/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Huske brugernavn med sessions!
Fra : ostemanden
Vist : 522 gange
200 point
Dato : 09-03-06 17:30

Hejsa...

Jeg roder lidt med en side i php, og har lavet et login script... Men jeg vil gerne have, at brugeren ikke skal skrive sit brugernavn hver gang han/hun besøger siden. Jeg ved man kan lave noget fix fax med cookies, men kan man ikke også bruge sessions? Så man sætter en session, og den husker den også selvom browseren bliver lukket ned?

Kommentar
Fra : funbreak

Dato : 10-03-06 00:59
Kommentar
Fra : alnet

Dato : 17-03-06 18:48

Nej det kan du ikke - Sessions bliver gemt på serveren og derved kan det ikke lade sig gøre at lave en "gem mig"-funktion udelukken via sessions. Så skal du ind og lave noget database-halløj hvor den gemmer ip og noget andet unikt (måske user-agent) men det vil langt fra være sikkert nok.
Hvorfor vil du ikke bruge cookies?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 11-04-06 08:42

Hejsa...

Det kan sagtens lade sig gøre, men er ikke særlig smart vil jeg sige...
du kan evt. gemme sessions ved brug af ip'en... men det er så igen kun den eksterne ip du vil arbejde med her... men det kan lade sig gøre på den måde!

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 28-06-06 00:41

HELT i starten af hver side du vil bruge brugernavnet skriver du skriver du
Kode
<?php
session_start();
?>

For at sætte brugernavn brug

Kode
<?php
$_SESSION['brugernavn'] = $din_brugernavns_variable;

// Skriver brugernavn
echo $_SESSION['brugernavn'];
?>

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 28-06-06 00:43

btw.. Virker ikke hvis browseren er lukket det krøver cookie

OBS
At hvis du bruger cookie til at huske brugerennavn og login status er dette et sikkerheds problem hvis en anden person en brugeren åbner siden