/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjææælp søges
Fra : Pytten1510
Vist : 1012 gange
129 point
Dato : 11-03-06 15:47

Hej. Jeg sidder med en "gammel" computer, som er gået totalt død. Den kan ikke starte op, ej heller i fejlsikker tilstand. Der har engang ligget millenium på, men jeg vil nu godt have 98'eren, da den er bedre til de gamle spil.
Men hvordan kommer jeg ind i "dyret"...får slette millenium og lagt 98 på....og hvordan er det jeg kommer ind i bios og hvad er det lige jeg skal ændre i den for at komme videre....

Det var mange spørgsmål...er der nogen som kan hjælpe mig ???

Pytten

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-03-06 15:58

Klik F3 F3 F12 eller DELETE mange gange når du starter pc op.
I Bios går du til BOOT, hvor du sætter dit CD/DVD drev til at være første boot.
Så skulle det køre af sig selv, når du er færdig, stiller du Bios tilbage, så første BOOT er din harddisk.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-03-06 16:00

Muligvis F1 F3 F8 F12
CTRL+ALT+DELETE
CTRL+DELETE
Men då gammel er den vel heller ikke.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-03-06 16:02

Du kan slette hele disken med dette program
http://www.killdisk.com/
Held og Lykke

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 16:45

Hej Sofus

Skal jeg bare hente programmet og "smide" det på en skive og derefter sætte den i ?? hvad så efterfølgende...kører 98 cd'en så bare af sig selv eller hvad..??

Pytten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 16:49

Kan du boote/starte comp med en diskette.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 16:55

Hvad skal der mere stå end BOOT i bios......er nybegynder i dette...har lidt respekt for BIOS'en...

Pytten

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 17:02

Har ingen diskette, kun 98 cd'en.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-03-06 17:08

Du skal lægge killdisk på en diskette, og gå videre derfra.
Kan sikkert også lægges på en cd.
Den SLETTER ALT på din harddisk

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 11-03-06 17:10

Når du er færdig, skulle den gerne kunne starte en installation af sig selv.
Ellers gør som jeg har beskrevet, med at gå i BIOs, for at boote fra din disk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 17:18

Du kan godt slette din HD med killdisk - men måske vi lige skal se om du kan komme ind i din comp bagefter.
Prøv lige at hente denne diskette:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter
Du skal ikke foretage dig mere med disketten før vi har talt sammen.
Når du kun kigger med disketten kan du altid komme ud ved at slukke.
men ellers exit og du kan slukke når den står ved A:\>

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 17:22

e.c

Jeg bliver jo nød til at hente det program ned på den pc, som kører....sletter jeg så ikke noget på den...eller...kan jeg gemme det på skrivebordet og derefter overføre til en diskette.....uden at der sker noget ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 18:42

Ja du henter og gemmer på skrivebordet.
Så dobbelklikker du på den (ligner en diskette)
Nu ber den selv om en diskette.
Der sker ikke noget med din comp.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:04

Så sidder disketten i maskinen. Jeg har en skærm med en masse oplysninger og i bunden står der REPLAY AND STRIKE ANY KEY WHEN READY

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-06 22:05
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 22:09

Har du ladet den lave den diskette selv eller flyttede du den over på A:\>
Du skal kun dobbeltklikke på den du hentede og lagde på skrivebordet.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:13

Jeg gik ind og skrev send til A. Når jeg dobbeltklikker på ikonet får jeg en sikkerhedsadvarsel og bliver spurgt om jeg vil køre denne software....og nej da, ikke på den com der virker...det lyder lidt farligt...eller...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 22:21

Så kan du heller ikke bruge den som bootdiskette.
Jeg tester lige, for det er længe siden jeg har hentet den.
det er en grøn diskette
dobbeltklik og den popper op med insert floppy to write
OK
nu går den igang med at formatere den diskette jeg satte i
så den er helt normal
men da det er en exe fil vil din firewall/viruscontrol altid brokke sig.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:26

OK prøver igen....så er den igang...men blev lige nervøs..er som før skrevet ny i dette....men er villig til at lære

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 22:32

Ok ok - hellere stoppe i tide end bare "køre" løs.
Og nu er jeg spændt på hvad den så viser på den anden comp - for jeg er næsten sikker på at den starter på disketten.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:33

Så har jeg at A på skærmen, trykker PM enter og nu ruller der tekst op på skærmen som følger :
hard disc 0 1/0 FAULT! og det bliver den ved med

