/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hd c i ene hofte og d i anden
Fra : henham
Vist : 1542 gange
100 point
Dato : 14-03-06 08:08

min kæreste har lige været ved dyrlæge og dommen var c den ene hofte og d i den anden..den er et år og er en blanding mellem en chæfer og en retriver..er der nogen der har erfaring med det og ved hvor stærkt det kan gå..for vi har hunden til mange og lange ture..

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 14-03-06 08:42

Min første boxer havde D i den ene side og E i den anden. Hun havde det godt til hun døde af anden årsag. Hun fik lov til at leve på sine premisser (sådan da) hun gik til træning, men blev selvfølgelig sparet for de store spring og for meget løb i snor.
Jeg mener det er forsvarligt at lade den leve sålænge den da ikke har de store smerter. Man skal bare undgå for vild leg, løb ved siden af en cykel, løbeture i snor, spring og for mange apportøvelser

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 14-03-06 09:04

Vi havde en tysk langhåret hønsehund med D hofter, hun havde ikke ondt, men for at kompensere for de dårlige hofter, skånede hun sig selv ved at gå pasgang.
Det er ikke så invaliderende at have HD som AA (albueartrose), og det er fordi hunden danner muskulatur omkring hofteleddet for at styrke det. Man skal endelig lade hunden bevæge sig som den har lyst, den skal bare ikke presses til mere end den selv kan/vil. Så kan den have et helt normalt langt liv, måske får den lidt tidligere gigt, som kan holdes nede med glucosamin. Foder som er tilsat glucosamin og chondroitin vil også være en hjælp.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-03-06 09:31

Også jeg har haft en hund med dårlige hofter.

Vi fik det råd af vor dyrlæge at undgå lange løbeture, trapper og spring.
Gåture (ikke for lange) i adstadigt tempo blev tilrådet, idet motion "smurte" leddene.

Det efterlevede vi, og hun havde et godt, værdigt hundeliv indtil hun blev aflivet (pga anden sygdom) i en alder af 7 år. Hun var aldrig rigtigt plaget af HD'en pga det hensyn, vi tog til hende.

Det er naturligvis ikke optimalt, men man afliver jo ikke en ellers god, dejlig hund.

Kommentar
Fra : eau

Dato : 14-03-06 12:02

Jeg har en schæferhvalp på 1 år, som har c/d hofter.

Jeg er begyndt at gå til svømning med hende, for at bygge muskler op på hendes hofter.Jeg er blevet fortalt at det måske kan give nogle flere år før hun får problemer med hofterne.

Jeg har ikke tænkt mig at fortælle hende at hun har dårlige hofter, hun komer til at deltage i alt som jeg ville have gjort med en rask hund. Hellere et kort og værdigt hundeliv, end et langt liggende i et hjørne.

EAU

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-06 14:39

Nå, men så behøver jeg næsten ikke at skrive noget... Jeg ville nemlig bare foreslå jer at gå til svømning med jeres hund. Men der kom eau først.

Jeg har haft en stor bernersennen-han, som dyrlægen sagde ville have godt af at gå til svømning "for en sikkerheds skyld". Hav startede så med at svømme én gang om ugen da han var 4 måneder. Og han fik nogle lårbasser, som en hest kunne blive misundelig over. --Nu viste det sig, at han IKKE havde HD, så den skønne træning var ganske spildt, hvis ikke lige det var fordi det var en dejlig oplevelse, -han kom til at elske det, -og jeg havde altid en superren og lækker hund.

En anden sag er, at når I har fået HD-fotograferet jeres hund, så må det næsten være fordi der allerede ER noget galt??
Hvis DET er tilfældet, så må I tage en grundig snak med dyrlægen. For hundens fremtid er altså bestemt af hvor slemt den har det nu -sammenholdt med billederne, -sammenholdt med hvad I har mulighed for at gøre for den.
Hvis I ikke kan gøre noget for at den skal få det bedre, og hvis den allerede har smerter, -så er det måske bedst at lade den få fred.....

