/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Clausens slægt.
Fra : arnely
Vist : 1146 gange
50 point
Dato : 11-03-06 09:16

I en tidligere tråd ” Clausen slægten fra Glumsø” er jeg nu kommet et godt stykke tilbage i tiden.
Men jeg køre fast med ham her: Rasmus Clausen født 1752 Bremholm, Tulleboelle Svendborg, Denmark fundet i familysearch.
Han skulle muligvis være søn af Claus Nielsen Født 1715 i Bremholm, Tullebølle Død førd. 6 / 10 – 1759. Hans kone skulle være Maren Rasmusdatter født 1719 i Bremholm, Tullebølle død før 1 / 3 – 1755.
Men nu kniber det med og komme længere tilbage, og usikkerheden breder sig fra Claus Nielsen og Maren Rasmussen.

Jeg har en til og hjælpe med min slægtsforskning, og hun har skrevet en mail til mig med følgende.

Citat
” der er aner / personer i stamtræet
jeg er lidt usikker på, da jeg har fundet dem i
mormondatabasen indsendt af en person, vistnok
i USA, men jeg mener det er en CD rom man
kan købe, med alle informationer og data om
de personer, altså en efterkommer i USA som
har forsket i den del af slægten. Hvis du prøver
at skrive Rasmus Clausen født 1752 + / - 2 år
i MM databasen, når så emnerne dukker op skal
du se efter Tullebølle, Svendborg, og lukke op
for de / den side som viser ovennævnte navn og
adresse”.

Er der evt. en der har denne CD. Der vil prøve og kigge på det?

...Morten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-06 13:21

Jeg har et uddrag af Family Search på CD,
men ingen Claus Rasmussen der født ca 1752;
Tullebølle er slet ikke med som område.

Ligger det på Langeland nord?
Så har jeg vist givet oplysninger tidligere??
Svend

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-03-06 14:06

Hej Svend

Vender lige tilbage

...Morten

Accepteret svar
Fra : kmonrad

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-06 09:41

Hej
Jeg har fundet de samme data hos familsearch, men har ikke den omtalte CD. Derimod kan jeg supplere med nogle data fra skifteprotokoller.

Maren:
I-408 7.3.1755 1.3.1755
Pag 198
Maren Rasmusdatter i Bremholm
Enkemand gårdmand Claus Nielsen
Fælles børn
Hans Clausen 14 år
Jørgen Clausen 11 år
Morten Clausen 7 år
Rasmus Clausen 4 år
Søren Clausen 1 år
Der nævnes enkemandens broder Peder Nielsen

Claus:
I-452 12.10.1759 6.10.1759
Pag 204
Claus Nielsen som boede og døde i Bremholm
Enke Maria Jensdatter
Børn
Hans Clausen 19 år
Morten Clausen 13 år
Rasmus Clausen 10 år
Søren Clausen 6 år
Iver Clausen 8 uger
Værge farbroderen Peder Nielsen i Lindelse
Lavværge Hans Jensen boende i Kassebølle
Der nævnes enkens bror Christen Jensen
Der nævnes mandens bror Christen Nielsen boende i Hennetved
Enken frasagde sig gården. Hans Nielsen fik gården i fæste

Som du ser er Rasmus Clausen nævnt både i skiftet efter sin mor og far.

Der er også et skifte efter Rasmus Clausens farmor Johanne Clausdatter:
I-302 3.6.1745
No 182
Johanne Clausdatter i Løkkeby, død 26.5.1745
Enkemand gårdmand Niels Hansen
Børn
Claus Nielsen boende i Bremholm er tilsynsværge for sine søskende
Peder Nielsen 15 år
Christen Nielsen 12 år
Kirsten Nielsdatter 26 år tjener i Bremholm
Ellen Nielsdatter 22 år tjenende Rasmus Pedersen i Stengade
Maren Nielsdatter 16 år hjemme hos faderen

Da Claus Nielsen dør i 1759 overtages Bremholm af Hans Nielsen i henhold til dette skifte - og det forstår jeg ikke helt, da jeg har en afskrift af skødet dateret 5 feb 1760, da min tttt oldefar Jørgen Madsen Bremholm overtager gården.

Bremholm findes stadig i Skebjerg, Tullebølle. Gården har lagt navn til flere Bremholm-familier i DK.

Håber det kan bruges?
mvh
Klaus Monrad

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 15-05-06 16:11

Hej kmonrad

Tak for din indsats jeg vil give dine informationer videre til min medhjælper.

Du skal være velkommen til og kigge forbi www.workclausen.dk
Siden er under opbygning, og der står også en del om de nævnte personer.

Tak

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 15-05-06 16:15

Tak for svaret kmonrad.