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 22:42

Så booter den da fra disketten.
Fejl på HD
Løst stik
fejl på hardware
fejl i partitionsoplysningerne
.
er det en compaq eller fujitsi-Simens (de er lidt specielle)
prøv at trykke en af disse taster under opstart F1/F3/F10/Del så du kommer i bios.
så skal vi se om den HD er tilsluttet

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:43

Har nu et skærmbillede med TEST PM, hvad nu ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 22:46

Så er den da på vej og der skulle gerne vise sig et billede af di HD

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:53

Har en skærm hvorpå der står:
vol Type System Size Used Free Boot
1. linie : > 0 C: Primary FAT 32 27,9G 5,2G 22,7G yes
2. linie : 1 Primary free 7,8M

I feltet øverst oppe står der : HARD DISC 0 - 28616M

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 22:56

Har valgmuligheder nederst som følger :

Info Resize Hide Format Copy Delete Set inactive

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 23:05

ohøj så er vi der
den viser størrelse hvad der er i brug og hvad der er fri.
YES betyder den er aktiv/klar til at boote
nu kan
1. linie : > 0 C: Primary FAT 32 27,9G 5,2G 22,7G yes
deletes
og du får så en mulighed for at lave en ny partition oså formatere den til FAT 32

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 23:11

ØøøHHH, godt så....og det betyder ???

Hvad gør jeg ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 23:11

Info............
Resize..........kan gøre en partition større eller mindre selvom der er data på
Hide..............skjuler part for andre styresystemer
Format........formaterer og du skal bruge FAT 32 til win 98
Copy.........kopierer et helt styresystem med programmer på samme harddisk
Delete ........sletter en partition
Set inactive.....gør partitionen synlig for styresystemer og kan ikke boote

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 23:16

Ok det nemmeste er at fformatere.
marker partitionen "0"
formater til FAT 32
og den skal være aktiv = YES

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 23:18

OK. Jeg må sige at jeg er imponeret...men sådan er det vel i denne computerverden....havde jeg selv tiden brugte jeg også en masse på dette....men da jeg er åben for ny indlæring, ja, så må man af og til kaste sig ud i nogle udfordringer og dette er en af dem....

Hvad skal jeg så foretage mig nu....har ikke trykket eller rørt ved noget som helst. står stadig på skærmbilledet med de 2 linier...??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 23:21

marker partitionen "0"
formater til FAT 32
og den skal være aktiv = YES

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 23:42

Hov, hvad skete der...hvor bliver du af.....jeg hænger stadig på et skærmbillede og kender ikke næste skridt...ellet tør ikke tage det, før du siger til...

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 11-03-06 23:46

skal jeg trykke på FORMATER ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 23:50

ja når du har markeret den partition der hedder " 0 "

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 00:02

Har et skærmbillede....

Driveletter C
Sect. /Boot : 38
Root dir entries
Sect./Cluster: 32
Volume Label:
System Type : FAT 32

Afkrydsning i : Surface test

Skal jeg trykke OK til det ??

Ja, du må undskylde min uvidenhed...men jeg prøver

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 00:06

ok - det er ok

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 00:14

Så er "dyret" i gang...hvad er næste skridt.....??
eller dette tager måske laaaang tid.........

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 00:19

Den skriver SECTOR XXXXX IS BAD ! og det ser ud som om det fortsætter.....er det rigtigt at den skal gøre det ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 00:26

Det lyder ikke godt - kan være en defekt HD

Disketten har også et lowlevel program som måske kan redde den harddisk
ved A:\>lowlevel og enter (det kan tage et par timer)
.
du kan også prøve at kigge på din harddisk med de to disketter jeg henviste til.
.
men jeg lukker nu

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 00:30

OK...tak for i aften og ikke mindst for den store hjælp

Pytten

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 08:58

Har nu forsøgt de 2 andre disketter, og får et skærmbillede:

FAT 32 28,607.9 (size MB) 15,3 (used MB) 28,592.6 (unused MB) Active Primary
Unlocated 7.8 0,0 0,0 None Primary

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 10:41

Ja og det er samme type program - bare lidt flottere.
marker enten teksten eller i partitionen hvor der står C:
gå op i toppen og klik på partition
vælg format
vælg FAT32
OK
og så (hvis den ikke allerede har checket din HD
.
gå op i toppen og klik på partition
vælg check for errors
nu vil den reparere .................eller opgive.
.
du bør nu have en aktiv partition som er klar til at installere på.
.
start comp med technet disketten (eller hvis den kan boote fra win 98 CD-rom)
Ved A:\>
A:\>D: og tryk enter (: kan også ligge på Æ ell Ø)
ved D:\>
D:\>install (jeg forudsætter at du har lagt din win 98 CD i )
Og nu bør den indstallere win 98

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 10:50

Ja, har gjort som du skriver...har et skærmbillede hvor der står :
CHECK COMPLETE, 0 ERRORS FOUND.

