/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP på en anden partition....
Fra : gozimza
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 13-03-06 13:36

Hejsa...

Jeg forsøgte den anden dag at installere en xp pro på en anden partition...desværrre mislykkedes dette(hvorfor ved jeg ikke)MEN under opstart står den sådan så jeg skal vælge hvilket styresystem jeg vil starte op med, hvordan får jeg nu den xp slettet som ikke virker(ja den er jo egentlig ikke kørt ind,men jeg skal stadig vælge....træls!!!)
Hvis i kan hjælpe mig med at slette den, og i har en manual(til print) på hvordan jeg ligger en xp på en anden partition vil jeg blive meget glad, da jeg før har lavet noget lort hvorefter den ikke kunne genstarte, så jeg derfor måtte formatere/geninstallere.....det vil jeg gerne være fri for fremover...sidste gang skete det da en "hjælper" fortalte mig om et program der skulle kunne få mig til at starte i "fejlsikret tilstand" da comp`n ikke ville selv....det skulle jeg ikke have gjort!!!!

Håber der er en der kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 13-03-06 15:34

hej,
Du kan vælge hvilket styre system computeren skal starte op med ved at gå ind i kontrol panel - derefter system - vælg fanebladet der hedder avanceret - ved siden af start og gendannelse vælger du indstillinger. Derefter kan du vælge hvilket styre system den skal starte op.

Så vidt jeg ved skal du formater partionen for at blive helt fri for windows, men jeg ved ikke om du evt bare kan slette det fra stifinderen(har ikke lige lyst til at prøve på min egen.)

håber det hjælper
mvh
Birger

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-03-06 16:07

Hvis du ved hvilken Xp du vil starte op med, kan du sætte tiden til nul, så er du fri for at se på det, under opstart.
SAmme sted som ovennævte.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 13-03-06 20:20

Tak Birger...

Nu fandt jeg da hvor det er, men hvordan sletter jeg den xp install. der ikke virker?

og jeg har prøvet at køre xp ind på samme disk men på en anden partition, men maskinen kan kun se C:, der er ikke andre partitioner....siger den men det er der altså.....hvad kan det være?

Håber i kan hjælpe mig...

Mvh Mikkel

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 13-03-06 21:02

hvis du ligger Partition Magic ind burde det kunne se alle de partition der er - også den windows ikke kan finde.
Du kan hente en prøve version på http://www.soft32.com/download_151.html
Når du har lagt det ind burde du vha. af Partition Magic kunne formater det drev den defekte windows installation ligger på.
Håber det hjælper.

mvh
Birger

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 19-03-06 23:07

Har selv været der hvor du er nu. Du skal indlæse en ny windows installation på C, den kommer så frem og fortæller dig at der en windows installation i forvejen og om den skal slettes dette sige du så nej til, programmet kommer og spørge efter en ny mappe og jeg kan ikke huske om du skal lave den eller om den laver for dig, det ihvertilfælde lige ud af landevejen du eller den laver en windows mappe som den kalder windows2.
Når du så starter spørge den efter hvilket windows der skal startes og her svare windows2. Så har du adgang til alle dine gl. filer. Hvis du laver en windows installation i en partion kan bios ikke se den, da den kun kan se drev. Du også hvis du har flere hardiske på læg den på en anden(typisk D eller E og derefter ændre bootsekevsen i biosen. Iøverigt når man har været udsat for dette problem et par gang finder man ud af at have et lille C drev hvor windows ligger og alle programmer og data liggende på et andet drev.
Så hver gang win... bliver lidt svimle, så formantere man lige sit C drev, installer win... og genopretter genvej, det har også den foredele man nem kan tage kopi af ens data og programmer.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 02-04-06 20:40

birger:Du kan godt fjerne en windows xp installation ved bare at slette mapperne
så den bliver ubrugelig og rette i boot.ini

Har sev en xp installation som er tosse opbygget
hvor c: er boot men win ligger på e:
det er fordi win på c: er install først og det er os den booter
da der var problemer med den kørte jeg videre med en install af xp på e:

win på c: har jeg så gjort ubrugelig
og den kører fint.