/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fejlmontering af solvarmepanel
Fra : hennooah
Vist : 2956 gange
100 point
Dato : 12-03-06 19:18

Har det betydning om man har panelet til at ligge eller stå ( på 45 g. tag).
Mine ligger ned, det vil sige at de kraftige indløbsrør er lodret og de tynde ligger på tværs.
grunden til at jeg spør er at temperaturen kun nåede op på 65 g. sidste sommer hvor temperaturen kom op på 30 g. i skyggen.
jeg slukkede enda cirkulationspumpen til centralvarmen så der ikke var forbrug.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-03-06 19:47

Da det varmer meget mere når solen står i Zenith dvs i 90 gr er det jo oplagt at de helst skal stå i ca.45 gr på tag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 19:56

Fijala - jeg tror der menes selve varmefladens op og ned.
______________
dette er en alm radiator
men hvis du drejer den 90 gr så er de tynde rør på tværs, som jeg også mener er forkert.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 19:58

Solvarmeflader plejer at være rektangulære og sidde på langs op/ned på taget

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 20:01

Glem mine indlæg:
http://www.anssolvarme.dk/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-03-06 20:01

Åhh ja nu ser jeg hvad der menes. Jeg er visk ikke helt frisk idag.

Umiddelbart vil jeg ikke tro det har noget at sige, hvis ellers det hele er monteret korrekt. Returen skasl jo ligge nederst for at det hele fungerer korrekt.
Når du siger at temperaturen kun nåede op på 65 gr. hvor er det så målt henne.

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 60 point
Dato : 12-03-06 20:05

Går ud fra at du mener, at de tag har en hældning på 45 grader?. Såfremt det er rigtigt, får du den bedste udnyttelse såfremt du har til/afgang er vandret og ribberne i solfangeren ligger lodret.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 14-03-06 18:21

De 65 gr er målt på vej ned mod vandbeholderen.
E.C hvad vil du fortælle mig med den hjemmeside?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 18:36

Jeg vil bare fortælle at de paneler ligger på mange måder - og ikke som jeg troede - altid den samme vej.
Nu kan man dog ikke se hvad vej rørene vender.
Det var bare det.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 14-03-06 23:51

Det er mit tag der har en hældning på 45 gr.
joeson..... kan du forklare hvorfor det er sådan?

Kommentar
Fra : dausell

Dato : 27-04-06 22:57

hej der må da være noget galt med dit anlæg, jeg har 10m2 og kommer pt.let op på 65 -70gr. hvor har du købt dit?

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 27-04-06 23:48

jeg har nu kun 5 m2, men fik at vide det godt kunne få fangeren op på 90 gr.
jeg har efterfølgende snakket med en anden forhandler af samme model, de siger det har betydning hvordan fangeren vender.
den skal vende så de tynde rør står lodret.
jeg har endnu ikke vendt fangeren så jeg ved ikke om der er forskel.
det er en kobberabsorber Calderas solfanger fra vvs-eksperten.

Kommentar
Fra : dausell

Dato : 29-04-06 09:36

ok jeg kender ikke det anlæg,jeg har et dansk anlæg fra Nilsol men det er også en anden pris kunne jeg se inde på vvs-eksperten.
Held og lykke med at vende panelerne.

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 25-07-06 20:04

Tak for svaret joeson.
jeg har vendt panelerne men syntes alligevel ikke det gav noget.
jeg har hørt at det skulle være det rigtige at vandet skal ind fra siden i de tykke rør og stige op i de tynde, så det har jeg gjort.
efterfølgende har jeg købt et panel mere så jeg er oppe på 7 m2, det har gjort at jeg kan komme op på 70 gr. i beholderen mod 55 gr. før.

Kommentar
Fra : ccc19155

Dato : 06-07-07 23:24

Hallo hallo.
Husk nu lige vores barndoms fysik. Varme søger op og kulde ned - derfor skal de tynde rør stå lodret men med de 45 graders taghældning.
Der vil således automatisk ske en ophobning af varme for oven, og det er også fra oven det varme vand ledes ned i din beholder.
Lige som i køleskabe i gamle dage.