : 3404 gange
200 point
Dato : 15-03-06 19:18

Hej derude.
Er der nogen, som har kendskab til, at der skulle have eksisteret en Ørholm Hovedgaard?
Måske er spørgsmålet ikke rent slægtsmæssigt - og alligevel prøver jeg. Jeg er i besiddelse af en lille rund metalplade med inskriptionen:
Fenneberg
Ørholm
Hovedgaard
878111

Er der nogen, som kender gården, Fenneberg eller telefonnummeret?

Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-06 19:44

Det må være Ørholm Hovedgaard i Lyngby-Taarbæk kommune.

Det er p.g.a. telefonnummeret, der får mig på de tanker.

Ørholm Hovedgaard er i dag, så vidt jeg ved, en erhvervsejendom. Den er beliggende Ørholmvej 61, 2800 Lyngby.

Du kan få flere oplysninger ved at henvende dig til Byhistorisk Samling

http://www.lyngbybib.dk/composite-271.htm

Navnet Fenneberg forbinder jeg også med Lyngby.

Fenneberg var tidligere borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-03-06 19:57

jeg prøvede at søge på google "ørholm"
og bagefter søgte i de søgte "hovedgaard"
det gav 76

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-03-06 20:59

ørholm hovedgård mener jeg ligger i lyngbæk- tårbæk kommune.der er opkaldt en vej efter den.

det er rigtig at der var en konservativ borgmester i lyngby midt i 60erne,da jeg boede i lyngby.

jeg havde også en arbejdskollega lille larsen som var lærling i den butik hvor jeg var ansat..
lille larsens far var fodermester på ørholm hovedgård.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-03-06 21:13

Borgmester Fenneberg boede på Ørholm Hovedgård da han var borgmester,
og måske også efter at han var stoppet som borgmester.

Modersvilje
(født og opvokset i Lyngby)

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 15-03-06 21:50

Ørholm Hovedgård ligger stadig hvor den altid har ligget, og det er sandt, at den tidligere borgmester Fenneberg boede der. De sidste 2o år har gården været i privat eje. og for 2 år siden brændte den . Ikke helt til grunden, men den er stadig under opbygning. En del af bygningerne er lejet ud til erhverv, men resten er sikkert stadig i forsikringselskabets varetægt

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 16-03-06 14:47

Hej derude.
Tak for hurtige svar ang. Ørholm Hovedgaard.
Jeg har prøvet at henvende mig til Byhistorisk Samling i Lyngby (som foreslået af ans).
Det er rigtigt, at der i 60'erne boede en borgmester Fenneberg på Ørholm Hovedgaard. Man mente ikke, der var nogen efterkommere.
Baggrunden for mit spørgsmål er, at jeg i en oprydning falder over et lille rundt metalskilt med inskription. Der var et lille hul i skiltet over inskriptionen, og heri var sat en lille ring.
Kunne godt ligne et "hundeskilt". Måske har Fenneberg haft en hund, som har tabt sit skilt. Hvad ved jeg.
Så det er nok ikke noget at sætte en større eftersøgning i gang efter.
Men tak for svarene.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-03-06 21:35

En lille landskabsbeskrivelse fra området omkring Ørholm Hovedgård:

Fra Lyngby til Øresund
På strækningen fra Lyngby til Øresund er der otte møller og i forbindelse med dem otte overbæringer. Det er en god ide at medbringe en kanovogn til denne strækning. Ved Lyngby Mølle kan man padle under hovedgaden og forbi Sorgenfri Slotspark til første overbæring, Fuglevad. Bag Fuglevad ligger Frilandsmuseet. Fra Fuglevad er der ikke langt til Brede (tidligere klædefabrik, nu en del af Nationalmuseet). Åen løber i bløde buer gennem sivbevoksning.
Ved Brede er der etableret en kanosti til overbæring. På den anden side er der kun et kort stykke sejlads til Ørholm, hvor der igen er en overbæring. Ørholm Værk har 400 år på bagen. Ud til Ørholm Mølledam ligger Ørholm Hovedgård med sine påmalede vinduer. Efter Ørholm går Mølleåen gennem Ravnholm Skov også kaldet “det danske Schweiz”, idet terrænet er meget kuperet videre til Nymølle. Fra Nymølle til Stampen er der et godt stykke med varieret natur. Lige før Stampedammen er der en fri lejrplads med plads til store grupper. Ved Stampedammen er der en kort overbæring, og siden er der ikke langt til Rådvad.

se selv: http://www.adventureworld.dk/index.php?pageid=4&newsid=364

se også: http://hjem.get2net.dk/hetland/brede3.htm
det er virkeligt flotte billeder fra området.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-03-06 21:39

Nu om dage synes Ørholm Hovedgaard at være domicil for et advokatfirma, nemlig:
Advokatfirmaet Bonnor, Ørholmvej 61, Ørholm Hovedgaard, 2800 Kgs. Lyngby, Tlf.: 45871717
og bemærk at telefonnummeret ganske vist ikke er det samme, men 871717 vs. 878111 viser at nummeret må være fra perioden ca. 1970-1988.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-03-06 21:49

Der er flere firmaer på adressen, og de synes at bo rigtig pænt.

Borgmester Fenneberg synes at have været borgmester omkring 1950-1973, hvorefter Ole Harkjær tager over.
Borgmester Fenneberg startede sin borgmestertid i 1950 som sognerådsformand i Lyngby-Taarbæk, men se selv på følgende link:
http://www.lyngbybib.dk/composite-497.htm
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-06 21:52

Jeg tror at HannaMortensen har fundet ud af, at det drejer sig om Ørholm Hovedgaard i Lyngby Taarbæk kommune.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-03-06 22:08

Så længe spørgsmålet ikke er lukket har "MAN" vel ret til at skrive indlæg ik` ?????
Modersvilje

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-03-06 23:03

ja modersvilje har ret.
vi må vel skrive til spørgsmålet er lukket.

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 20-03-06 13:10

Hej til jer alle som har svaret så godt på Ørholm Hovedgaard - interessant at læse om.
Men jeg har ikke flere spørgsmål om stedet og lukker derfor spørgsmålet nu.
Tak for interessen.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-06 10:40

Du kan kun lukke spørgsmålet ved at acceptere et af svarene.

Det kan også blive lukket ved at du annullerer det.

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 200 point
Dato : 21-03-06 11:25

Jeg synes du skal give dine point til Ans. Han var hurtig og meget tæt på fra starten.

mvh
Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : HannaMortensen

Dato : 21-03-06 16:38

Tak for svaret Varla.
Jeg følger dit råd og giver mine points til Ans.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-06 17:37

Så kan Varla jo takke på mine vegne