/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Valg af trådløs router
Fra : toustrup
Vist : 5748 gange
300 point
Dato : 11-03-06 18:02

Jeg vil skifte til trådløst netværk i stedet for de kabler der forbinder min og min søns computer.
Vi har i øjeblikket en Linksys routermed 4 ports switch og hurtigt bredbånd. Min søn spiller meget Counter Strike på nettet og det skal derfor være en stabil forbindelse vi skal have.
Men jeg er meget i tvivl om hvilken trådløs router vi skal vælge, da jeg synes det er en jungle, når man ikke har så meget forstand på det.
Jeg har netop fået ny computer der har trådløs forbindelse, men min søn skal vel have et netkort i hans computer og hvad skal man der vælge?

Accepteret svar
Fra : nuber2

Modtaget 300 point
Dato : 11-03-06 19:23

hmm der er mange muligheder.
Men det er ikke enten-eller. Hvis du allerede har et kabel trukket ind til sønnens computer og det ikke ligger i vejen, så er han nok mest tilfreds med at beholde det.
De fleste trådløse routere har en switch med plads til et antal (ofte 4) kablede forbindelser.

Jeg vil ikke anbefale et mærke fremfor et andet, men da du allerede kender Linksys routere vil springet nok være det mindste, hvis du vælger en linksys igen.

Linksys Compact Wireless-G Broadband Router WRT54GC
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138116
er en prisbillig standardløsning, der vil kunne løse dine opgaver.

Hvis du ønsker at benytte IP-telefoni og/eller et firmanetværk, så er der specielle hensyn at tage.
VPN og Quality Of Service.

Sikkerhed er en sag for sig, men det er ikke svært. Følg vejledningerne.... det nemmeste at sætte op er wpa. Og efter sigende er det osse det sikreste.

Bare husk at selv Fort Knox kan knækkes.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-03-06 21:53

Nuber2 er inde på noget af det rigtige, dog vil jeg sige, at du skal beholde den router du har i dit netværk, og så satse på en løs access-point, som sluttes på den ene port i routeren.
Hvis din router er velfungerende, så er der ingen grund til at skifte den ud, men blot supplere med et AP, som du så kan placere med et af de kabler du allerede har.
Det har den fordel, at du kan sætte dit AP hvor det dækker bedst.
Jeg ville nok vælge et løst AP af samme mærke som routeren.

Med hensyn til det som nuber2 nævnte med IP-telefonen, så kan du også få en sådan, i en trådløs udgave!

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 12-03-06 15:40

Igen er jeg også enig med "nubber2" ... et netværk med kabel er langt det bedste.. ISÆR hvis det skal bruges til online spil som counterstrike.
Men.. Hvis det endelig skulle være trådløst så er WRT54G et fint AP... Har selv et liggende som jeg brugte i lang tid.. den er nem at bruge og er forholdsvis stabil..
Et alternativ til den er Planet 410D.. Den har en god rækkevide og er meget stabil.. Den er også rimelig nem at gå i gang med..
Husk at sætte kryptering på det trådløse netværk. Men det er jo et helt andet kapitel
->Brommi

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-03-06 20:22

Lige en kommentar til severino

For at bekæmpe de stigende spaghettimængder & antallet af løse strømforsyninger vil jeg anbefale at vælge en løsning med router og accespoint i et. Det giver også en mere overskuelig administration/opsætning.

Prismæssigt er der ikke den store forskel på et billigt accesspoint og en billig router med accesspoint.

Hvis vi holder os til linksys koster den billigste 54Mbps-løsning med router små 400, mens samme løsning kun som accesspoint koster knap 500.
Ikke at jeg ved hvorfor (kunne godt gætte), men sådan er det bare.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-06 21:10

Det er dejligt, når spørgeren "glimmer" ved sit fravær, så behøver man ikke at bryde sit hoved med hans problemer!

Godkendelse af svar
Fra : toustrup

Dato : 03-04-06 09:27

Tak for svaret nuber2.
Undskyld - jeg ikke er så hurtig - jeg kan forstå det er en felj - beklager meget hvis jeg har stødt nogen ved at være for sløv :(