/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hjælp! slidt pexrør
Fra : Vatos
Vist : 2645 gange
200 point
Dato : 12-03-06 11:51

Hej

Jeg har netop opdaget at jeg har slidt 2-3 mm af overfladen på mit pexrør, der bruges til min fjernvarme installation.

Det er et gråt rør på 18-20 mm.

Jeg har et system med inddirekte varme med veksler.

Det skete da jeg skulle lave en inddækning og skulle bore et hul i væggen, så jeg kunne holde rørene på plads med nogle strips. Boremaskinens borehoved har åbenbart slidt de mm af røret.

Jeg har viklet gaffatape om stedet.

Hvad skal jeg gøre nu? Skal det skfites? Er det akut?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 11:57

Du kan svejse et nyt stykke pexrør over det skadede sted.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 11:59

Eller skær over og lav en sammenkobling med fittings.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-03-06 12:07

Hmmmm, jeg vil helst ikke selv rode mig ud i noget.

Vand er noget jeg har respekt for, og jeg er ikke helt sikker på at lave samlingen rigtigt.

Men det skal skiftes?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 12:51

En blikkenslager vil kunne sætte et stykke fitting ind som reparerer det "slidte" stykke.
Det ville jeg gøre hvis jeg var dig.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-06 12:57

du siger det er et gråt rør
det lyder mest som tomrøret
er det et rillet rør , så sker der ikke noget ved det hvis bare du ikke er kommet ind i selve røret der ligger indeni
du må kunne se om der er et tyndere rør indeni , hvis det ikke er skadet behøver du ikke gøre noget ved det ,

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 13:14

Nåe ja - gråt rør..............hvor tykt er det sådan ca.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 13:16

Ups tykkelse.........det står der jo

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-03-06 13:19

Nej det er det rigtige pexrør ikke et yderrør.....helt glat

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-06 13:32

kommer der vand ud???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 13:33

Tja så ville jeg stadig få det repareret, af en blikkenslager med den rigtige fitting beregnet til pexrør.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-03-06 15:31

Der kommer ikke vand ud!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-03-06 19:55

Få det hellere skiftet og hvis du ikke selv tør, så få en vvs-er til det . Det tager ikke lang tid og er en forholdsvis billig operation. Det skal vek i bund og grund også være en autoriseret vvs der skal lave det hvis vi skal være helt ærlige.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-06 20:47

da det ikke er så akut så ville jeg gøre som fijala ringe efter en bliktud i løbet af ugen

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 09:39

Er det tilladt at lave en forstærkning af røret med et stykke gummi og et spændebånd?

Jeg ved ikke om der findes et sådan "kit" men har i min tid i Silvan hørt et trick med en cykelslange og en spændebånd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-06 11:03

der findes en rep.muffe med det er en #lappe løsning# og er ikke en varig løsning

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 15:01

Nu er pengene lidt små fortiden så det er fint med en midlertidig løsning.

Hvor kan jeg købe en sådan rep. muffe (måske med et link?)?

Jeg har også fået fortalt af en VVS'er at man kan spænde en gummislange på med 2 spændbånd.

Hvor kan jeg lige finde 5-10 cm gummislange? De fleste steder sælger de vel kun hele længder.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-03-06 16:08

hvis du kender en der kan lave det for dig , så få det da lavet rigtigt med det samme
en samlemuffe til pex koster under 50,00 kr

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 17:10

bedker:

Han har selv sagt at løsningen med gummi og spændbånd er fin. Hvis jeg skal have det lavet rigtigt, så skal det jo være en aut. VVS installatør med regning og det hele.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-06 17:22

prøv den lokal knallert bix om han har er brugt slange med hul i silvan har med garati osse nået du kan bruge

http://www.billigvvs.dk/Rør & Fittings/Pex-Rør & Fittings/Pex-Fittings/0864ee9141e33de8b57ff717fa3e134d.html

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-06 17:26
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-06 17:28

varenummer 045170018 ell 045170020

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-06 18:45

Lidt hjælp til henvisningen fra rotw:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp
i venstre side rør og fittings
fittings - pex (TA)
rul lidt ned til den 8. vare - pex 18mm samling og pex 20mm samling
det er sådan en der skal bruges.
Og så skal der bruges to stk skiftenøgler - den ene holder i mod mens der spænder.
Pex-røret skal skæres over så lige som overhovedet muligt. (evt. med en kraftig skarp hobbykniv)
Møtrikken ind over pexrøret først
så den lille ring (der skal være revne i den)
så indsatsen
Indsatsen skal skubbes helt i bund før der spændes.
så skubbes ringen og møtrikken hen og spændes
hold i mod på den midterste 6 kant
Det samme gøres med den anden side.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-03-06 18:50

Jeg ville ikke bryde mig om den ide med gume og spændebånd.
I Jem og Fix bla. kan man købe en samler til Pexrør til små penge, så hvorfor døje med gummi og spændebånd når det andet er ca. samme pris.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 19:07

Så er den klaret......indtil videre!

http://img88.imageshack.us/img88/176/1090946img7ff.jpg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-03-06 19:39

Jeg undres over farven på det "pexrør"
Men ellers "flot" samling.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-03-06 21:16

ja , flot samling
men den holder ikke i mange minutter hvis der går hul på slangen , så den hjælper ikke en disse
og som de slanger , kan det laves korekt på under et kvater , det der tager længst tid er at lufte radiatorene ud igen efter det er repereret

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 21:30

Bredker:

Jeg har i tidernes morgen som Silvan uvidende medarbejder fået fortalt af en VVS'er at de benyttede sig dette trick ved sprængte vandrør.....

Jeg har også lige i dag fået af vide af en anden VVS'er at det var en fin løsning.

Er du selv VVS'er og kender til metoden......

Det skal selvfølgelig betragtes som en midlertidig løsning.....

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-03-06 21:32

Desuden er trykket "kun" på 2 bar

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-03-06 21:53

Tricket er godt til "vandrør", men du har en "vandslange" - altså flexibel så der kan ikke spændes omkring røret på samme måde, som et hårdt jernrør.
Men ok nu er det jo ikke utæt så, som en midlertidig løsning, kan det måske gå an.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-03-06 21:58

ja , det kan bruges som midlertidig løsning , men kun i meget kort tid, og ved et meget lille hul
men for at det skal kunne holde i mere end få min , så skal spændebåndet side lige ovenpå hullet , her vil vandet stadig kunne blive præsset ud imellem dem , og så giver det en falsk trykhed , så når det går hul på slangen ,vil det nok ikke blive opdaget med det samme

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 16:02

Bredker - der er vist ikke hul men bar tyndslidt af en boremaskine ´der har været for tæt på.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 14-03-06 16:46

e.c: Helt korrekt !

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 19-04-06 11:19

Tak for svaret e.c.