/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
TÆL.HVIS kriterium ?
Fra : coehlen
Vist : 4136 gange
300 point
Dato : 10-03-06 13:58

Jeg har en LANG kolonne med data, som skal måles med en LANG række værdier.

Jeg har brug for en formel som denne: =TÆL.HVIS($A$2:$A$261;>B1) , hvor A2:A761 er kolonnen med data som skal måles/tælles i forhold til værdien i celle B1 .

Jeg kan ikke nøjes med at skrive B1-cellens værdi i formlen, for den skal bruges til relativ kopiering til mange andre kriterie-data liggende på (B1: HF1)

Excel vil ikke acceptere den slags formel ! - hvordan klarer jeg det så ?

(Det vil spare mig for SÅ meget taste-tid, hvis det lykkes)
Hilsen Claus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-06 17:14

Jeg har også prøvet at slås med den fjollede >
men jeg har også prøvet en lidt mindre elegant metode.
......B1 = 4
a2 = 8
a3 = 5
a4 = 6
a5 = 2
a6 = 1
a7 = 4
I celle B2 =HVIS(A2>$B$1;1;" ")
Nu trækkopierer jeg formlen ned til B7................$B$1 gør jo at referencen på B1 forbliver
I celle B8 laver jeg en =SUM(B2:B7)
som giver resultatet 3
Evt. kan du skjule beregningskolonnen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-03-06 17:15

=TÆL.HVIS($A$2:$A$261;>B1)

skal hedde:

=TÆL.HVIS($A$2:$A$261;">"& B1)

mvh berpox

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-06 17:27

Det var da en sjov udgave
Citat
">"& B1

.........men det virker jo.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-03-06 17:44

Der er egentlig ikke så meget hokus-pokus i det

Det er fordi EXCEL enten tolker kriterier som tal, udtryk eller tekst.

Udtryk skal angives som en tekststreng f.eks. ">28" men da vi her vil have en variabel ind i tekststrengen, så bruger EXCEl tegnet & for at sammensætte en tekststreng af ">" samt talværdien i celle B1 eksempelvis.

Denne metode kan bruges et utal af steder.

Hvis du nu vil have kombineret tekst med resultatet fra en celle (lad os sige resultatet fra før er placeret i celle C1 med værdien 31)
så kan man i sin tekstcelle skrive: ="Der var ialt " & C1 & " forekomster større end " & B1

Så står tekst og tal i smuk forening

mvh berpox

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 10-03-06 17:51

Tak perbox.
Er der mulighed for at gøre kriteriet mere sofistceret - som f.eks:
den skal tælle hvor mange der ligger inden for et interval ( <B1 og >(B1+180 ) ?

Kan du eventuelt henvise mig til et sted, hvor jeg kan lære mere om de symtakser, som man ikke kan finde i Excels "Hjælp" ?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-03-06 22:41

Du kan jo kikke lidt i denne : http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=39285
Den udgave jeg bruger, er godt nok på engelsk - men det er vel til at oversætte...

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 300 point
Dato : 13-03-06 07:29

Nej...der er så vidt jeg kan se ikke mulighed for at lave kombinerede udtryk/kriterier i tæl.hvis funktionen.

Jeg har prøvet at lave forskellige kombinationer for at få en <> betingelse ind i formlen - men intet lykkes.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 13-03-06 15:40

Tak for svaret berpox.
Jeg har også prøvet at tampe lidt rundt i det - forgæves.
Men blot det, at jeg kan få den til at referere til celler, er en stor hjælp. Tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-08 15:55

Er det ikke bare sådan?

=TÆL.HVIS($A$2:$A$261;">"&B1)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-01-08 16:00

Jeg kom lige til at klikke forkert rundt i spørgsmål og svar...
god dag
mvh Benjamin