/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunde der æder afføring?
Fra : bellina
Vist : 3072 gange
100 point
Dato : 12-03-06 11:17

På min uddannelse har vi diskuteret problemet når hunde æder deres egen eller andre hundes afføring. Der blev det slået fast at dette fænomen opstår enten fordi hunden får opmærksomhed på det (ejeren siger ADR, FØJ osv. (dårlig opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed)), eller fordi de "rydder op", hvis der f.eks. ligger meget lort i haven eller tidligere (som hvalpe) har oplevet at der ikke blev "ryddet op"... Jeg synes dog personligt at der må være andre grunde...

Mine hunde kan godt finde på at æde afføring, især hvis det er frossent (så er det så sjovt at lege med), men nogle gange lapper de også sådan en varm, dampende L... i sig. Det er dog sjældent, men jeg synes stadig det er forfærdelig ulækkert!

Jeg ved der er mange teorier, og jeg vil gerne høre hvad I mener? Jeg tror måske nok at jeg har mistanke om at nogles afføring smager bedre end andre, enten pga. foder eller løbetid eller hvad ved jeg, men det er altså ikke noget jeg har kunnet få bekræftet?

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 12-03-06 11:31

De kan sagtens vænnes fra det, det er fordi deres instinkt siger dem, at alle spor skal fjernes, så rovdyr ikke kan finde dem. Det samme når katte graver det ned.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-03-06 11:53

Min vaps kunne aldrig drømme om, at spise en hundelort - han viger væk fra dem, hvis han kommer for tæt på.

Men stort set alt andet lort synes han åbenbart er den delikatesse.. Specielt kattelort og rævelort...

Hvorfor han gør det, kan jeg simpelthen ikke regne ud. Førhen sagde man altid, at det var på grund af mangel på næringstoffer, men det tror jeg ikke på - det er vist nok også blevet aflivet som myte.

Hvis det handler om at rydde op, hvorfor gumler han så ikke også hundelorte i sig???

Jeg forstår det ikke...

Vaxen

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 12-03-06 11:57

Jeg tror ikke der er en enkelt forklaring - men mange sammenhæng.
Vores nuværende schæfer er ret vil med vores kats afføring, men egne og andre hundes efterladenskaber skal der bare snuses til.
Da han var hvalp ville han også gerne æde hæstepærer - men det fik vi vænnet ham fra.
Jeg tror både han rydder op, udryder spor, går efter smagsoplevelser og søger sporstoffer han mangler - men vi gør meget for at holde ham med ren mund og på dydens smalle sti.
VH Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 12-03-06 11:58

Jeg tror ikke der er en enkelt forklaring - men mange sammenhæng.
Vores nuværende schæfer er ret vil med vores kats afføring, men egne og andre hundes efterladenskaber skal der bare snuses til.
Da han var hvalp ville han også gerne æde hæstepærer - men det fik vi vænnet ham fra.
Jeg tror både han rydder op, udryder spor, går efter smagsoplevelser og søger sporstoffer han mangler - men vi gør meget for at holde ham med ren mund og på dydens smalle sti.
VH Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 12-03-06 12:00

Dobbelt svar der ingen mening i - ud over at Kandu somme tider er så langsom, at jeg kommer i tvivl om jeg "ramte rigtigt" på send...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-03-06 13:04

Min hund undgår al slags afføring...lige bortset fra hestepærer! Sådan en hel frisk hestepære synes han åbenbart er en delikatesse, og eftersom heste ikke er kødædere, synes jeg egentlig ikke det er så ulækkert. Så det får han lov til, når han vil. Men folk i skoven er ved at kaste op, når de ser det!
Jeg har altid haft en idé om, at der må være nogle næringsstoffer (ufordøjet korn) i hestepærer, som gør at han synes de er lækre. Men det er måske usundt for hunden??? Skal jeg vænne ham af med det?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-06 13:47

MMMMMmmmmmmm Rævelort står øverst på slik-listen. Og rævelort skal helst osse smøres på skulderen og halsen så duften varer ved efter at smagen er væk.
Kattelort er osse uimodståeligt godt. Og så selvfølgelig hestepærer... Om de er lune eller frosne betyder ikke så meget. De er lækre på hver deres måde.
Hundelorte er kun til at snuse til. De rummer en masse information.

