/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kræver stald byggetilladelse?
Fra : indy9
Vist : 1977 gange
200 point
Dato : 12-03-06 07:15

Hej alle

Kan man opføre hestestald på under 50 m2 uden byggetilladelse fra kommunen?. Vi ved at byggerier under 50 m2 kun kræver anmeldelse til kommunen, men er dette også gældende for stald med levende dyr?

Og, har det noget betydning for en evt. anmeldelsen/byggeansøgning at et 6 m2 selvstændigt isoleret fyrrum med pillefyr, er inde i stalden. Varmen føres via ledninger fra dette rum over til stuehuset (i nybyggeri)

Ved I evt. om hvilke oplysninger kommunen ønsker i anmeldelsen?, skal de have oplysninger om fundament, kloakering, konstruktion osv. Eller er dette kun nødvendigt i en disideret byggeansøgning?.

Mange tak for hjælpen

Mvh.
Jan

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-06 08:10

nu er det forskelligt fra kommune til kommune så det rigtige villle være at kontakte din kommunes Teknikske Forvaltning om dette (lokal planer mm)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-06 08:58

ja , det kræver en tilladelse
hvor grænsen ligger mht m2 er forskælligt i de enkelte kommuner , men da bygningen skal bruges til levende dyr , så skal du have en tilladelse
desuden skal du også have det milijøgodkendt , samt en tilladelse til at opstille fyret

så du skal søgeom en en byggetilladelse , hvor du sender tejninger med , med beskrivelse af alt fra fundament til tagspids , samt hvordag det er milijøsikret , her er der også krav til aliebeholder ( kræver vist ikke den store beholder til heste ) samt mødingsplads
desuden skal der beskrives hvordan fyrrum og brændeopbevaring er lavet , med brandmure olig.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 200 point
Dato : 12-03-06 09:27

Ja, det kræver byggetilladelse, fordi det drejer sig om en stald og der er et opvarmet rum i bygningen.

Det er rigtignok at man kan bygge 50 m2 uden tilladelse, men som kun skal anmeldes, men det er kun gældende for garager, carporte, udestuer, drivhuse og overdækkede terrasser. iflg. byggeningsreglement for småhuse. Det kan dog være op til den pågældende kommune, at vurdere om den pågældende bygning kan komme ind under overnævnte kategori. Men du skal være dygtig for at få en drejet.

Det kræver at du tegner en situationsplan(dvs. en tegning der viser bygningens placering på grunden i forhold til skel) samt en plantegning 1:100, som viser bygningens udformning indretning, indretning, anvendelse og størrelse. Derudover kræver det en snittegning, som viser bygningens konstruktive og tekninske opbygning, samt en facadetegning der viser bygningens udtryk.Derudover kræver det en byggeansøgning(byggeandragning), som skal indeholde byggeriet omfang, funktion og en redegørelse for byggeriets anvendelse.

Det er en god ide at lave en forhåndsforespørgsel hos kommunen om projektet udfra løslige skitser inden du sender den endelige ansøgning med med de detaljerede tegninger i 3 eksemplar til kommunen. Der kan nemlig være problemer i forhold til anden lovgivning f.eks. vedtagter, lokalplan og servitutter.

Tegningerne vil koste ca. 10.000 på en arkitekt tegnestue, men kan du finde en bygningskonstruktør kan du sikkert få det lavet noget billigere.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 12-03-06 09:34

Ja der skal søges byggetilladelse til en hestestald på 50 m2

Du kan søge på "småhusreglememtet" og derefter søge under byggetilladelse.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-06 09:50

som viviborgen siger er det ret dyrt at få lavet de tegninger
men hvis du bare sætter dig lidt ind i hvordan tegningerne skal se ud , kan du sagtens selv lave dem
der er ikke krav om at det skal komme fra en uddannet person , jeg har selv lavet flere tegninger både til beboelse og udhuse , som der også er godkendt , og er der detaljer du har svært ved at få tegnet med ind , så må du bare lave det lidt mere detaljeret i beskrivelsen der er med
så tag et stykke mm papir og tegn det i hånden , hvis du ikke har et pogram på din pc , det er lige så godt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 10:02

I landzone er det amtet der giver tilladelse.
Derefter er der forskel på erhverv eller privat bebyggelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 10:07

Vedrørende fyrrum, kontakt skorstensfejeren.
Krav til sikkerhed findes i brandteknisk vejledning nr. 32.
Igen er der her forskel på privat og erhverv, og nybyggeri
stiller større krav end eksisterende fyrrum.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-06 10:09

teil>>det er ved større byggeri , med stor miljøbelastning
her skal det bare sendes ind til kommunen , så sørger de for det hele

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 10:12

Ok bredker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-06 10:31

Et nyt lovforslag er på vej, måske skal det tages med i overvejelserne.
http://www.lr.dk/heste/diverse/jm_rapport_jan06.htm
Her hele 137 sider.
http://www.jm.dk/image.asp?page=image&objno=74798

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 10:36

En ting mere som vist ikke er nævnt (ellers er jeg enig med dem der siger det kræver en byggetilladelse og mere til, bl.a. fordi der også bliver tale om diverse installationer, strøm, vand, varme, evt. kloak o.s.v.).

Det er også muligt, at der på din grund ligger nogle klausuler i henhold til lokalplanen, for hvor der må bygges, og om der i det hele taget må bebygges yderligere på grunden.

Og nu ved jeg ikke hvilket område du bor i, land- eller byzone, om det i det hele taget vil være lovligt at have husdyrhold.

Det er også ting som du kan få oplyst hos Teknisk forvaltning i din kommune.

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-03-06 12:04

Bredker, der er fuldstændig korrekt, at der ikke er krav om uddannelse og mange håndværkere kan også lave tegningerne og beskrivelserne.

Der er kommet et nyt varmeregulativ, som kræver bedre isolering i opvarmede rum. Regulativet træder i kræft 1. april 2006. Tegninger, som er indsendt inden denne dato, skal opfylde de gamle krav.

Godkendelse af svar
Fra : indy9

Dato : 06-05-06 07:49

Tak for svaret viviborgen.