Skal jeg slukke com og sætte den anden diskette i, eller skal jeg gøre det nu..??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 10:56

Først op til general og vælg EXIT

Du kan tage disketten ud når den beder om det eller vente til den brokker sig.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 11:05

...måske jeg ikke helt er med på hvad jeg skal....har nu et skærmbillede :
NOT READY READING DRIVE A
ABORT, RETRY, FAIL?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 11:20

vender tilbage senere....

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 11:24

Bortset fra alt dette, syntes jeg det er lidt af en besværlig måde, at installere på.
Killdisk sletter alt på din disk.
Bagefter kan du installere hvad du ønsker.
Simpelt og lige ud af vejen.
Hvis din disk ikke virker, får du melding om det.
Du kunne nu, have installeret systemer flere gange.
Spild af tid.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 11:46

Ja sofus.dk - og nogle af de gamle computere har en lille partition liggende på harddisken.
Uden den partition kan det ikke lade sig gøre at komme ind og snakke med bios, dog kan en diskette komme derind - men ikke hvis den booter fra HD først.
Det var den evt. lille partition jeg var bange for at ødelægge ved at bruge killdisk
.
Pytten1510 har ikke så nemt ved at forstå alle de udtryk - så defor kan det godt virke langsommeligt,
men dog sikkert.
.
Men sluk bare for comp.
Sæt technet disketten i
læg win 98 CD i skuffen og luk den
start comp
A:\>D: tryk enter
D:\>install
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 12:15

Tror næppe killdisk ødelægger den, ellers var der sikkert ingen der brugte programmet.
Og der bliver skrevet en ny BOOT/MBR, når du installerer Win 98.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 12-03-06 12:16

Men held og lykke.
Jeg hopper af tråden.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 15:08

Får BAD COMMAND OR FILE NAME på skærmen ....Kan ikke skrive :::

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 16:22

Er gået i stå....skrev D: (fandt ud af det ) men det eneste der nu står er INVALID DRIVE SPECIFICATION

Skal jeg prøve SOFUS.DK'S metode ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 16:48

Længere oppe i tråden kunne du se hvordan du skriver :::
Men måske er du nødt til at hente endnu en diskette.
Og jeg foreslår at du henter en win 95 diskette (som også kan starte win 98)
den kan hentes her:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
>>> Windows 95 Original <<<
Den kan nemlig se de gamle CD-rom læsere
Den rulles også ind og ved A:
A:\>d: eller E: (alt efter hvad der stå til sidst lige inden den stopper ved A)
D:\>install

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 16:50

Ps. Hvis du ikke har flere disketter så brug den fra Technet (programmet sletter selv)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 17:07

Er det mig der er noget galt med...ved godt at jeg er ny i dette....

Når A står og blinker på skærmen skriver jeg D: og trykker enter. (har også prøvet E) Derefter kommer teksten INVALID DRIVE SPECIFICATION

Og så sker der ikke mere. Har prøvet med sidst nævnte diskette

Skal jeg kaste den ud af vinduet ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 17:30

Øh - der ligger vel en win 98 CD i skuffen som er lukket.
Når du starter comp med disketten så lægger den en masse ind og slutter af med at stå i
A:\>
lidt oppe på skærmen står der noget tekst som fortæller hvor CD rom er (bogstav)
Det kan også være F

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 17:44

Øverst oppe står der CD-ROM device driver for IDE (Four channels supported)
Driver version: V340
Device Name: Banana
Transfer Mode : Programmed 1/0
Drive O: Port 170 (Sekundary channel) Master IRQ=15
Firmware version : VER

MSCDEX Version 2,25
Copyright...osv
Drive R:= Driver Banana unit 0

Derefter kommer A og blinker....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 18:42

Tja - nu er jeg forvirret. Det er ved at blive mystisk.
OK når der står sådan så har den startet (bootet) på disketten.
så skriv så der står sådan her:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter
(den arbejder lidt)
genstart med disketten i sådan her
brug tasterne ctrl+alt+del
Står der stadig R så prøv alle bogstaverne en ad gangen ved
A:\>R: / F: / G: / H: / osv indtil den reagerer.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 18:55

næ....den arbejder ikke, men siger
bad command file

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 19:02

HEY...der skete noget...det sidste der nu står er :

