/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Støbning med gummi
Fra : hiphurra
Vist : 2161 gange
60 point
Dato : 12-03-06 22:27

Jeg skal bruge nogle hjul til en vogn jeg er ved at lave. Jeg har kikket efter dem i en måneds tid nu på nettet, men jeg har ikke fundet lige nødagtigt det jeg har brug for, så nu har jeg lavet en plan for hvordan jeg selv kan lave dem.

Helt enkelt kommer (i følge mine planer) hjulene til at bestå af flere små metal plader på 14x4 cm. På de plader skal jeg gerne ha sat noget gummi fast på, ca 1 cm tykt lag. Gummiet skal virklig være stærk og sidde godt fast, total vægt for køretøjet bliver ca 200kg, den kommer helt sikker til at få nogle slag, så den bliver skubbet sidelæns på hjulene.

Den lette løsning vil være at finde ud af hvor jeg kunne finde gummi måtter i meter mål, og så bare skrue dem fast i pladerne. Men jeg skal gerne ha lavet nogle riller gennem bummiet, hvor der gå nogle kæder igennem.

Det mest optimale for mig ville være hvis det var mulige selv at støbe disse gummi klodser, så jeg kunne få lige nødagtigt de detaljer i dem som jeg skal bruge.

Er der nogen af jer der ved hvordan jeg kan støbe det her projekt ?
- Kan jeg evt smælte nogle bildæk om? Eller findes der noget "2-komponent" gummi jeg selv kan blande? Får jeg brug for et stinkskab for at fjerne gifte gasser? Skal jeg ha noget armering i gummi klodserne?

På forhång tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 13-03-06 06:59

Hvad med at skære dem ud af riflede gummimåtter på 12 mm tykkelse?

Jes

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 13-03-06 07:42

Du kan sikkert få en virksomhed til at gøre det f.eks. http://sjv.dk
Ellers søg på vulkanisering, så kan du finde flere virksomheder der lægeer gummi på

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-06 15:07

Jeg tror ikke, at det er muligt selv at støbe gummihjul på den måde, du forestiller dig. Det vil bl.a. netop kræve en effektiv udsugning fordi der udskilles giftige dampe undervejs. Og samtidig er en støbning ikke så enkel en proces. -Så du risikerer at få lavet nogle uheldige støbefejl der gør hjulet ustabilt ved brug.

Kunne du ikke gå den anden vej og starte med at undersøge, hvad du kan få fat i af færdige hjul? Og så bygge køretøjet op ud fra det? Det ville nok blive både billigere og mere uproblematisk.

Kommentar
Fra : hiphurra

Dato : 27-03-06 15:35

Hej alle sammen, og undskyld jeg ikke har været her i lang lang tid.

Jeg har undersøgt hvad der om der findes noget jeg kan bruge, men det ser bare ikke ud til at findes, enten er de for brede, omkredsen er for lille, eller der er alt alt for meget gummi på.

Men jeg har imellem tiden snakket med en smed, som har nogle gamle kaserede laveføder til en gravemaskine liggende som jeg måske kan lave om til noget der kan bruges.

Selv om I ikke kom med en løsning jeg direkte kunne bruge, syntes jeg stadig at I alle fortjener pointes for jeres forsøg. Er det muligt at jeg kan tildele jer alle noget for det her (jeg er ny i det her forum) ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-03-06 17:16

Hej, hiphurra.
De der points er ikke så vigtige. Men der er kandubrugere, der synes, det er vigtigt, at spørgsmål bliver lukket, så du slipper ikke for at vælge et svar hvis du vil "opføre dig korrekt"
Der står dog ingen steder, at du SKAL lukke et spørgsmål.

Hvis en spørgsmålstiller ønsker at give points til flere svar, så kan man oprette et spørgsmål i samme kategori, her altså "andet fritid", og som overskrift skrive "til.. (navn)". Det er ikke muligt at dele de points, som du har brugt til dette spørgsmål.

---Du behøver ikke at give mig points. Kik i stedet på listen af nyere indlæg "seneste indlæg", og prøv om ikke der er nogen som DU kan hjælpe. ---Vi er her jo for at hjælpe hinanden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-03-06 17:48

Gummi er jo mange ting. Men de mest fremherskende typer i industriel sammenhæng og til formål der minder om dit, er naturgummi, og PUR (polyurethan) gummi.

Du skal også fastlægge hårdheden af det gummi du skal bruge (shore), og en evt. farve.

Det nemmeste og hurtigste er at få vulkaniseret gummiet på dine stålemner. Så sidder det ret godt fast.

Kontakt evt. http://www.linatex.dk/ - de kan garanteret hjælpe dig.