/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min pc kan ikke finde harddisk
Fra : nocom
Vist : 1839 gange
200 point
Dato : 08-03-06 15:59

Min gamle harddisk gik ned og jeg har nu fået en ny, p-ata 300gb Maxtor. Problemet er, at bios ikke kan finde den nye harddisk! Har prøvet at sætte jumper, både som master og som CS, uden held. Den sidder nøjagtig som den gamle! Har tjekket den nye harddisk på anden pc, hvor den fungerer fint!
Hvad kan der være galt?? Kan det være en fejl i motherboarded ved stikket, eller????

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-03-06 16:10

Hej,

Det lyder umiddelbart som om det er din controller eller IDE kabel der er noget galt med.

Prøv evt. at montere et ander IDE kabel og se om det er kablet der er gået i stykker.

Hvis det ikke hjælper så prøv at flytte harddisken over på den anden IDE stik på dit board.

Endelig kan du også have brug for en BIOS opdatering.

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 08-03-06 16:55

Kablet har jeg prøvet at skifte, uden held. Har prøvet det andet stik, men der finder den ikke harddisken som ide controller! Jeg kan vel ikke opdatere bios, før det hele virker?!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-06 17:23

Det lyder nu mystisk at bios ikke kan finde den.
Hvad nu hvis du piller din hd ud med styresystem og sætter den nye i primær kabel som master. Hvad sker der så.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-03-06 17:29

Hej, det kan skyldes begrænsinger i din BIOS mht. genkendelse af store diske. Hvor stor var din gamle disk?

Du kan læse mere om den slags BIOS problemer her:

http://www.buildorbuy.org/bioslimits.html

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-06 17:51

Det er højst sandsynlig ikke din bios der er noget i vejen med da den altid kan se mindst 128Gb uden en opdatering. Det kan sagtens være at Bios skal flashes for at kunne se alle 300GB (eller hvad det nu vil blive). Det kan også godt være at Xp ikke vil se alle 300GB hvis ikke SP2 er installeret.

Men lad os nu se om ikke HDen kan blive detectet af bios før vi kommer med andre forslag. Det må være det første der skal ske.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 08-03-06 18:43

"Har prøvet at sætte jumper, både som master og som CS, uden held."

Men har du så også prøvet at sætte den som slave ???

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 09-03-06 09:56

Tak for alle kommentarene.

Det sidate først; Ja, har prøvet at stille den som slave - uden held.

Har prøvet harddisken i en ældre pc, som fandt den lige med det samme!

Har prøvet at sætte den til det stik, hvor mine cd'rom drev sidder. Dr kan man se den, men kun som nr.3 og ikke som ide controller! Cd'rommerne kan man slet ikke se, nå ma sætter dem på harddisk stikket!?

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 09-03-06 15:03

Er det rigtigt opfattet, at du i dag har 1 harddisk og 2 cd-rom ???

Hvis ja, så prøv at sætte de således:
IDE-kabel 1: gl. harddisk som master - ny harddisk som slave
IDE-kabel 2: cd-rom-drev 1 som master - cd-rom-drev 2 som slave

Så SKAL det simpelt hen fungere - hvis ikke, har du et problem med et kabel og i værste fald med bundkortet.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 09-03-06 15:40

Hej
Jeg har kun én harddisk. De 2 cd'rommer er forbundet til hinanden

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 09-03-06 15:55

Jamen så prøv at forbinde, som jeg har beskrevet

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 09-03-06 16:23

Har jeg skam gjort, desværre uden virkning!

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 09-03-06 16:54

Hej,

Efter min bedste overbevisning skal din nye HD altså virke på den IDE-kanal hvor dine CDRs sidder på og omvendt, hvis dine CDRs altså virker? Kan du f.eks. boote fra en CD? (du skal muligvis ændre boot-rækkefølgen i BIOS)

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-03-06 20:53

Det må simpelthen være dit kabel der er defekt eller nærmere stikket på kablet der er defekt. Hvis den kan findes på dit sekundær kabel er ingen tvivl. Køb eller lån et nyt så skal du bare se løjer.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 09-03-06 22:18

Desværre. Det var det første jeg prøvede. Desværre uden held!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-03-06 06:12

?????

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 10-03-06 07:44

Nu er det jo ikke meget, du fortæller, førend vi spørger dig - men har du så prøvet at koble een af cdr sammen med den gamle harddisk på det ene kabel - og den nye harddisk sammen med den anden cdr på det andet kabel ?

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 10-03-06 09:55

Hej edbhans. Jeg skal skam fortælle så meget jeg kan!

Jeg har ihvert fald fortalt, at jeg kun har én harddisk!!

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 10-03-06 12:09

Prøv at koble begge cdr fra. Tilslut så den nye harddisk først på det ene ide-kabel og se, om den kan findes. Hvis ikke, prøv så at tilslutte den nye harddisk på det andet ide-kabel og se, hvad der sker. Hvis din maskine så slet ikke kan finde den nye harddisk - og du stadig kan se den på andre maskiner, kan der kun været spørgsmålet tilbage, om du trænger til en bios-opdatering.
Giv lyd, når du har prøvet begge kabler (og med begge cdr frakoblet)

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 11-03-06 17:34

Har nu prøvet det forslåede. Når jeg sætter kablet på, der hvor cd'rommerne sad, findes den som "Third ide master" og ikke andet??

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 11-03-06 17:36

Hvordn opdaterer jeg f.eks. bios, når jeg ikke kan komme ind?!

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 15-03-06 15:52

Har nu haft maskinen nde ved "midtdata" i Århus, hvor de lige tjekkede den hurtigt efter. De mente at jeg skulle prøve at opdatere bios, eller at bundkortet var defekt. Evt. kontroller. Men kan jeg mon så evt. sæte en sata harddisk på? Den bruger vel en anden kontroller??

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 15-03-06 19:11

Du kan IKKE sætte en SATA-harddisk på, medmindre dit bundkort understøtter dette. SATA bruger anderledes kabler - er meget mindre end ATA, som indtil nu har været det normale.

Men hvor gammel er din computer? For måske skulle du i denne situation overveje at købe en ny, selv om det lige nu koster lidt ekstra. Jeg er enig i Midtdata's konklusion.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 15-03-06 22:05

Hej
Jamen den er kun lidt over 1 år gammel og har stik til sata!

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 15-03-06 22:40

Jamen så er der ingen problem med at installere en SATA-harddisk. Og så KAN det jo være, du dermed kan løse dit problem.

Jeg kører selv med SATA uden problemer.

Held og lykke hermed.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 16-03-06 09:07

Jo tak! Så du mener altså at en satsning og køb af sata harddisk er en bedre satsning, end udskiftning af motherboard, eller bios opdatering?

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 16-03-06 22:46

Så lykkedes det!! En stat harddisk og den ruller! Så det var simpelthen controlleren der var defekt!