Silke er en meget flink og lydig hund, så jeg tror ikke, at det drejer sig om at få mors opmærksomhed, -tværtimod ønsker hun sig lidt MINDRE opmærksomhed fra mig, når vi passerer en dynge hestepærer.

Det kunne være en mulighed med at der er noget de mangler i kosten....... Men alligevel usandsynligt. Silke får et godt kvalitetsfoder (Olivers) -og derudover fiskeolie, gærpulver, Wolles Wow, tørfisk og et lille måltid "menneskemad". Og hvis det var en enkelt ting, der manglede i kosten, så ville foderproducenterne sikkert for længst have tilsat det til tørfoderet. Og lysten/lasten har eksisteret længe før tørfoderet blev opfundet.

Næeh, jeg tror personligt, at Silke har det med bæ som jeg har det med lakrisser: De smager bare godt. Jeg forstår hende så udemærket, og hvis det ikke lige var fordi det ikke bare er uhygiejnisk men også sundhedsskadeligt, så ville jeg nok bære noget over med hende...

Axelise, -og vaxen og hvem der ellers har bæ-ædende hunde- Husk lige på, at snegle er naturens skraldemænd. De hjælper med at få nedbrudt alle de lækre ting, der ligger og frister rundt omkring.. Og snegle er -over det meste af Danmark efterhånden- mellemværter for den dødsensfarlige hjerte/lungeorm...
Hvis jeres hunde ikke er til at stoppe i lorteæderiet, -og hvis der er hjerte/lungeorm i området (det ved dyrlægen) så bør jeres hunde nok dryppes mod sygdommen.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 12-03-06 14:12

Ja, jeg ved ikke rigtig hvorfor de æder lort, men føj hvor er det ulækkert. Jeg har en cairn terrier som bliver 6 år i år. Hun åd også lort, både katte og hundelort da hun var hvalp, men jeg skældte hende ud hver gang, og roste hende når hun gik forbi eller bare snusede til lorten. Hun har nu i flere år ikke spist lort men nu hvor jeg har fået en hund mere i huset ( min datters ) er Snapsi, som min cairn, hedder begyndt på ny. Hun æder både katte, hunde ( nogle af dem ) og gerne også hestepærer.
Det er bare så træls men jeg er igen igang med at skælde ud som jeg gjorde da hun var lille. Håber bestemt det stopper igen, for føj hvor er det bare ulækkert.

snusi

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 12-03-06 14:13

Ja altså min opfattelse er at det er en dårlig vane. Vores hunde har tendensen, og lærer hurtigt de nye hvalpe at gøre det samme. Der er forskel på om afføringen har været igennem systemet 1 eller 2 gange. Anden gang er der ikke så meget næring tilbage, og så får den lov at ligge. Vi har prøvet at råbe og skrige, tilsætte diverse krydderier i maden osv. - intet hjælper.
Vi forsøger at fjerne lort så ofte som muligt, så der ikke er så mange lækkerier...

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 15:39

Er der en af jeres hunde, der vil have jobbet med at tømme kattebakken her i huset?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-06 16:37

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-03-06 16:50

Godt så.....Axel har spist sin sidste hestepære!

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 12-03-06 17:30

Jeg har samme problem med min vovse. Mon ikke der findes en adfærdspsykolog udi dette delikate emne?? mvh la

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 12-03-06 17:51

Tja, det er jo det der er problemet... Jeg bliver jo engang adfærdsbehandler, og jeg synes bare ikke jeg har viden nok om dette emne... Men der er mange gode bud, tak for det... Man lærer af andres erfaring

Bellina

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-03-06 18:36

Man kan da godt vænne sin hund af med at gøre det, når man ser på. Men den vil sikkert gøre det igen, når man ikke er der...
Det ser ud til, at der er noget "naturligt" over det ---
I den forbindelse har jeg heller aldrig forstået, at der er mennesker, der lader deres hund slikke sig i ansigtet -- skulle være mærkeligt, hvis der ikke sad lidt af det "goe" tilbage i "skægget"....