HVIS DU HAR INSTALLERET HPFS NTFS PÅ DIN HARDDISC SKAL DU OPRETTE EN MS- DOS BOOTPARTITION FOR AT INDSTALLERE WINDOWS

R:\> står og blinker

Så, hvad nu...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 19:39

Du har forhåbentlig ikke lavet en NTFS partition.
Så nu bliver det enkelt
R:\>install og tryk enter.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 20:05

Så står der :
Vent, mens installationsprogrammet forberedes.
Installationsprogrammet vil nu kontrollere systemet.
Tryk enter for at fortsætte eller esc for at afslutte installationen.

Når jeg så trykker enter, kommer samme besked som før...HVIS DU HAR INSTALLEREt....osv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 20:42

Ok den står så og blinker på R:\>
R:\>A: tryk enter
A:\>fdisk og tryk enter
ja til store diske
vælg 4 partitionsoplysninger
og lad os se hvad der står
.
du behøver ikke vente på mail fra kandu - bar opdater i tråden

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 21:00

Corrent fixed disk drive:1

Partition: 1, status: A, Type: Non DOS, Volume Label (står der ikke noget under), Mytes: 2860, System: 8, Usage: 100

Total disc space is 2861 Mbytes

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-03-06 21:23

Jeg er snart nød til at "hoppe af"...er så heldig, at skal tidlig op på arb i morgen tidlig....skal jeg lade det "døde" dyr, stå til i morgen, uden at lukke ned eller ???

Har du et sidste bud på hvad jeg skal prøve inden sove tid....

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-03-06 15:50

Er com erklæret død ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-03-06 17:22

Nej den er ikke død - den driller bare.
Jeg må lige vide om det er en OEM win 98 med serienummer xxx-OEM-xxx-xxx-xxx-xxx du har.
Den partition du forsøger at indstallere på er det:
Primary eller logical
Ligger den i starten af harddisken (til venstre i billedet fra Partition Magic)
Er det NTFS eller FAT32
Den er aktiv kan jeg se, og det er godt.
.
>>>Partition: 1<<< - jeg kan ikke huske om den første skal hedde "0"

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 13:45

Okay...så er jeg her igen...tidligt hjemme pga sygt barn....øv, men så har jeg tid til at prøve igen...Hvor går jeg hen for at finde de oplysninger du søger ?
Umiddelbart er det ikke en OEM 98, (den er brændt, men gangbar...og der står ikke OEM i serienr )
Er svaret på dit spørgsmål ikke højere oppe i tråden ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 15:50

Det undrer mig at den snakker om non dos.
.
der er også den mulighed at du skal bruge en win98 diskette i stedet.
Ok start med win95 disketten i.
A:\>fdisk {enter}
Ja stil store diske
vælg [4] {enter}
Nu kan du se din harddisk
Non Dos kan også være en skjult partition - der kan kun indstalleres på aktiv part
{esc}
vælg [3] {enter}
vælg [4] {enter}
Hvilken vil du slette..........................[ ] slet dem alle en ad gangen
hop tilbage med {esc}
nu skal du oprette en partition
vælg [1] {enter}
følg anvisningen
genstart stadig med 95 disketten i
A:\>format C: {enter}
genstart
A:\>R: {enter}
R:\>install ..............(din 98 CD ligger allerede i)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 16:22

Har været hele listen igennem og gjort som skrevet....

Nu har jeg teksten....

CDR103: CDROM not high Sierra or iso-9660 format reading drive R
Abort, Retry, Fail?

Thjaaa...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 16:40

Når du står i R
R:\>dir .exe {enter} afstand mellem r og .
hvad står der

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 17:34

Når jeg står i R ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 17:41

Prøvede igen...alt det du havde skrevet, idet jeg kørte fast...

Lige nu har jeg en linie hnori der står :
Trying to recover allocation unit....og den tæller...

