/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Pendul-uret går i stå ved slag
Fra : steenfibiger
Vist : 10355 gange
100 point
Dato : 12-03-06 16:42

Jeg har et ca. 40 år gammelt standur, et pendulur af mærket Pallesgaard Clock, idkøbt i Schweizer Ur-Import for ca 40 år siden af mine forældre. Der er et mærke fra Danish Furnituremakers Control, Copenhagen.
Uret havde oprindeligt 3 lodder, 1 lod til urværket, 1 lod til timeslag og 1 lod til kvarterslag. Timeslaget har ikke virket de sidste 20 år, men urværket og kvarterslaget har gået perfekt indtil for et årstid siden. Nu går urværket ofte i stå umiddelbart inden kvarterslaget forberedes. Minutviseren (den stotre viser) låses fast i denne stillingen nogle få minutter før slag. Når jeg tvinger viseren over dette døde punkt, kan jeg sætte det i gang igen. Kvarterslaget har også været uregelmæssigt det sidste års tid, dvs. kvarterslaget fungerr nogle gange og andre gange ikke. Probelmet har været størst når lodderne var trukket helt op. Jeg har smurt urværket med en tund spry-olie og smurt kæderne med silikoneholdigt kædefedt.
Nu går uret, men derer ikke noget kvarterslag mere overhovet, og selvfølgelig heller ikke noget timeslag.
Har jeg gjort noget forkert? og kan jeg få slagværket til at fungere igen, mere eller mindre? Kvarterslaget eller timeslaget?
Hvordan skal jeg vedligeholde urværket? det går endnu!
Håber at I kan løse dette spørgsmål!!!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 17:13

Det trænger sikkert til at blive renset godt og grundigt,,,,,hos en urmager.
Du har sikkert påført alt for megen smørrelse, det skal næsten intet have.
Der må ikke være spor af olie.
Da det samler støv, og får urværket ikke at virke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-06 18:32

Der er jo også et vist slid på sådan et mekanisk ur. Jeg har selv et gammelt ur til at trække op. Og det har jeg haft skilt helt ad og renset hele værket i petroleum. Men det går ikke perfekt.. Ligesom med dit ur er det time/ halvtimeslagene, det kniber med, mens det endnu er muligt at få uret til at gå.... hvis jeg bare lægger lidt papir under det ene ben...

Hvis du synes, det er umagen og pengene værd, så kan du jo forsøge at finde en urmager, der vil kikke på det... Så kan urmageren måske også fortælle dig, om der er slidte dele, som burde udskiftes... (det er dog ikke sikkert, at de dele er til at finde i dag... )

Du skal også tænke på, om du overhovedet kan "leve sammen med" et ur, der slår hele tiden....

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 18:49

En urmager, kan udskifte slidte dele, og det koster ikke en bondegård.
Og det med at høre på uret slå, det finder du hurtigt ud af

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-06 20:37

Nu er det jo et gammelt ur... Det er ikke sikkert, at urmageren liiiige kan skaffe nye dele...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 20:51

Derfor han hedder urmager, de kan altid lave gamle ure.
Men det kan jo komme til at koste, hvis det er meget slidt, og der skal skiftes meget.
Men 40 år er ingenting for et ur.
Tror bare det er blevet smurt for godt, og olien er for klæbrig, så det hele hænger sammen.
Hvis du er ferm på hænderne, kunne du lægge det i et petroliumsbad, og rense urværket selv.
Til smøring, skal du bruge syrefri olie "symaskineolie" og påføre lejer "ikke andet", en meget lille dråbe olie.
Brug en stoppenål eller noget der ikke er for stort.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-06 21:02

-----Ja, det er stort set den behandling, jeg har givet mit gamle ur..... Det var ikke nok...

Men det er da et forsøg værd...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 22:02

Ja jeg vil kun anbefale, at sende uret til urmageren og få det renset og gået efter, evt. repareret om nødvendigt.

Jeg hørte fra en urmager engang, at rigtig mange ure han fik ind til reparation, havde lidt mere skade end gavn, når folk selv havde eksperimenteret med dem uden at vide "hvordan og hvorfor", hvilket bestemt ikke gjorde det billigere.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-06 00:04

Hej steenfibiger.

Vi har osse sådan et gammelt herligt ur, heldigvis uden kvartersslag men med halve og hele timers slagene i god behold.

For et nogle år siden skulle uret flyttes, derefter ville det ikke længere gå. Vi talte med en urmager og fik først det råd at sætte en kop med petroleum i bunden af uret i nogle dage - ikke gøre andet.

Mærkværdigvis nok, så kom uret til at gå igen men det varede kun kort.

Vi valgte at sende uret til urmager med den aftale at vi først skulle have en ca.pris at vide, før vi tog beslutning om reparation.

Det viste sig at uret trængte til en gennemgribende rensning og prisen ville blive 1500 kr.

Da uret har stor affektionsværdi for os valgte vi at lade det reparere og det har vi ikke fortrudt, det har både gået og slået upåklageligt siden, hvilket vel nu vil sige ca. 5 år - foreløbig

Find en urmager i din lokaltelefonbog og tag en god snak med dem - prøv måske at tale med et par stykker af slagsen, mange gange er de at finde sammen med guldsmedene.

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-03-06 05:42

Kender den med koppen i uret, men desværre, som du skriver, kortvarig.
Renser du det i petrolium, skal alt efterrenses, så der ikke er nogen form for fedtstoffer.

Tror ikke et "bad" ligefrem vil ødelægge noget.
Men at begynde at skille selve klokken, kan jeg ikke anbefale.
Da den minste fnullermand, kan ødelægge det hele.
Det skal være pinligt rent.

Har du prøvet at lægge extra vægt på lodderne, kan hjælpe, men er tegn på skidt i værket.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-03-06 20:56

Tak for alle de mange ideer, råd og forslag. Jeg prøver i første omgang at petroleumskuren og ser, hvad det medfører. Jeg vender tilbage, når jeg har gjort nogle erfaringer.
Mange tak for jeres svar,
Steen

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-03-06 18:20

Tak for svaret Dorthe,
Jeg har sat en skål med petroleum i bunden af kassen, og uret går stadig som det plejer. Desværre tror jeg at sklagværket er gået i stykker og ikke kan ordnes med petroleum. Men det vigtigste er at det går, og måske kan det gå længere, hvis petroleum kan opløse olien lidt.
Venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-04-06 00:58

Hej Steen.

Jamen ellers så synes jeg da at I skal overveje reparationen, hvis I er lige så glade for uret som vi, så er det dét værd

Pænt tak og held og lykke med det!

Venlig hilsen Dorthe.