/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten ælter.
Fra : pahus
Vist : 4330 gange
100 point
Dato : 13-03-06 21:18

Er der nogen der ved hvorfor vores kat ælter når den ligger på skødet af os.Katten er en
sterriliseret hunkat på syv år. Har aldrig haft killinger, og den er først begyndt med det
inden for de sidste 6 måneder.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-03-06 21:25

Når en kat ælter, er det på grund af det "indbyggede urinstinkt" for at stimulere mælkekirtlerne hos sin mor. Altså ren velvære. Kan den ikke også finde på at sutte på noget af det tøj, I har på?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-06 22:31

Det er noget en kat gør når den rigtig hygger sig, og så spinder den som regel højlydt samtidig med.

Man ved ikke helt hvorfor, men mener det måske stammer fra de samme bevægelser som katten lavede da den diede hos sin mor.

Når hankatte gør det, kan de også finde på, at de samtidig bliver "parringslystne" og kan finde på at kramme dyne eller tæppe ind under sig og lade som om det er en hunkat

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-03-06 22:40

Enig med de andre og jeg synes det er helt fint når mine misser ta'r sig en æltetur med højlydt spinden

MEN - jeg har set dyrlæger anbefale at man vænner katten af med det, da de betragter det som en 'dårlig vane'....

I dette tilfælde er jeg ikke enig med fagkundskaben, især fordi der ikke blev skrevet noget om at denne 'uvane' skulle være skadelig for katten

Lad den ælte og nyd det - sammen med den

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-03-06 23:18

iflg min dyrlæge - øhh min kats dyrlæge - så er det ren kæleri og i visse tilfælde også omsorg, der stammer fra kattens ur-instinkt - "det er dejligt at ligge hos missemor og få mad" - ergo er det tegn på nydelse.

Min kat ælter når jeg går i seng som om hun vil sikre sig jeg bliver i sengen - hun er også neutraliseret og har aldrig oplevet hverken løbetid eller killinger.

Læg mærke til at voksne katte også ælter lidt rundt for at gøre det komfortabelt for killingerne.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-06 08:00

Som beskrevet et gammelt minde fra kattens ungdom, hvor den selv diede.
Når killinger diér, bruger de kløerne "som endnu ikke kan trækkes sammen" til at øge moderens mælkeproduktion.
Dette sker når katten er yderst glad, eller når den lige har fået lidt godt at spise.
Vær du bare glad for det, det betyder at den har det meget godt.
Men til tider, kan det gå temmeligt hårdt ud over mennesket, da kattens kløer er temmelig SKARPE.
Min kat kunne være Tatovør på overtid, da hun går helt i kødet auvt.
Og få katten til at holde op med det, ville nærme sig dyplageri.....hvis du overhovedet kan.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-03-06 12:42

Ja vores hunkat gør det også. Enten når hun kommer op i sofaen og skal ligge på sit tæppe, eller når hun kommer op i min seng og man ligger og snakker med hende. Det er smadder hyggeligt for hun spinder rigtig højt imens

Godkendelse af svar
Fra : pahus

Dato : 14-03-06 21:56

Tak for svaret sofus.dk.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 22-05-06 21:00

Som man kan se af mit indlæg under "tips": http://www.kandu.dk/Tip14141.aspx, er jeg ikke helt enig med sofus.dk - sålænge det foregår på dyner, tøj, tæpper m.v. er der ikke noget problem, men foregår det på bar hud over for lang tid, kan det blive et stort problem.

Mange hilsner

Slambert