/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ang. køb af brugt bil
Fra : Mazey
Vist : 2566 gange
100 point
Dato : 08-03-06 22:13

Hejsa,

Jeg står overfor at skulle købe en brugt bil af en privat person.
Jeg har fundet et par biler jeg er interesseret i, men jeg vil selvfølgelig gerne se dem først.
Da den ene bil er lokaliseret i nordjylland og jeg bor på fyn, er det jo en lidt længere tur.
Denne bil har ikke nummerplade og jeg er derfor i tvivl om hvilke muligheder jeg har for evt. at få den med hjem.

Jeg er jo ikke sikker på at det er den bil jeg vil have, men da turen til nordjylland er lidt lang vil jeg gerne have gjort det muligt at tage den med hjem, hvis dette skulle blive aktuelt.
Kan det lade sig gøre at gå på politistationen og "leje" nogle prøveplader som jeg så kan sætte på den og køre til fyn og derefter indregistrere den, hvis jeg skulle købe den?
Eller skal man indregistrere den for at man kan køre i den?
Hvis bilen ingen plader har, hvordan tager man så en prøvetur i den?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 08-03-06 22:18

Jeg mener man kan låne prøveplader på motorkontoret til prøvekørsel og transport for er det 100 kr. i døgnet og 1200 kr. i depositum.

Det er lidt forskelligt med hvordan man gør ved prøvekørsel.. nogle bor så langt ude at man bare kan tage en tur ned at nogle mindre veje.. MEN DET VIL JEG KLART GØRE OPMÆRKSOM PÅ DET BÅDE ER ULOVLIGT OG DER ER INGEN FORSIKRING DER DÆKKER HVIS I KØRER NOGET/NOGLE NED! Så be' sælger om at skaffe nogle prøveplader, eller prøv og få nogle med fra dit lokale motorkontor.

Held og lykke!

Forresten hvilken prisklasse snakker vi bil i?

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 08-03-06 22:22

Tak for svaret...
Jamen vi snakker 20.000 kr, så det er ikke det helt vilde med prisen... :D

Men du mener at man godt kan gå på politistationen og få nogle plader med som man så kan køre hjem på...?

Hvad skal de bruge på politistationen så? - Skal jeg have lavet noget forsikringsværk, og skal de bruge registreringsattesten fra bilen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:23

PAS PÅ!

Det skal være en speciel bil eller et specielt godt køb for at det kan gå an at handle på den måde og i øvrigt må du ikke anvende prøveplader på et køretøj der ikke er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.

http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/handel.asp

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 08-03-06 22:25

Bilen er nysynet og bestemt i forsvarlig stand... men tak for oplysningen

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 08-03-06 22:25

Citat fra - http://bilimport.tkrath.dk/

"Til anskaffelse af de danske prøveplader skal du igen bruge en kopi af den orig. registreringsattest. Det kan derfor være en fordel at låne et par værkstedsplader fra din egen mekaniker - disse plader kan anvendes på alle biler."

Men den kopi kan du jo evt. få faxet over.

Prøv søg på www.politi.dk - der må stå noget præcist.!!

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 08-03-06 22:27

Der har jeg søgt... men har intet fundet... Det kan være jeg vil prøve at høre et værksted ad, hvordan og hvorledes....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:31

Når man anvender firmaprøveplader skal der principielt befinde sig en ansat fra firmaet i køretøjet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:35

Hvis bilen er nysynet og i orden kan du da få den registreret med det samme hvis du køber og det ikke lige er week-end eller aften.
Det lyder nu lidt hasarderet.

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 08-03-06 22:39

Det må jeg jo så lige korrigere lidt... Jeg havde tænkt mig at tage derop på fredag, og der lukker motorkontoret kl. 14.30, så det kan være lidt svært at få til at passe sammen med arbejde og alt andet...

Jeg ser ikke hvad du mener med hasarderet... Hvis det er tilladt at få prøveplader til en bil som derved inkluderer en forsikring, kan jeg da ikke se nogen form for hasarderet handling, men som sagt er det jo noget jeg ikke ved!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-06 22:42

Det er måden at købe en bil på der er hasarderet for biler i den prisklasse er meget brugte.

Alt for mange brænder deres penge af på nysynede biler der er defekte.

Fortæl nu om bilen, hvor du har fundet den osv. så kan det jo være at der kommer nogle brugbare kommentarer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-06 23:54

man tager ikke en prøvetur i en uindregistreret bil medmindre der påmonteres et sæt prøveplade.

for at få sådan dem, skal du på motorkontoret udfylde en blanket med hvad det er for en bil, dens tidligere registreringsnummer, hvad prøvepladerne skal bruges til: eks. kørsel fra forhandler, kørsel i forb. med syn o.s.v. og hvor længe du skal låne dem.
Og det er kun den der har lejet pladerne der må køre med dem.
Derfor går det heller ikke at låne plader på et værksted, da det kun er ansatte i firmaet der må bruge dem.

Så skal du vise dit kørekort og betale et depositum.
Når pladerne så afleveres igen, bliver lejeprisen trukket fra depositum, og resten får du så udbetalt.

Når du så har købt en bil, skal du før du kan få plader på den, tegne en lovpligtig ansvarsforsikring og have et forsikringsbevis med på motorkontoret sammen med bilens originale reg. attest og en indregistreringsblanket (kan fås og udfyldes på motorkontoret).
En god ide er det også at få synsrapporten af sælgeren.

Husk at tage i betragtning når du vurderer prisen på en bil, at hvis der ikke er plader på den, koster det 1200,- oveni.

Alternativt kan du selvfølgelig leje en autotrailer at køre den hjem på, såfremt du har en bil der må trække sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-06 01:23

Jeg undrede mig over at ingen foreslog at hente nyerhvervelsen hjem på en autotrailer, men så kom forslaget fra Dova, det er den eneste rigtige måde, så har du tid til at tegne forsikring og få køretøjet inregistreret derhjemme, har du ikke selv bil og kørekort til stor trailer, kender du sikkert en som kan hjælpe dig, transporten kan gå hen at blive det mindste problem, hvis der er gammel gæld i bilen, kan du komme til at betale den 2 gange, sørg for en kvittering hvor sælger skriver under på at bilen er fri og ubehæftet som det hedder i fagsprog, desværre er alle ikke lige ærlige, en bil uden plader hos en privat person, ville få de røde lamper til at lyse hos mig!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-06 10:30

Med hensyn til restgæld o.s.v., kan man ringe til Bilbogen og få oplyst om der er tinglyst restgæld

http://www.domstol.dk/page10242.aspx

Men derudover er det meget almindeligt, at biler sælges privat, uden nummerplade.

Folk vil ikke betale vægtafgift/forsikring for at ha' en bil til at stå.

Og ofte er det biler der købes med videresalg for øje, måske fordi de først skal synes, og så vil køber ikke til at omregistrere den til sig selv først, inden den videresælges.

mvh dova