/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Wiseco stempler.
Fra : hms
Vist : 778 gange
50 point
Dato : 26-11-02 19:33

Er der nogen gruppen der har erfaring med om man skal gå op i oktan når man monterer Wiseco stempler på sin MC ?

Kommentar
Fra : krogmc

Dato : 03-12-02 18:27

Det burde der bestemt ikke være grund til.
Det eneste der er tale om, hvis du kommer nogle større stempler i maskinen er måske efter at den er boret op/honet el. lign.
Hvis du sætter præcis den samme størrelse stempler i motoren, så ser jeg ingen grung til at lave om på noget som helst.
Belastningen på krumtappen forbliver uændret(kompressionen uændret), så der er ikke tale om større ydelse el. større belastning. Den eneste grund til at man hæver oktan tallet er pga. tændingsbanken/ydelse, dvs. at 92 oktan kan ikke presses lige så meget sammen som oktan 100 og derfor kan du ikke få så mange kræfter ud af en 92 vs. 100.
Håber at ovenstående kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 04-12-02 08:14

Ok.

Tak for svaret , jeg ved ikke om du kender Wiseco stempler,men de er altid højere komprimeret end de originale.Så det må jo betyde højere oktan ud fra det du skriver.Endvidere bliver boringen ændret fra 72mm til 75mm,men det meldte historien jo ikke noget om i det oprindelige oplæg.

m.v.h.
hms

Accepteret svar
Fra : krogmc

Modtaget 50 point
Dato : 04-12-02 20:45

Du er inde på noget af det rigtige, men der er en grænse for hvornår man skal gå op i oktan.
Du har valgt at få en større boring, det betyder ganske enkelt at du har øget motorens ccm. Det betyder ikke at du har øget kompressionen, men gør du det, så er krumtappen udsat for en større belastning.
Du kan måle kompressionen med de "gamle" stempler monteret og så kan du måle kompressionen med de nye stempler og så vil du få den præcise forskel(husk at motoren skal være til omkring stemplet, ellers vil du få et helt skævt bill. af de to målinger).
Derefter er det muligt at give dig et godt bud på om du skal køre på 92 el. 98, jeg ville nu vælge at bruge 98 uanset om du bruger de gamle el. de nye stempler.
Jeg er ret sikker på at du ikke vil opleve problemer med de nye stempler, hvis du bruger 98.
skriv igen, når du er færdig.

Kommentar
Fra : krogmc

Dato : 04-12-02 20:47

husk at motoren skal være til(tæt) omkring stemplet
Beklager fejlen.

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 12-11-05 12:58

Tak for svaret krogmc.