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 17:50

Ja, så står der ;
Formating 2,047.34M
Formate complete

Volume l
label (11characters, ENTER for none)?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 18:18

bare enter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 18:20

altså tryk enter

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:00

er gjort...nu står der:
32,768 bytes on each allocation unit
65,478 allocation units available on disk
Volume serial number is OAFO-18FE
A...står og blinker

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:03

2,146,500,608 bytes total disk space
917,504 bytes in bad sectors
2,145,104 bytes available on disk

står ovenover det først skrevne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:12

A:\>R: {enter}
R:\>dir .exe {enter}
hvad står der nu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:14

Øh du har vel genstartet efter formateringen

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:17

Øh...kan jeg ikke huske....(sorry )

Der står nu
CDR101: Not ready reading, drive R
Abort, Retry, Fail?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:19

næ...det har jeg vist egentligt nok ikke....skal jeg trykke på reset nu..??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:24

Du må så lige genstarte.
kan den heller ikke vise dette
R:\>
.
R er det bogstav den selv har fortalt om (mxdex)
Så skal du måske alligevel bruge en win 98 bootdiskette (95 plejer ellers at kunne)
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:27

Jo...den kan godt vise det R osv... men først når jeg har trykket det efter A'et og trykt enter...så kommer det til at stå for neden...

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:29

Hvilken en af disketterne, skal jeg hente...der er 4 af slagsen ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:33

Windows 98 Custom, No Ramdrive
Og læg så mærke til hvor den placerer CD-rom altså bogstavet (mxdex)
Men hvis den ikke vil snakke med din win 98 CD - så kan den have fejl.
har du selv brændt den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:40

En metode til at kontrollere din win 98 CD
læg den i din nye comp
luk skuffen og................hold skifttasten nede indtil den er færdig med at blinke i skuffen.
og så
wintasten+e (det er stifinder)
tryk på + ud for dit CDrom i venstre rude (du skal ikke klikke noget i højre rude)
Nu er det spændende at se hvad der står i din højre rude.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:41

nej jeg har ikke selv brændt den.....men den skulle være ok....
Skal jeg bare sætte 98 disketten i ...eller jeg skal vel genstarte ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 19:53

Genstarte og vælg start med CDrom når du får muliheden for det

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 19:59

Så skal disc'en vel ikke sidde i , når jeg reset'er maskinen...vel...?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 20:06

Har lige checket disc'en......og der står :WIN 98 SE

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 20:16

Så skete der sgu noget...undskyld sproget....har lige kørt en scandisk....

Drev C+D indeholdt ingen fejl....

Vis log eller afslut ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 20:21

98 se - jammen det er jo den nyeste.
.
Måske skal du først skubbe den ind efter den har bootet på disketten.
Hvis det så er R den har valgt
A:\>R: {enter}
R:\>dir .exe {enter}

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 20:23

Den har som før skrevet kørt en scandisc og meldt ud, at der ingen fejl er på nogen af drev'ene...skal disketten fortsat sidde i....??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 20:38

Ja - den fortæller selv når disketten skal ud
så nu bør den være i gang med at indstallere.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 20:47

Jeg kan med stor glæde fortælle dig, at installationen er igang...men lukker ikke spørgsmålet...før maskinen kører helt uden problemer...

Er det ok med dig ??

Jeg er temmelig sikker på, at du er "god at have i baghånden" når skidtet driller...

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-03-06 21:25

Thja.....et problem måske.....den har installeret 59 % indtil nu......og det har den sagt længe....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-06 22:24

Det er ok.
Det kan være den fejl på harddisken, som observeret tidligere.
En win 98 kan altid indstalleres oveni en tidligere (samme CD)
Det lyder som om den er gået i stå.
Alt efter hvor hurtig den comp er så det kunne klares på mindre 60 min.
Men det er muligt at den har svært ved at komme forbi den lille ødelagte del af harddisken.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-03-06 10:38

Hvis din indstallation ikke kunne køre færdig, er det din harddisk som er for hullet.
Det kan omgås da du har en rigelig størrelse til win 98se
Med '95 disketten lavede du en lille partition på 2 GB og da win 98 helst skal starte indenfor 8,5 GB,
er der god plads til at lave en ekstra som måske så ingen "huller" har.
.
Du kan prøve at starte comp med de to PM disketter.
Der vil vise sig et billede som ser nogenlunde sådan ud.
( 2GB aktiv FAT) ( unallocated ca. 27 GB og farven er grå )
Højreklik i det grå unallucated område og vælg create.
øverst = primay partition
type = FAT32
label = win98se
Den vil bruge resten af harddisken, som ses på det foreslåede antal MB
OK
H-klik igen men nu på win98se og vælg advanced (nederst) og så vælg set aktive
OK til det den fortæller dig nu
op til general og vælg apply changes
genstart (den gør det nok selv) og lander ved a:\>
sæt din win98 diskette i og genstart
Efter en genstart kan du indstallere win98se på den nye partition

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 11:52

I am back.......

