/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ejeren af IP adresse?
Fra : stjuma
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 08-03-06 11:36

Hej.

Jeg har en bekendt, der påstår at han har fået mange ting tilsendt, der er bestilt via Internettet. Han siger, at har har fundet ud af, hvem der står bag. Er det rigtigt, at det kan lade sig gøre? I givet fald hvordan?
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-06 11:42

Det er kun teleselskaberne der ved hvem ejeren af en IP-adr er, og de må ikke oplyse det, det er en
politisag at få det oplyst

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-03-06 12:00

Hej,

Det er delvist rigtigt men i nogle tilfælde kan det faktisk lade sig gøre at se hvem brugeren er afhængigt af hvilken internet-udbyder brugeren har.

Man kan bruge dette link til at undersøge ip-adresser for europa (RIPE):

http://www.ripe.net/index.html

Hvis der er tale om en ip-adresse fra en anden del af verden kan man bruge ARIN (USA), AfriNIC (Afrika) mm. Du kan se dem her:

http://www.arin.net/community/index.html

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-06 12:37

Jeg bruger Neotrace til 'den' slags : http://www.download.com/NeoTrace-Pro/3000-2648-7139158.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 08-03-06 12:43

Hej.
Ja men det er bestillinger, der sker fra en ukendt computer til et eller andet firma, hvor der bliver bestilt varer eller andet, som så bliver sendt til ham. Han har i den seneste modtaget adskillige film, blade og andet, som han ikke selv har bestilt.

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 08-03-06 12:47
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-06 12:50

'Ting' man ikke har bestilt skal man hverken modtage, returnere eller betale for

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-03-06 13:18

De fleste internetbutikker gemmer ip-adressen på dem der handler hos dem og den kan man få udleveret ifbm. en evt. politisag.

Men som Molokyle rigtigt siger så er det nemmere bare at lade være med at modtage varen. Så er man i hvertfald sikker på at hver internetbutik kun sender varer en gang

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-06 16:28

lawitt -> Hva' vil du bruge IP'en til i en politi-/straffesag? Går man på biblioteket, arbejdsformidlingen eller Internet cafféen er det DERES IP der figurerer og 'de' har ingen forpligtigelse til at udlevere oplysninger (..endsige udmaske/hente og gemme) denne med mindre det drejer sig om 'alvorlige' sager.

Teleselskaber kan oplyse om deres kunders brug af nettet og deres UDP'ers færden gennem nettet via IPS, men så skal der foreligge en dommerkendelse dertil !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-06 16:36

Ps. Jeg ved godt at det hedder noget 'andet' end UPD og ISP i TCP/IP protekollen, men det er altså OSI modellens udtryk for :

Same shit ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-06 16:43

Ps. Man kunne jo også køre sin forbindelse via en Proxy-server (..stedfortræder) : http://www.wordiq.com/definition/Proxy_server

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-06 16:47

..altså en NAT : http://www.wordiq.com/definition/NAT

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 09-03-06 09:31

Tak for svaret molokyle.