/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Radeon mobility X700 og TV-Out
Fra : vapsen
Vist : 563 gange
200 point
Dato : 13-03-06 17:29

Jeg har en Acer ferrari med ovennævnte grafikkort.
Og der er TV-Out out på, mit problem er at jeg ikke kan få skidtet til at vise noget.
Alle indstillingerne ser ud til at være rigtige, men der vises intet på fjernsynsskærmen.
Fjernsyn og computer er forbundet 100% korrekt.
Er der nogen af jer der har nogen erfaring med det her kort, eller bare ved hvordan mån får skidtet til at virke?

Mvh. Rolf Kjærlund

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 18:13

Jeg kender ikke lige det grafikkort, men flere andre Radeon kort. Du er nok røget ind i en af de traditionelle fejl man gør med TV out.

Der skal være indlæst den rigtige driver til kortet, og ikke bare en eller anden standard driver fra operativsystemet. Brug den driver fra tilhørende CD rom og til det rigtige operativsystem.

Kortet skal indstilles rigtigt til TVout. Det gøres i software. Vælg indstillinger for skærm, indstillinger, avanceret ,skærme , TVskærm . instil til et format som et dansk fjernsyn kan klare. det er noget med 25 HZ , PAL . De fleste kort kan kun vise en lav opløsning (640 x 480) på computoren samtidig med tv out.

Hvis du har et SVHS out skal du på TV have sådan en indgang- og vælge den på TV et.
Composit ud kræver også composit ind osv .
Der er adskillige andre fejlmuligheder. Det vigtige er at computeren skal være indstillet til samme slags signal som fjernsynet. Desværre er manualer for computere og TV er ofte under lavmålet eller direkte nonsens, så man ikke får meget hjælp derfra.

Der er sikkert flere der vil prøve at bilde dig ind at ind at et TV system , kan omformes til et andet ved hjælp af et overgangskabel. Tro dem ikke.

Du må skrive lidt mere om hvorledes , computer og fjernsyn er 100% korrekt forbunde og indstillet.
Der er mange "knapper" at dreje på, og mange måder at gøre det forkert på.

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 13-03-06 18:26

Kablet fra mit grafikkort er ført om bag mit fjernsyn via en SCART omformer, da mit stik har et gult jack. dette fungerer med min stationære, men ikke med min bærbare. for så vidt KUNNE jeg jo bare bruge den. men den står på mit værelse og det er fjernsynet i stuen der skal bruges, derfor ville det være smart at kunne sætte den bærbare til i stedet for bøvlet med den stationære.
Og hvad indstillinger og drivere angår så er det akkurat den samme type driver som på min stationære.
Opsætningen virker på min stationære, men ikke på den bærbare, det er sådan set mit primære problem.

Mvh. Rolf Kjærlund

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-06 19:28

Da din bærbare nog ikke har det samme grafik/videokort, som den stationære. skal den ikke have den samme driver. Det lyder som om du bruger en composit indgang på fjernsynet (scart kan være så mange forskellige ting) . Se i manualen til din bærbare om der også er en composit video udgang og hvordan den indstilles til PAL .
Hvilken opløsning bruger du på den bærbare skærm?

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 13-03-06 20:08

Det er sandt at min bærbare og min stationære ikke har samme grafikkort. og det er da i bund og grund to forskellige drivere, men de ser indstillingsmæssigt ens ud.
Composit indgang? er det det samme som man i daglig tale kalder scartstikket? for så er det det.
Jeg bruger en omformer som fulgte med min PS2 (fusk? )
Min bærbare kører 1280*720

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-06 00:19

scart er en standard for et videostik med 21 ben. Det kan bruges både til svhs ,composit og stereo og monolyd, separat syncro ,switch og andre signaler. så hvis man bare siger at man har scart tilslutning ( som nogle manualer gør) er det ret intetsigende.
Du kan ikke bare bruge et kabel fra en andtetsystem og så tro at dit videosignal af den grund bliver lavet om. Mange bærbare har kun svhs som video out. Det har separate ledere for lys og farvesignal, så man kun får et sort hvidt billede overført når de ikke har svhs indgang på fjernsynet.

Jeg tror dit problem er at du ikke har indstillet den bærbare til at aktivere video out, og at det formentlig kun kan fungere sammen med en opløsning på skærmen som er ligeså lav som video på fjernsyn. prøv at sætte den på 480x 640.

Læs også manualen for den bærbare omhyggeligt

Video out skal indstilles til 25 billeder/sekund (50 halvbilleder) PAL.

Mange bærbare står fra fabrikken indstillet til amerikansk video standard 30/60 NTSC, nogen kan heller ikke andet.

HUSK AT ET KABEL ALNENE IKKE KAN ÆNDRE ET VIDEOSIGNAL TIL DET RIGTIGE

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 14-03-06 12:52

Hej, har du Catalyst Control Center installeret?

Mere info her:

http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=6833&head=1&comments=1

Ellers kan du finde det her:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1188

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : vapsen

Dato : 26-03-06 14:52

Tak for svaret transor.