Alt er ikke gået efter planen...har lige nu en fejlmeddelelse om, at der er fejl i kabinetfil...
INSTALLATIONEN KAN IKKE KOPIERE WINDOWS 98 FILERNE. RENGØR CDEN MED EN BLØD KLUD...osv...

Er det tegn på en defekt disc ??

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 15:48

Jeg bliver bedt om, at indsætte windows 98 cd-rom diskette......har prøvet med den jeg fik af dig....samt den der oprettes under installationen...men ingen af dem dur...tilsyneladende..findes der en 3. ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 16:00

Når først CD-rom indstallationen er i gang, så bruger den ikke disketten mere.
Men det kan være at den beder om win 98se CD og ikke kan finde den.
Win 98 regner normalt med at CD er på D - men din er på R
Så du skal udskifte bogstavet D med R

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 16:09

det ser ud til, at det er masse filer den ikke kan finde/installere...hvordan løser jeg det.??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 16:14

Det kan være drivere til dit motherboard / bundkort.
Prøv at indstallere win 98 oveni.
eller dette:
Hvis din indstallation ikke kunne køre færdig, er det din harddisk som er for hullet.
Det kan omgås da du har en rigelig størrelse til win 98se
Med '95 disketten lavede du en lille partition på 2 GB og da win 98 helst skal starte indenfor 8,5 GB,
er der god plads til at lave en ekstra som måske så ingen "huller" har.
.
Du kan prøve at starte comp med de to PM disketter.
Der vil vise sig et billede som ser nogenlunde sådan ud.
( 2GB aktiv FAT) ( unallocated ca. 27 GB og farven er grå )
Højreklik i det grå unallucated område og vælg create.
øverst = primay partition
type = FAT32
label = win98se
Den vil bruge resten af harddisken, som ses på det foreslåede antal MB
OK
H-klik igen men nu på win98se og vælg advanced (nederst) og så vælg set aktive
OK til det den fortæller dig nu
op til general og vælg apply changes
genstart (den gør det nok selv) og lander ved a:\>
sæt din win98 diskette i og genstart
Efter en genstart kan du indstallere win98se på den nye partition

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 17:03

Det er en enhedsfil, der ikke blev fundet.....vnetbios.vxd....hvordan reparerer jeg lige den.??

Har forsøgt at køre win 98 cd'en igen...men den vil ikke starte op...kan heller ikke komme ind i den på andre måder...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 17:13

Så prøv dette:
Du kan prøve at starte comp med de to PM disketter.
Der vil vise sig et billede som ser nogenlunde sådan ud.
( 2GB aktiv FAT) ( unallocated ca. 27 GB og farven er grå )
Højreklik i det grå unallucated område og vælg create.
øverst = primay partition
type = FAT32
label = win98se
Den vil bruge resten af harddisken, som ses på det foreslåede antal MB
OK
H-klik igen men nu på win98se og vælg advanced (nederst) og så vælg set aktive
OK til det den fortæller dig nu
op til general og vælg apply changes
genstart (den gør det nok selv) og lander ved a:\>
sæt din win98 diskette i og genstart
Efter en genstart kan du indstallere win98se på den nye partition

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 17:42

Jeg har ikke noget gråt felt jeg kan klikke i, men derimod 3 linier,

*: Type FAT32, osv. status none, Primary
C: Type FAT osv, status active, Primaru
*:WIN98SE, Type HIDDENFAT32, status Hidden, Primary

Jeg kan ikke H-klikke ind på nogen af linierne

Noget gik vist galt forleden, da jeg fulgte din beskrivelse....kan det reddes

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 18:42

*: Type FAT32, osv. status none, Primary >>>> Denne er synlig men ikke aktiv
C: Type FAT osv, status active, Primaru>>> Denne er aktiv men bør være FAT32
*:WIN98SE, Type HIDDENFAT32, status Hidden, Primary >>>her har du en win98 som evt kan gøres aktiv og køre (hvis der er indstalleret noget på den)
.
Og så mngler jeg lige størrelserne på de tre partitioner.
*: Type FAT32, osv. status none, Primary
C: Type FAT osv, status active, Primaru
*:WIN98SE, Type HIDDENFAT32, status Hidden, Primary
.
Det er utroligt gåpå mod du har selvom det er lidt vanskeligt.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 18:55

De kommer her :
1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
2. size 2.047,3-----------217,0-------------1,830,3
3. size 18,535.9 ----------9,1---------------18.526,9

Det er nok mere end gå på mod...jeg er bare et stædigt asen....men, tak.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 19:47

