/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Han- eller hunkat?
Fra : viviborgen
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 12-03-06 09:04

Vi har en almindelig huskat på 8 mdr. Det er en han, som er kastereret.

Vi vil gerne have en kat mere, men skal det være en hun eller en han for, at de to katte kan fungere sammen?

Vi vil under alle omstændighed have den nye killing kastereret/steriliseret.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-06 09:12

når de er kastereret er det ligemeget om det er en hun eller hankat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-03-06 09:13

det er op til jer selv - men jeg ville nok vælge en hunkat
Instinkterne fejler jo egentlig ikke noget trods neutralisering og så er to af forskellig køn noget nemmere at have med at gøre.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-03-06 10:16

Jeg ville vælge en hunkat, og har i øvrigt også selv en af hver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 10:26

Det er meget forskelligt og kommer an på de forskellige katte, deres temperament o.s.v..

For nogen katte er det ligegyldigt om det er en han eller hun, som man vil "prakke dem på", det kommer aldrig til at fungere alligevel, fordi den gamle måske slet ikke vil acceptere en anden kat på sine enemærker.

Men nu er din kat ikke så gammel endnu, og det kan både blive en ulempe og en fordel

En ulempe fordi, han sikkert stadig er meget "killingeagtig" og legesyg i sin adfærd og derfor kan være lidt voldsom ved en lille killing, ikke fordi han vil være ond ved den, men fordi han er stærkere.

Og en fordel fordi kastrerede hanner som regel er dem der hurtigst accepterer og vænner sig til nye.
Og de er som regel bedst til at være "legeonkel" for killinger, uanset om det er han eller hun, når lige sammenføringen er vel overstået, og dens succes afhænger som regel af, hvordan menneskene vælger at tackle det

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 11:07

Okay, er der nogle gode råd til menneskene?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 11:35

Med 2 katte i huset, er der altid "ballade" legen og andet, det skal du nok tænke på.
De har en tendens til at blive mere frække, så pas på dig selv, de kan finde på ALT.
Ligge på lur efter dig, når du kommer med hænderne fulde af pakker og lignende.
Tror det er den eneste "ulempe" for mennesket.

Du vil heller ikke få en rigtig kælekat, da der altid vil være, den anden kat.
Men de vil sikkert nyde det begge, katte.
Og så er det ikke meget dyrere end bare at have en kat.
Held og Lykke.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-06 11:48

Ja, gode råd til menneskene:

Lad være med at gøre et stort nummer ud af det med at holde dem adskilt o.s.v.

Lad dem snuse til hinanden og så ellers luk dem sammen, lad dem selv finde ud af det, medmindre der ligefrem "flyder blod eller ryger i luften med afreven pels".

Man kan som regel i løbet af få minutter se, om der vil blive problemer.

Det er meget almindeligt, at den ældre kat der var der først, skal markere at det er ham der bestemmer, og kan finde på at lange til den nye, så den ryger hen ad gulvet.
Det er helt normal adfærd som en killing instinktivt er forberedt på, og det er ikke "åh så synd fordi den er lille".....medmindre den gamle angiber med hvæs og knurren, kløerne fremme o.s.v.

Ofte er det en god ide, at gøre dem interesseret i noget legetøj, så de måske glemmer at være så opmærksom på hinanden og i stedet begynder at lege sammen.

Pas på, at den nye ikke får så meget opmærksomhed, at den gamle bliver jaloux.

Sådan en kat der er jaloux, kan finde på, at "hævne sig" i flere timer efter.

Hvis min "førerkat" f.eks. sidder og kigger ud af vinduet og måske mener, at jeg lige snakker/leger for meget med en af de andre udenfor, så kan han, selv om der måske går et par timer, gå direkte hen til den jeg gav "for meget opmærksomhed" og lange den nogen over nakken, for lige at fortælle, at den ikke skal tro den er noget, selv om de er bedste venner.

En ting mere er når de skal have mad.

Mange misforstår, og tror, at den nye kat er skyld i, at den gamle ikke vil/tør spise, hvis altså man fodrer i samme skål til begge to.

men det er kun fordi, at den gamle betragter sig som overlegen, og derfor viser det ved at lade den anden spise først.

Hos mig er det sådan, at "førerkatten" han sidder lidt væk og venter på, at de andre spiser.
Når de så er færdige går han hen og spiser .

Så er det meget sjovt at observere hvis der kommer en fremmed vildkat på besøg.

Så vil de selvfølgelig slås og jage ham væk, både mine han- og hunkatte.
Men de kan allesammen sidde og se på, at den sultne vildkat sidder og spiser af deres mad, uden de foretager sig noget som helst.....................ikke før han er færdig med at spise i det mindste

mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-03-06 11:56

Sofus.dk

Begge mine katte er kælekatte, og de ligger ikke på lur o.s.v. Det er MEGET forskelligt, også som dova skriver.

Jeg har en Somalikat og en Norsk skovkat, men min yngste søn har 2 almindelige huskatte, og der er forskel på katte, min søns katte er der forskel på hankatten vil hilses på og tages op, men hunkatten vil blive nede og kæles med, når det passer damen. De sover tæt ved hinanden, men kan da også få en galoptur.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 12:10

25.....
Tror du ved, hvor jeg vil hen.

----
Der er altid mere liv i huset med flere katte.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-03-06 21:44

Bredker har ret, - det er lige meget med hvilket køn du vælger som kat nr. 2, - bortset fra - det er dyrere at få stereliseret/kastreret en hunkat, - så vælg event. en hankilling som nr. 2 kat.
Hunkatte er lidt mere humørsyge end hankatte, men ellers er der ingen "farer" for mennesker.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-03-06 16:58

Min holdning er nu at det er rart med 2 katte, så føler de sig ikke alen når man er på arbejdet. Personligt ville jeg nok vælge en af hvert køn, men jeg vil ikke udelukke at 2 kastrerede hankatte kan sammen, jeg har ikke nogen erfaring med det.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-03-06 11:37

Hvordan hulen skal jeg give point på denne tråd....der er masse af gode argumenter for både han og hun? Tak til jer alle for de gode råd

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-03-06 13:52

SÅ lav være, hyggeligt at læse, ihvertilfælde.

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-03-06 14:36

Tak for svaret dova. Du får pointene, fordi du har brugt meget energi på at svare på spørgsmålet. Det er jo fuldstændigt umuligt, at give point i denne tråd.....så tak for jeres indsats allesammen.

Jeg tror jeg køber både en han og en hun....så ser vi, hvem der overlever....det er vist ikke sikkert, at det bliver mig.