/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Statiske beregninger
Fra : Myns
Vist : 977 gange
200 point
Dato : 13-03-06 08:09

Er der nogen der kan hjælpe mig med at beregn hvor stor en limtræsbjælke skal være. Spændvidden er 4m. Tag (teglsten) og der skal være 1 sal. På forhånd tak.

Myns

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 13-03-06 08:20

Hej
Du skal have det godkendt i kommunen. Derfor er du nødt til at have en "officiel" beregning.
I nogle kommuner er de meget flinke til at invitere borgerne indenfor og drøfte byggeprojekter over en kop kaffe. Ikke at de vil lave beregningerne for dig men give dig et gratis råd om hvordan du griber det an.
Mange tømmerhandlere har også ekspertise som de trækker på, med den bagtanke selvfølgelig at de får leverancen. Jeg ved ikke hvor du bor men jeg har i hvert fald brugt en i Slagelse som jeg godt kan anbefale.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-06 08:48

Ellers kan Consize fixe det her i det jyske. Han er anerkendt statiker. Det er et lille enmandsfirma, så priserne er ikke så forskrækkelige!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-06 08:48

Glemte lige www.consize.dk

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 200 point
Dato : 13-03-06 09:34

limtræsfabikkerne fx flexwood, har nogle overslagstabeller på dimensioner.
Kommunen kan da godt kræve en aut ingeniørs beregning.
typisk kan man sige at 1/20 del af spændvidden er bjælkehøjden

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 18-03-06 17:12

Er ikke sikker på at kommunen kræver at det skal være en uddannet ingeniør der skal forestå beregningerne. oftest vil det nok være en fordel at være det eller rettere en umulighed ikke at være det. Iflg. bygningsrelementet er der alene henvist til at bl.a. diverse normer skal overholdes.

Jeg kan finde dig dimensionen mod en mindre beløb, har du tegningerne på computeren? - er uddannet konstruktionsingeniør.

Der er dog flere ting du skal tænke på: Bjælken skal evt. fastholdes mod løftning; Bjælkens vederlag (søjle, murværk, element eller andet); fastgørelse af (bjælke)spær til limtræsbjælken.

Ydermere skal man være bevidst om at køber man sig ikke til rådgivningen hos et firma har man heller ikke en rådgivning med forsikring i ryggen hvis noget skulle gå galt.

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 22-03-06 21:50

Tak for svaret viviborgen.