1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
2. size 2.047,3-----------217,0-------------1,830,3
3. size 18,535.9 ----------9,1---------------18.526,9
Hvis de tal er rigtige, så ligger dit gamle styresytsem endnu på harddisken.
>>1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2 status NONE
2. og 3. ser ud til at være udenfor 8 GB grænsen og kan måske ikke boote.
.
Prøv lige at gøre denne aktiv >>1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
Start comp med PM disketterne.
Hvids du ikke kan bruge musen så kan det gøres med taster
med tabulatortasten kan du hoppe rundt i PM
når den markerer i en af dem her:
1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
2. size 2.047,3-----------217,0-------------1,830,3
3. size 18,535.9 ----------9,1---------------18.526,9
kan du skifte med piltasterne til denne er markeret:
1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
tryk nu alt-tasten ned
ryk med piltasten hen til operations
med piltasten ned til advance
tryk enter
med pil ned til set active
tryk enter
tabtasten til apply/exit er markeret
pil til apply
ok (enter)
tab til exit
enter
genstart uden disketter
.
dur det ikke skal vi nok formatere den første partition med PM

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 20:01

er gjort, men nu vil den have en DOS diskette.....

Og i øvrigt...nok er jeg stædig, men du er da vist lige så tålmodig...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 21:03

OK - den kan så ikke boote fra den partition.
start i PM
Denne skal så formateres >>> 1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2
marker den
Tools > pil ned til format > enter
FAT32
efter apply skal den være aktiv
exit
sæt win 98 start/boot diskette i
indstaller win 98 (A:\>R: A:\>install )
Når win 98 genstarter og vil lægge drivere ind, skal du nok hjælpe med at finde CD-rom ( R )

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-03-06 21:37

Nu siger den bare floppy disk(s) fail (40)

så hænger jeg igen...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-03-06 09:31

Kan den ikke starte på Partition Magic disk 1 eller er det din win 98 diskette den ikke vil starte på.
For at comp kan bruge en diskette når der ikke er styresystem "kørende" skal disketten sidde i ved opstart/genstart.
Du kan altid lave en genstart med tasterne Ctrl+Alt+Del ( + betyder holde en nede+trykke på næste)
Har du fået formateret denne partition:
1. size:8,032,5 Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2 (filsystem FAT32)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 11:22

Jeg ville starte op med pm 1+2, og de sidder i ved genstart, men den siger bare floppy disk(s) fail (40)....

hvad gør jeg så nu ???

Jeg har prøvet at lægge PM1+2, ned på andre disketter, tænkte at der var sket noget med dem....men det hjalp ikke noget...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 12:00

Den kan kun starte på PM1
Der ligge to nye i din postkasse. (i profilen)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 12:22

Tak....er hentet

Har lige lagt dem ned på disketter igen...men det var computeren ligeglad med...får samme fejlmelding. Skal jeg have fat i helt nye disketter...kan sådan nogen blive slidte....? De går ellers rent igennem og modtager info...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 13:20

disketterne fejler nok ikke noget, ellers ville den brokke sig da disketterne automatisk bliver formateret inden PM kommer på
din diskettelæser lyser vel og forsøger på at snakke med disketten
Det er lidt mærkeligt, for du har jo før kunnet læse disketter under opstart.
Din win 98 diskette - kan den heller ikke læses.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 13:44

nej...intet vil læses...har lige startet uden noget i nogen drev....samme melding kommer. den stopper og jeg kan ikke komme ind...??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 14:09

Det kan være stikket til diskettedrevet er rystet løs, og ikke sidder på plads.
Men det kan også være i bios der er noget galt.
adgangen til bios kan være en af følgende taster under opstart:
Del / F1 / F2 / F3 / F10 / Ins / klik klik klik klik men den starter
Hvad hedder din comp.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 14:35

Jeg er i BIOS nu.....kan ikke give dig navnet, da det er noget og noget, der er bygget ind i den....det var også meningen at den skulle køre, da jeg fik den tilbage...men nej...sådan skulle det ikke være...så var det, at jeg tog kampen op med teknikken....