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-03-06 15:07

En c og d hofte kan betyde totalt ingenting, men kan i andre situationer give smerter. Det er meget individuelt. Hvis jeres hund har smerter, har I et problem og må skåne hunden. Hvis I blot har ladet den fotografere og den ingen smerter har, kan I ignorere det og lad den få det liv I synes.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : Hvidschæfer

Dato : 17-03-06 13:40

Hejsa
Jeg ville ikke være bekymret hvis jeg var dig, HD-hysteriet er et stort problem mest for os mennesker, men som opdrætter skal man jo prøve at avle problemerne bort, det er dog ikke lykkes på trods af millioner af kroner som er betalt for HD-billeder, jeg kan fortælle dig at et HD billede kan få forskellige udfald alt efter hvor dygtig dyrlægen er til at tage billederne og også efter hvor veltrænet hunden er eller hvor gammel den er men også hvem der vurdere billederne, mange gange er en hunds hofter ikke færdig udviklet før den er omkring 1½ år gammel, slap af og nyd jeres hund og kun hvis den begynder at vise problemer med smerter ja så kan det godt afhjælpes hos dyrlægen. Prøv at se dette link der er en fantastisk beskrivelse af forskellige hd billeder på samme hund på samme dag med forskellig udfald. http://www.leerburg.com/hipart.htm
Hilsen Ame
opdrætter af hvide schæfere

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-03-06 18:37

Hysteri - ja, måske. Andre vil måske kalde det omsorg.

Hvidschæfers link til en "expert" viser ganske rigtigt, hvor vanskeligt det er.

Det er nok også derfor, at røngtenbilleder i DKK vurderes af 3 forskellige dyrlæger. I tvivlstilfælde dømmes "ommer" og så må din dyrlæge på den igen, indtil billedet er tilfredsstillende.

Det er ligeså rigtigt, at man ikke på en meget ung hund kan færdigdømme graden af HD, men det giver en indikation, som bliver fulgt op af et nyt sæt billeder, når hunden er udvokset i 1½-2 års alderen.

Indtil da er det uhyre vigtigt, at det rigtige foder bruges, og at hunden motioneres rigtigt med hensyntagen til graden af HD.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvad I mener med "indtil hunden begynder at vise tegn på smerter". Er det kommet så langt, er der da ikke nogen vej tilbage.

Med "avle sig ud af problemerne" mener du forhåbentligt, at den ansvarlige opdrætter avler med omhyggelig hensyntagen til HD-index.

HD problemet forsvinder nok ikke så længe, der findes hjemmeavl.
Hvis alle brugte "autoriserede" avlsudvalg i specialklubberne, når der skal anvises avlsdyr, ville det nok hjælpe betragteligt, men det er nok lige så utopisk som fred i verden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-03-06 21:15

Har selv haft en hanhund, der blev omfotograferet FEM gange før DKK var tilfreds. Jeg havde besluttet, at det skulle være sidste gang.. Det viste sig at han havde AA hofter, men han havde svømmet siden han var 4 mdr. så han havde nogle gevaldige lår- og rygmuskler, så dyrlægen kunne simpelthen ikke få ham strakt rigtig ud ved fotograferingen.

Svømning er godt... Og det var dyrlægen selv, der havde "ordineret" det...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-03-06 09:47

Citat
Har selv haft en hanhund, der blev omfotograferet FEM gange før DKK var tilfreds. Jeg havde besluttet, at det skulle være sidste gang

Det er jo et valg - indiskutabelt.

Men så afstår du jo fra at bruge din hund i avl - ingen HD-index - ingen avlskåring.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-06 15:17

Ja, men jeg tror nu heller ikke, at det er så sundt med de mange gentagelser. Især fordi der jo IKKE var tale om sygdom. At udsætte en sund og rask hund for gentagne røngtenoptagelser, det er vel kun acceptabelt til en vis grænse. Et eller andet sted skulle jeg jo sige stop.
Og de medikamenter, som han måtte have hver gang for at blive HELT afslappet, dem havde jeg det heller ikke godt med.
--Nu blev det aldrig aktuelt at bruge ham til avl, for han udviklede tidligt allergi, som han døjede meget med resten af hans korte liv..