Kommentar
Fra : Hvidschæfer

Dato : 17-03-06 13:45

Hejsa
Jeg har lige selv læst om dette problem og vil hermed give det videre til jer
Hvad er koprofagi?
Når en hund spiser sin egen eller andres dyrs afføring, kaldes dette koprofagi. Koprofagi skyldes kun meget sjældent næringsmangel eller en nedsat mængde bugspytkirtel-enzymer hos hund. Koprofagi ses hos både sunde og syge hunde, ligesom det ses hos hunde der æder næringsrigt og hunde der æder næringsfattigt foder. Koprofagi er ofte et adfærdsrelateret problem. For at udelukke næringsmangel eller sygdom, bør du tage en god snak med din dyrlæge.
Adfærdsforskere har i mange år beskæftiget sig med koprofagi. Der kan da være mange grunde til at din hund æder afføring. Koprofagi kan være en naturlig adfærd. Vilde hunde og ulve kan være ådselædende og fordærvet eller kraftigt lugtende foderemner kan da virke tiltrækkende. Katteafføring kan også virke tiltrækkende i smag og lugt. For en tæve vil det være naturligt at æde hvalpenes afføring. Forskere har foreslået at hunde evt. optager vitamin B ved at æde afføring, denne teori er dog ikke bevist. Forskere har også foreslået at hvalpe æder afføring, fordi afføring indeholder et stof der fremmer udviklingen af hvalpenes nervesystem.
Hvis din hund æder sin egen afføring, lige efter at denne er afsat, lider din hund sandsynligvis af et adfærdsproblem. Der findes produkter der i visse tilfælde kan mildne denne problemadfærd. Disse produkter indeholder et stof der hedder natrium-glutaminat. Når hunden indtager dette stof, vil dens afføring smage meget dårligt. Hvis hundens koprofagi er en dårlig vane, vil den stoppe med at spise sin egen afføring. Hvis adfærden er psykologisk betinget, skal hunden i adfærdsbehandling. Her bør man kontakte en dyrlæge der til dagligt arbejder med dyreadfærd.
Hvis din hund lider af koprofagi, bør du holde din have ren og holde hunden fra områder med megen afføring.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 18-03-06 08:22

Hej - da vores cairn var en lille hvalp, spiste hun også hundelort, men vi fik heldigvis vænnet hende af med det ved at skælde ud, når hun spiste det, og rose hende, når hun gik udenom. Ræveefterladenskaber eller lort fra gæs er hun desværre vild med at rulle sig i....

Jeg har på et tidspunkt læst, at man kan købe noget kosttilskud eller lignende til hunde, som skulle forhindre, at hunden spiser afføring. Jeg mener, det var på www.netdyredoktor.dk, men denne hjemmeside er ikke til at komme ind på lige nu. Selvfølgelig skal man kun gribe til den udvej i en kort periode, og hvis skæld ud, ros etc. ikke kan løse problemet.

Godkendelse af svar
Fra : bellina

Dato : 21-03-06 20:31

Tak for svaret Birgitta.

Godt indlæg, og godt bud på et spørgsmål der ikke umiddelbart er et videnskabeligt svar til.. Jeg tror du har ret i din antagelse med lakridserne, desværre

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-06 16:37

Hej, bellina. Tak for accepten af mit svar.

Man KAN altså godt leve uden lakrisser, -men personligt ville jeg måske nok også snige mig til en enkelt i ny og næ... Især hvis jeg ikke forstod hvorfor jeg skulle lade dem være..

Jeg tror man har mest succes med at stoppe lorteæderiet hvis man virkelig får udtrykt hvad man føler når det sker. -Jeg har selv været nær ved at brække mig ned i nakken på min hund dengang jeg var "ung og uprøvet". Og DET virkede. Så i dag prøver jeg at udtrykke den samme lede, når det er Silke, der æder lort, -selv om jeg selvfølgelig er blevet mindre sart siden dengang.