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 15:08

ja, så er vi på igen.....vippede lidt i stikkene for at udelukke, så nu kan jeg arbejde videre.....

marker den
Tools > pil ned til format > enter
FAT32
efter apply skal den være aktiv
exit
sæt win 98 start/boot diskette i
indstaller win 98 (A:\>R: A:\>install )
Når win 98 genstarter og vil lægge drivere ind, skal du nok hjælpe med at finde CD-rom ( R )

Denne beskrivelse skulle jeg til at føre ud i livet....Det var der til vi nåede sidst...

men har på skærmen nu stående:
1. *: Type FAT 32, size MB 8,032.5, Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2, Status Active, Primary
2. *: -----hidden FAT--------2,047.3----------217,0---------------1,830.3---------Hidden, Primary
3. WIN98SE, hidden FAT32---18,535.9----------9,1--------------18,526.9---------Hidden, Primary

Da jeg begyndte kunne jeg dog se, at jeg ingen vejne kommer, for trykker jeg på tool, og vil ned i format, får jeg kun muligheden for

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 15:10

--------------------------------------------------------------------------------
ja, så er vi på igen.....vippede lidt i stikkene for at udelukke, så nu kan jeg arbejde videre.....

marker den
Tools > pil ned til format > enter
FAT32
efter apply skal den være aktiv
exit
sæt win 98 start/boot diskette i
indstaller win 98 (A:\>R: A:\>install )
Når win 98 genstarter og vil lægge drivere ind, skal du nok hjælpe med at finde CD-rom ( R )

Denne beskrivelse skulle jeg til at føre ud i livet....Det var der til vi nåede sidst...

men har på skærmen nu stående:
1. *: Type FAT 32, size MB 8,032.5, Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2, Status Active, Primary
2. *: -----hidden FAT--------2,047.3----------217,0---------------1,830.3---------Hidden, Primary
3. WIN98SE, hidden FAT32---18,535.9----------9,1--------------18,526.9---------Hidden, Primary

Da jeg begyndte kunne jeg dog se, at jeg ingen vejne kommer, for trykker jeg på tool, og vil ned i format, får jeg BOOTMAGIC CONFIGURATION

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 16:32

Sorry sorry - ikke tools men partition.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 17:14

OK...men sådan er den jo i forvejen ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 18:41

Ja men du kan se at der også er data/styresystem i den partition.
Jeg var jo spændt på om det styresystem kunne køre.
Test af eksisterende styresystem:
Start comp uden diskekette..........................kan den ikke starte...............så skal den formateres
Og så indstalleres med win 98 disketten og CD-rom.
Ved indstallation af win 98:
tag ikke disketten ud før du bliver bedt om det.
tag ikke CD-rom ud ved genstart (med mindre den begynder at boote på CD)
.

Ps. Mit computerrum skal have en gennemgribende fornyelse/oprydning/ny comp og det tager nok 2-3 uger, så i dag kl 20:35 lukker jeg ned..........................og et par uger frem.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 19:34

OK. så håber jeg at det lykkedes denne gang. Den er igang med at installere nu....Om ikke andet må du have held og lykke med dit projekt og rigtig mange gange tak for din store tålmodighed og ikke minst den store hjælp du har været...meeen, jeg en en time endnu, indtil deadline...ik'

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 19-03-06 20:11

Computer er så godt som færdig, da der dukker et timeglas op....som bliver hængende længe. Jeg reset'er maskinen og starter op i fejlsikret tilstand, hvor scandisk går ind og reparerer det der skal...så kommer timeglasset på en blå skærm igen...og bliver der..Hvorfor og hvad skal jeg gøre nu...

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 129 point
Dato : 04-04-06 16:52

Så er min comp kørende igen.

Måske leder den efter for mange drivere på een gang.
Men da det er win 98 du bruger - kan du roligt indstallere oveni.
Der bør være så lidt som muligt tilsluttet comp ved indstallation, så den ikke skal lede efter for mange drivere.
Lad CD-rommen ligge i når den genstarter.

Ps. Hvilke af dine partitioner er Aktiv
Set med Partition Magic
1. *: Type FAT 32, size MB 8,032.5, Used MB 15,3, Unused MB 8,017.2, Status Active, Primary
2. *: -----hidden FAT--------2,047.3----------217,0---------------1,830.3---------Hidden, Primary
3. WIN98SE, hidden FAT32---18,535.9----------9,1--------------18,526.9---------Hidden, Primar

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 09-04-06 13:56

Tak for svaret e.c. Jeg har måtte opgive efter en brav kamp...idet jeg manglede din hjælp til sidst.
Sendte "dyret" videre til en ven....og nu virker den. Så jeg må nok bare indse at det ikke lige er mig, der skal vove sig ud i de helt store udfordringer....men jeg lærte dog lidt af det. Tak for din enorme tålmodighed....
Pytten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 14:20

Ok - men jeg var lige på ferie fra min comp.
Du skulle bare vide hvor meget jeg har eksperimenteret, for at nå til min nuværende viden.
Så held og lykke med din comp.